facebook RSS # #

19.08.2019 00:46

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-04-18 14:39       aktualizacja: 2019-04-18 14:40       SZKOLENIA
  A A A

Red. Kaźmierczak: twórca artykułu o gospodarce powinien pamiętać o odbiorcy

Dziennikarz piszący o ekonomii powinien szczególnie pamiętać, aby jego artykuły były dostosowane do odbiorcy – przypomina Wojciech Kaźmierczak, redaktor Polskiej Agencji Prasowej.

Zdaniem redaktora, który prowadził w ramach Prasowej Akademii Pieniądza zajęcia warsztatowe dla dziennikarzy piszących o ekonomii i gospodarce, osoby publikujące tego typu treści powinny pamiętać o kilku najważniejszych zasadach.       

„Dekalog twórcy tekstu na temat gospodarki otwierają trzy zasady: przystosuj tekst do odbiorcy, dostosuj zakres tematyczny do celu i sprawdź wiarygodność informacji oraz podaj źródło – podkreśla Kaźmierczak. „Żyjemy w czasach fake newsa, a podanie przez dziennikarza piszącego o gospodarce fałszywej informacji może skutkować błędną decyzją inwestora czy przedsiębiorcy, stratą finansową, czy wręcz upadkiem firmy".

Wieloletni redaktor Polskiej Agencji Prasowej wskazuje też, że piszący o gospodarce powinien przykładać najwyższą wagę do liczb i jednostek. „To największa świętość dla dziennikarza gospodarczego, tu nie może być pomyłki. Jednak dane liczbowe tylko pozornie mówią za siebie. W solidnym tekście ekonomicznym nie wystarczy podać jednej liczby. Ważny jest kontekst, tendencja" - tłumaczy Kaźmierczak. 

W zaleceniach dla osób zajmujących się tą tematyką wskazuje on ponadto na konieczność priorytetowego traktowania tytułu i leadu, które często decydują o „być albo nie być" całej informacji. W przypadku dłuższych tekstów należy w sposób szczególny dbać o kompozycję. 

Rzetelny dziennikarz zawsze oddziela komentarz od informacji; sam nie komentuje niczego. Redaktor zwraca uwagę, że nawet nieodpowiednio dobrany przymiotnik czy przysłówek może stanowić formę mini komentarza; najlepiej ich całkowicie unikać w tekstach informacyjnych.

„Nie należy też zapominać o pisaniu zgodnym z regułami języka polskiego. W przypadku tekstów ekonomicznych kierowanych do przeciętnego odbiorcy może być to szczególne trudne. Niemniej jednak trzeba cierpliwie tłumaczyć na język potoczny urzędniczy czy specjalistyczny żargon” – wskazuje Kaźmierczak.

Jako ostatnią zasadę „dekalogu" umieścił on szybkie przekazywanie informacji. Informacja przekazana jako pierwsza ma szanse na dłużej utkwić w pamięci odbiorcy; następnym jest trudniej.

Podczas części warsztatowej Akademii uczestnicy przerabiali ćwiczenia mające na celu wychwytywanie błędów w informacjach, tworzenie dobrych tytułów i leadów, poprawianiu języka urzędowego i komponowania dłuższych tekstów o charakterze informacyjno-problemowym.

Prasowa Akademia Pieniądza to szkolenie dla dziennikarzy zainteresowanych tematyką ekonomiczną. Celem projektu realizowanego przez PAP we współpracy z NBP jest poszerzenie i uaktualnienie wiedzy ekonomicznej i podniesienie umiejętności warsztatowych w zakresie dziennikarstwa gospodarczego. Projekt oprócz części warsztatowej składa się z 10 szkoleń w formule e-learningowej dostępnych bezpłatnie po zarejestrowaniu na stronie www.pap21.pl.
 
mp/
TAGI: SZKOLENIA
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25