facebook RSS # #

18.06.2018 06:06

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-06-04 14:46       aktualizacja: 2018-06-05 10:43       INFORMATYZACJA
  A A A

Narodziny online. Rodzice już nie muszą rejestrować narodzin dziecka w urzędzie

Narodziny online. Rodzice już nie muszą rejestrować narodzin dziecka w urzędzie
Fot. pixabay.com
Rejestracja narodzin dziecka online bez wizyty w urzędzie - to najnowsze obowiązujące już udogodnienie wprowadzone przez ministerstwo cyfryzacji. Od maja przyszłego roku ma być wprowadzona dedykowana e-usługa, dzięki której organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL, będą mogły szybciej zgłaszać niezgodność danych bezpośrednio do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

Młodzi rodzice już nie muszą rejestrować narodzin dziecka w urzędzie. Od 1 czerwca br. można to zrobić online przy pomocy Profilu Zaufanego oraz strony www.obywatel.gov.pl po zalogowaniu i weryfikacji danych.

Jak poinformowało ministerstwo cyfryzacji, od uruchomienia usługi dla rodziców od 1 czerwca br. online zgłoszono już narodziny 300 maluchów.

- Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję - wizyta w urzędzie. Od 1 czerwca mają wybór - pędzić do urzędu czy spędzić ten czas z nowym członkiem rodziny – zachęca ministerstwo cyfryzacji w specjalnym komunikacie na ten temat.

Do zarejestrowania narodzin potomka online potrzeba m.in. dane szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka, numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli osoba rejestrująca nie jest w związku małżeńskim). Te dane ułatwiają weryfikację danych w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Kolejny krok to m.in. wybór adresu, pod którym rodzice chcą zameldować dziecko oraz sposób odebrania dokumentów. Do wyboru jest skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłka tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Jak poinformowało ministerstwo cyfryzacji, to nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. Planowane jest między innymi jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja).

- W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus – podkreślono w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji. Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Zmiany mają wejść w życie od 1 grudnia 2018 r.

Ministerstwo cyfryzacji chce również, aby poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL było szybsze. - Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie - 1 maja 2019 r. – poinformowano w komunikacie MC.

Rejestracja on line narodzin dziecka dostępna jest w 5 krokach na stronie internetowej MC.

Materiał wideo: https://youtu.be/EiAV-rpF-lw


amk/
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-06-06 08:02:00
usc: A gdzie instrukcja pokazująca jak urzędnik powinien przeprowadzić taka rejestrację dziecka ?
 
2018-06-05 22:01:14
kier. usc: Do chwili wdrożenia aplikacji źródło rejestr PESEL zawierał dwa imiona rodziców (o ile rodzic miał drugie imię) oraz numery ewidencyjne rodziców, ale jak do systemu dorwali się niekompetentni twórcy bagna, wszystkie te dane pousuwali jako niepotrzebne, a teraz trzeba będzie ponownie uzupełniać rejestr PESEL.
Ministerstwo Cyfryzacji ma swoich pracowników, ma również do dyspozycji COI, niech zatem naprawiają to, co popsuli.
 
2018-06-05 15:52:42
głos z USC: A dlaczego USC mają nieustannie poprawiać błędy ministerialnego PESLA? To nie nasza baza danych, macie swoich pracowników w MC i pracowników UW- do dzieła!
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25