facebook RSS # #

25.01.2020 23:14

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-12-12 07:27       aktualizacja: 2019-12-12 13:28       JAK ROBIĄ TO INNI
  A A A

Przeciw oszustom. Miejsko-diecezjalne wsparcie dla oszukiwanych seniorów

Przeciw oszustom. Miejsko-diecezjalne wsparcie dla oszukiwanych seniorów
Fot. UM Legnica
Miejski i powiatowy rzecznik konsumentów w Legnicy prowadzi akcję - wraz z diecezją legnicką - przeciw firmom organizującym nieuczciwe pokazy handlowe i pseudobadania medyczne.

Ofiarami tego procederu najczęściej padają osoby starsze.

Wspólnej akcji miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów w Legnicy oraz biskupa legnickiego Zbigniewa Kiernikowskiego patronują prezydent miasta Tadeusz Krzakowski, starosta powiatu legnickiego Adam Babuśka oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.

- Szukając pomysłu na dotarcie do osób starszych, które nie śledzą na bieżąco informacji lub nie mają dostępu do nich, pojawił się pomysł, by poprosić o włączenie się do naszej akcji biskupa legnickiego Zbigniewa Kiernikowskiego, który bardzo chętnie na to się zgodził, by pomóc seniorom – mówi legnicki rzecznik konsumentów Tomasz Strojek.

Dzięki pomocy biskupa podczas mszy świętych w prawie 240 parafiach, do których należy prawie 760 tys. wiernych na terenie całej Diecezji Legnickiej, będzie odczytany specjalny apel rzecznika. Co więcej, w każdym kościele będzie wywieszony plakat z niezbędnymi informacjami. W planach są również szkolenia konsumenckie, prowadzone w miejscach wskazanych przez diecezję legnicką.

Na początku 2019 roku biuro miejskiego rzecznika konsumentów w Legnicy podjęło bardzo aktywne działania, skierowane przeciwko firmom organizującym nieuczciwe pokazy handlowe, jak również pseudobadania medyczne. Ich skutkiem było przekonanie legnickich przedsiębiorców do rezygnacji z wynajmu sal na cele pokazowe oraz wyróżnianie ich tytułem „miejsca przyjaznego dla konsumenta”. Udało się bardzo ograniczyć działalność takich firm, a rynek pokazów został ograniczony o 95 proc. w stosunku do stanu z początku roku. To prawdziwy sukces legniczan.

Niestety, w Legnicy są miejsca, gdzie nadal organizuje się tego rodzaju prezentacje i zaprasza seniorów do udziału w nich, kusząc rzekomymi nagrodami, prezentami, darmowymi badaniami. Na prezentacjach uczestnicy poddawani są manipulacjom, a potem kupują towary, które nie mają nawet części wartości, za jaką zostały sprzedane. Zawierają umowy opiewające na kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Dopóki będą chętni, dopóty takie nieuczciwe prezentacje będą organizowane.

Zawsze po takich prezentacjach w biurze rzecznika konsumentów pojawiają się zrozpaczone starsze osoby, którym utrudnia się odstąpienie od umowy, a nawet straszy ich konsekwencjami prawnymi. Nie wiedzą one zazwyczaj, że konsument ma 14 dni, by odstąpić od umowy zawartej na pokazie, jak również od umów zawartych przez telefon czy w drzwiach swojego domu.

Rzecznik apeluje, by nie brać udziału w tego typu pokazach i przestrzegać swoich bliskich, zwłaszcza rodziców bądź dziadków, przed czyhającymi na nich zagrożeniami ze strony nieuczciwych firm, dzwoniących z zaproszeniami. Jeśli ktoś z niego skorzysta, pomocy można szukać u miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie.

- Wierzymy, że nasze wspólne działanie spowoduje kolejne ograniczenie rynku nieuczciwych pokazów, a firmy te będą omijać szerokim łukiem teren, na którym działamy – podsumowuje legnicki rzecznik konsumentów, Tomasz Strojek. - Dlatego jestem bardzo wdzięczny biskupowi za włączenie się ze swym autorytetem do akcji poprawy bezpieczeństwa osób starszych.

jmk/

Na podstawie: UM Legnica
TAGI:
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-12-13 15:37:20
anka: Bardzo dobre takie akcje, trzeba uczulać na różne próby naciągania seniorów. Ja o geriamedica słyszałam, że pod pretekstem darmowych badań wciskają drogie pakiety medyczne. Potem duży kłopot żeby to odkręcić jak już ktoś podpisze.

ANKIETA

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25