facebook RSS # #

19.08.2018 00:06

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-05-25 06:59       aktualizacja: 2018-05-25 09:01       JAK ROBIĄ TO INNI
  A A A

Naprawmy to. Aplikacja Naprawmyto.pl w Katowicach: mieszkańcy zgłaszają, miasto naprawia

Naprawmy to. Aplikacja Naprawmyto.pl w Katowicach: mieszkańcy zgłaszają, miasto naprawia
Fot. UM Katowice
Już 1200 spraw do naprawy, m.in. dziur w drogach, zgłosili mieszkańcy za pośrednictwem aplikacji Naprawmyto.pl, którą uruchomił 13 kwietnia katowicki urząd miejski.

Najwięcej zgłoszeń dotyczy infrastruktury drogowej, dzikich wysypisk i graffiti. Najaktywniejsi okazali się mieszkańcy Szopienic, Burowca i Śródmieścia.

Aplikacja Naprawmyto.pl, służąca do zgłaszania „usterek” w mieście, ruszyła w Katowicach 13 kwietnia. Od tego czasu mieszkańcy zgłosili już ponad 1200 tzw. alertów. Do najpopularniejszych kategorii należą: uszkodzone jezdnie i chodniki (281), dzikie wysypiska (191), zniszczona zieleń (143), graffiti (137), uszkodzona studzienka/wpust (130), niedziałające oświetlenie (74), znaki drogowe (80) i porzucone pojazdy (77).

– Bardzo cieszy mnie tak duże zainteresowanie aplikacją. To znaczy, że mieszkańcy chcą wspólnie z nami naprawiać miasto i że nam zaufali. Duża aktywność w dzielnicach objętych Lokalnym Programem Rewitalizacji pokazuje, że mimo problemów, ludzie chcą tam działać na rzecz lokalnej społeczności. Naprawmyto.pl okazało się więc świetnym narzędziem rewitalizacji społecznej – mówi prezydent Marcin Krupa.

Użytkownicy serwisu biją też indywidualne rekordy. Jeden z nich ma już na koncie 140 alertów. Kilku innych aktywistów zgłosiło po kilkadziesiąt problemów ze swojej dzielnicy. Dużo jest zgłoszeń od lokalnych inicjatyw obywatelskich i rad jednostek pomocniczych. Mieszkańcy nie tylko zgłaszają problemy, ale również śledzą i komentują rezultaty pracy zespołu Naprawmyto.pl. Relacje z napraw na społecznościowych profilach na Facebooku zamieszczają m.in. aktywistki „Nakręcone na Koszutkę”. Wszystkie sprawy można również śledzić i komentować na podstronie Naprawmyto.pl.

Zespół, złożony z opiekunów w wydziałach urzędu miasta, jednostkach i spółkach miejskich, oraz w straży miejskiej, na bieżąco przyjmuje i weryfikuje wszystkie alerty. Codziennie „wpada” od kilkunastu do kilkudziesięciu spraw. Każda z nich rozpatrywana jest indywidualnie. Konieczne jest zawsze ustalenie właściciela terenu, oględziny „usterki” na miejscu, a następnie wykonanie naprawy.

- Dlatego tak ważne jest dopracowanie zgłoszenia i dodanie zdjęcia, a najlepiej dwóch – z bliska i z perspektywy, żeby służby miejskie bez trudu mogły ustalić miejsce „usterki” i skutecznie zadziałać. Zdarzają się bowiem pomyłki a czasami naprawa jest niemożliwa. Również rejestrowanie się użytkowników w systemie jest pomocne, żeby w razie potrzeby można było się z nimi kontaktować i doprecyzować temat zgłoszenia – mówi Wioleta Niziołek – Żądło, koordynator projektów społecznych.

Zarejestrowani użytkownicy mogą korzystać ze specjalnych przywilejów – system wysyła im automatyczne powiadomienia o kolejnych etapach działania służb miejskich.
W przypadku, gdy teren nie jest miejski, mieszkaniec dostaje jasny komunikat, co w tej sprawie zostało zrobione. Czasami jest to wysłanie skanu alertu do zarządcy terenu z prośbą o zajęcie się sprawą, czasami – jak w przypadku dzikich wysypisk – straż miejska lub wydział kształtowania środowiska wzywają prywatnego właściciela do posprzątania terenu. Jeśli jakaś sprawa nie może zostać rozwiązana za pomocą Naprawmyto.pl, np. jest związana z większą i kosztowną inwestycją, mieszkaniec również jest o tym informowany.

Naprawmyto.pl to element projektu KATOobywatel, realizowanego przez Urząd Miasta w Katowicach. Jego idea polega na kształtowaniu postaw obywatelskich, zaangażowaniu mieszkańców z życie miasta i umożliwienie im realnego wpływu na rozwój Katowic.

Jak to wygląda w praktyce?

Alert, w zależności od nadanej kategorii, za pośrednictwem Naprawmyto.pl trafia bezpośrednio do opiekunów w komórkach i jednostkach miasta oraz w instytucjach współpracujących przy projekcie. To oni ustalają między sobą, kto powinien zająć się sprawą. Alertami anonimowymi i z kategorii „inne” administruje straż miejska i przydziela je zgodnie z kompetencjami opiekunów. Pierwszym krokiem jest zawsze ustalenie własności terenu i jego zarządcy. W przypadku własności miasta służby miejskie rozwiązują problem w możliwie najkrótszym czasie. W przypadku terenów, które nie należą do miasta, służby miejskie mogą dyscyplinować ich właścicieli czy zarządców do zajęcia się problemem np. uprzątnięcia śmieci czy usunięcia szpecącego graffiti.

Źródło: Urząd Miasta Katowice
TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25