facebook RSS # #

15.08.2018 10:59

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-10-27 17:03       aktualizacja: 2017-10-27 17:14       INFORMATYZACJA
  A A A

Więcej o eDok. Bezpłatną licencję można odebrać w MC; COI odpowiada na pytania Czytelników

Więcej o eDok. Bezpłatną licencję można odebrać w MC; COI odpowiada na pytania Czytelników
Fotolia
eDok to system, który zespół COI testuje na co dzień, jest stale rozbudowywany, a bezpłatną licencję można odebrać w ministerstwie. Publikujemy odpowiedzi na pytania czytelników.

eDok to system, który zespół COI testuje na co dzień, jest stale rozbudowywany, a bezpłatną licencję można odebrać w ministerstwie. Publikujemy odpowiedzi Centralnego Ośrodka Informatyki na pytania czytelników.

Gdzie można pobrać darmową wersję eDok i czy można ją samemu zainstalować?

W Ministerstwie Cyfryzacji (MC) można uzyskać bezpłatną licencję na używanie systemu eDok. W tym celu należy wysłać wniosek o licencję i podpisać stosowną umowę sublicencyjną.

Wersję instalacyjną eDok, wraz dokumentacją, pobiera się z Centralnego Ośrodka Informatyki (dysponując licencją udzieloną przez MC).

W ramach udzielonej bezpłatnej licencji można samodzielnie instalować i wdrażać eDok.

Szczegółowe informacje dotyczące licencjonowania oraz instalacji i wdrażania eDok można uzyskać pisząc na adres: sprzedaz@coi.gov.pl

Jak wygląda sprawa kosztów wdrożenia, instalacji, konfiguracji systemu i ew. szkoleń z jego obsługi?

Koszty wdrożenia są każdorazowo kalkulowane, biorąc pod uwagę wielkość danej organizacji i jej złożoność (liczbę komórek organizacyjnych, miejsca wpływu korespondencji, rozproszenie w terenie itp.). Ważny jest też stopień zaangażowania zasobów własnych instytucji w projekt, np. część szkoleń może być prowadzonych przez pracowników danego urzędu (przeszkolonych uprzednio przez COI „liderów”). Tych samych pracowników można wykorzystać w czasie asysty wdrożeniowej.

W ramach realizowanego przez COI wdrożenia wyróżniamy cztery etapy. Składają się one na koszt wdrożenia:

- Analiza, której efektem są procedury pracy
- Instalacja parametryzacja i wdrożenie systemu
- Szkolenia użytkowników
- Asysta wdrożeniowa

Zgodnie ze swoim statutem COI nie ma charakteru podmiotu zarobkowego. Każdorazowo kalkulacja uwzględnia koszty robocizny i materiałów (np. delegacje, paliwo, hotele).

Użytkownicy eDok po podpisaniu umowy na wsparcie mają zagwarantowane (w zależności od wybranej opcji):
- usuwanie błędów i usterek z określonym czasem SLA,
- aktualizacje i nowe wersje systemu,
- świadczenie zdalnego serwisu,
- usługi help desk,
- inne usługi realizowane na zlecenie użytkownika.

Koszt umowy uzależniony jest przede wszystkim od liczby użytkowników systemu, jak i od wybranej opcji (parametrów umowy).

Czy system eDok posiada mechanizmy pozwalające przeprowadzić w prosty sposób weryfikację złożonego podpisu kwalifikowanego po upływie okresu jego ważności?

Tak, posiada o ile klient zdecyduje się na zastosowanie kwalifikowanego znacznika czasu w procesie podpisu dokumentów. W takim przypadku system w sposób wiążący umożliwi weryfikację ważności podpisu na moment wykonywania czynności prawnej również po upływie okresu jego ważności.

Czy eDok będzie spełniał wymagania RODO?

Tak, system obecnie spełnia przepisy prawne przewidziane dla jednostek publicznych i będąc wdrożony w kluczowych instytucjach państwowych (takich jak Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych) musi i będzie spełniał wymagania RODO w momencie ich wejścia w życie.

Czy eDok był przez COI testowany, jeśli tak to jak i kiedy?

Wszystkie funkcjonalności implementowane w systemie przechodzą uprzednio testy. eDok to system, który zespół COI testuje na co dzień – jest to bowiem jedno podstawowych narzędzi pracy w Ośrodku.

Czy eDok będzie rozbudowywany o nowe funkcjonalności?

System stale jest rozbudowywany o nowe funkcjonalności. Aktualizacje przeprowadzane są zwykle raz na kwartał.


Po odpowiedzi na temat EZD zwrócimy się do właściciela tego projektu, czyli Ministerstwa Cyfryzacji. Aktualnie w COI nie są one prowadzone.
k.kubicka@pap.pl

Kkż/
 
KOMENTARZE: 6 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-11-07 09:10:03
Jarek: Ogólnie pomysł z "państwowymi" aplikacjami, ujednoliconymi systemami jest bardzo dobry, ktoś policzył, że w skali kraju w gminach mamy ponad 130 różnych systemów z różnych firemek informatycznych, jak mamy tworzyć jedną e-administrację? Proponuję brać przykład z banków, tam jakoś w każdym oddziale na wsiach wszystko pięknie działa. Ale tam prezesami nie są politycy, którym nie za bardzo zależy...
 
2017-11-06 10:51:15
user: Przecież ten artykuł wygląda na tekst sponsorowany. Każda inna firma mogła by być wstawiona zamiast nazwy COI. Sprzedanie licencji za przysłowiową złotówkę - 1.23zł z vat. Właściwe koszty to wdrożenie, serwis, szkolenia, aktualizacje itp itd. I wtedy wszystkie systemy mają podobną cenę.
 
2017-10-30 07:49:33
inf: Z przyjemnością przeczytałem odpowiedź COI, która informuje o tym, że jest możliwość otrzymania wersji instalacyjnej i dokumentacji, które umożliwią nam samodzielne wdrożenie eDOK-a. Do tej pory handlowcy COI nie dopuszczali takiej możliwości. Czas pokaże, jak to w rzeczywistości będzie wyglądać.
 
2017-10-28 23:03:53
Informatyk: - usuwanie błędów i usterek z określonym czasem SLA,
, czy to oznacza że COI wypuściło znowu gniota takiego jak ePUAP i będzie usuwać usterki o których sami nie wiedzą?...czyli system na razie jest w takim razie w fazie testów a nie produkcyjnego wdrożenia.
- Każdorazowo kalkulacja uwzględnia koszty robocizny i materiałów (np. delegacje, paliwo, hotele). - czyli już nie jest bezpłatny tak jak mówili wcześniej...
ściema za ściemą....
czas się spytać o konkrety:
- czy system COI posiada:
1. Możliwość pracy na JRWA samorządowym (z IK z 2011 i starszym dla spraw gromadzonych i prowadzonych przed 2011 roku) a nie rządowym?
2. Czy można udostępniać sprawę innym komórką organizacyjnym - czyli 1 komórka tworzy sprawę a druga tworzy opinię pod tym samym numerem, oczywiście na zasadach ograniczenia uprawnień wskazanych w IK?
3. Czy system COI ma możliwość pracy w trybach mieszanych: EZD, tradycyjny, wyłączenia?
4. Czy jest obieg wewnętrzny?
...oj i jeszcze wiele SIWZowych pytań można byłoby zadawać... ale skoro to system "darmowy" to przecież powinien być już wszędzie wdrożony a nie jest bo?.... bo darmowy nie jest, bo nie spełnia oczekiwać urzędu, pochodzi od COI skąd jest ePUAP (i to żadna dobra referencja), nie migruje danych, urząd nie ma "swojej własności" bo to własność COI/EZD PUW.
 
2017-10-28 19:47:45
Brat IT: Kochani, ale trzeba dopisać dwa słowa ?? ile kosztuje wsparcie i wdrożenie Panie redaktorze!
Koszt 20 - 40 tys. za 100 użytkowników na rok to nie tak mało.
 
2017-10-28 07:26:58
Marcin - informatyk gminny: Na swój sposób jest fascynujące. Jednostka, która powstała dla JST, ciągnie sobie pieniądze od tych JST. Może by tak ktoś podał rzetelnie koszty wdrożenia tego „darmowego” systemu? I dlaczego JST mają płacić wynagrodzenia wdrożeniowcom? I to zapewne na osobnych umowach? Czy ktoś tu przypadkiem nie dorabia sobie na czymś, na czym nie powinien. Bo jak na razie to mi się wydaje, że ten system jest darmowy tylko z nazwy. To może COI zacznie pobierać opłaty za migrację aktów do bagienka? A może by zainteresować odpowiednie służby takim postępowaniem jednostki, któa powinna ułatwiać życie JST, a jak na razie widać generuje tylko koszty? Przecież powinni się cieszyć z każdego wdrożenia, każdej uruchomionej instancji tego systemu i być dumni, że ktoś chce tego używać. A więc, jak dla mnie, autorzy artykułu powinni przedstawić przykładowe koszty wdrożenia tego „darmowego” systemu. Łączne z kosztami utrzymania i aktualizacji. Bo rozumiem, że aktualizacje i support są darmowe. Reasumując. Można prosić o takie rzetelne wyliczenia? Czy też ktoś tu zasłoni się tajemnicą przedsiębiorstwa, które jest dla JST i po części z ich pieniędzy (podatki) opłacane i jako takie powinno być w nim wszystko jawne?

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25