facebook RSS # #

17.02.2018 21:15

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-01-19 10:47       aktualizacja: 2018-01-19 21:19       CZYTELNICY
  A A A

O nowych zadaniach. Czytelnicy komentują zmiany w ustawach samorządowych

O nowych zadaniach. Czytelnicy komentują zmiany w ustawach samorządowych
Fot. PAP/J. Kamiński
Przewodniczący może sobie wydawać polecenia [urzędnikom], ale nie może ani karać, ani zwalniać – pisze w komentarzu pod artykułem Czytelnik.

Tzw. ustawa zwiększająca udział obywateli, która we wtorek ukazała się w Dzienniku Ustaw, przewiduje szereg nowych rozwiązań w ustawie o samorządzie gminnym, ustawie o samorządzie powiatowym i ustawie o samorządzie województwa. W artykule „Nowe obowiązki” omówiliśmy najważniejsze zmiany.

„Ciekawe, jak w praktyce będzie działać art. 21a o zwierzchnictwie służbowym nad pracownikami obsługi rady. Czy ktoś z wielce szanownych (p)osłów w ogóle o tym pomyślał, jak ma działać taki model zarządzania?” – zastanawia się Obywatel. „W przypadku konfliktu przewodniczącego z wójtem powstanie sytuacja patowa. Jeden wyda polecenie A, drugi je anuluje poleceniem B itd.” – dodaje.

„Większego bałaganu i zamieszania w jst już dawno nie było” – ocenia samorządowiec. „To pracowników kto w końcu zatrudniać będzie - przewodniczący rady też?” – pyta.

„Przewodniczący może sobie wydawać polecenia, ale nie może ani karać, ani zwalniać, bo nie jest pracodawcą i nie reprezentuje pracodawcy (nie jest kierownikiem urzędu gminy zatrudniającego pracowników samorządowych)” – komentuje z kolei Czytelnik podpisany jako Kodeks pracy.

„A kto zapłaci za urządzenia do głosowania oraz rejestracji dźwięku i wizji?” – pyta natomiast Rob. „Pewnie sobie posłowie wyobrażają, że kamerką za 1500 zł załatwią sprawę, nie mają zielonego pojęcia, jakie to będą koszty, a i tak w małych gminach nikt tego nie będzie oglądał” – uważa.

„Liczę na to, że jak już się ktoś uparł na transmisję [sesji rady], to chociaż określi minimalne parametry sprzętu, aczkolwiek szczerze w to wątpię” – pisze Infor.

Jotka zwraca zaś uwagę na zmiany w ustawie o samorządzie województwa, zgodnie z którą przewodniczącym komisji rewizyjnej będzie mógł być radny największego klubu radnych, który złożył oświadczenie o odmowie udzielenia poparcia zarządowi województwa.

„Tego jakoś pojąć nie mogę. (…) Jeżeli bowiem żaden klub radnych nie odmówi udzielenia poparcia zarządowi, a to przecież możliwe, to komisja rewizyjna nie będzie miała przewodniczącego. Może potrzebna jest jakaś definicja opozycji, która określa, że opozycja to ci, którzy nie rządzą? Opozycja obligatoryjna?!” – pisze Jotka. „I jakoś mi brakuje mechanizmu odwoływania radnych przez obywateli w trakcie kadencji” - dodaje.

aba/
 
KOMENTARZE: 5 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-01-22 12:21:26
obsługa rady: Oświećcie mnie: w jakim akcie prawnym znajdę legalną definicję określenia "uprawnienia zwierzchnika służbowego"?
To istotne by wiedzieć, czy np niezadowolony i wkurzony przewodniczący rady może mnie zwolnić z pracy czy tylko nawtykać i poskarżyć się na mnie wójtowi.
 
2018-01-22 08:25:36
czytelniczka: a czy my mamy jeszcze w ogóle jakieś elity? Czy elitami chcemy nazwać tych, którzy siedzą w rządzie i wykształcili się w latach powojennych i teraz krzyczą, że to wszystko było bleeeee.
 
2018-01-21 15:29:59
obywatel: do Krzysztof: Aby ktokolwiek uzyskał możliwość przetwarzania danych osobowych (a więc np. wglądu w dokumenty zawierające takie dane) musi posiadać upoważnienie wydane przez Administratora Danych Osobowych. Więc teoretycznie osoba taka musi przejść szkolenie zorganizowane przez ABI, w zależności od przyjętej polityki bezpieczeństwa być może także zdać test z ochrony danych osobowych, uzyskać od ADO upoważnienie do przetwarzania danych osobowych z wybranych zbiorów i dopiero wtedy może szperać w segregatorach (uprzednio przejrzanych i wyselekcjonowanych przez pracownika urzędu, aby nie udostępnić danych osobowych z innych zbiorów niż wskazuje upoważnienie wydane przez ADO). Także w przypadku jakiegokolwiek konfliktu między radnym a wójtem będzie ciekawie :)
 
2018-01-19 20:35:42
krzysztof: cyt. "W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także (...)innych gminnych jednostek organizacyjnych"

Ciekawe czy "prawo do uzyskiwania informacji" to np. zaglądanie do szaf i szperanie w segregatorach z dokumentami, przeglądanie służbowej korespondencji wójta i urzędników? Wgląd do dokumentów urzędu stanu cywilnego? Co na to GIODO?
 
2018-01-19 13:55:24
kij: Psuje i tyle. Na siłę trzeba będzie się umawiać kto jest radnym z opozycji a kto nie. Oj nie rozumieją "stwórcy prawa" polskiej prowincji w tej biegunce legislacyjnej. Nie chcą zrozumieć ,że rura kanalizacyjna nie ma wymiaru politycznego, a ma rzeczywiste tj długość , średnicę, grubość ....A te ich spory warszawskie regularnie powtarzane np. o aborcję najlepiej zostawić klerowi i sumieniom Czy my naprawdę jesteśmy po 30 latach demokracji takim ciemnogrodem za jaki nas mają elity?????
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25