facebook RSS # #

12.12.2018 14:24

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-10-11 10:03       aktualizacja: 2018-10-11 10:02       WIADOMOŚCI KLUBOWE
  A A A

Częstochowa: Śledzimy miejskie autobusy i tramwaje

Częstochowa: Śledzimy miejskie autobusy i tramwaje
Fot. UM Częstochowa
Częstochowskie MPK zaprezentowało nowe narzędzie, dzięki któremu pasażerowie posiadający urządzenia z dostępem do internetu, mogą śledzić interesujące ich linie MPK, znajdujące się na nich pojazdy i czas oczekiwania na poszczególnych przystankach. Live MPK, jako element powstającego w mieście Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, jest dostępny poprzez stronę live.mpk.czest.pl.

Celem miejskiego programu „Lepsza Komunikacja” są działania, które mają usprawnić działanie komunikacji miejskiej – nie tylko poprzez wymianę taboru czy modernizację linii tramwajowej, ale także poprzez ułatwienie podróżowania pasażerom dzięki lepszemu dostępowi do informacji. Interaktywna aplikacja została stworzona przez pracowników miejskiego przewoźnika jako wyjście naprzeciw wnioskom formułowanym także przez samych mieszkańców, w związku z projektowaniem Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

– To jest bardzo fajne rozwiązanie, które pozwoli lepiej zaplanować podróż miejską komunikacją i więcej osób będzie chciało z tej niej korzystać – rekomenduje Live MPK prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – Liczę, że z biegiem czasu uda się funkcjonalnośćtej aplikacji jeszcze poszerzyć i w tę mobilną część systemu informacji pasażerskiej, włączyć np. rowery miejskie.

- Chcieliśmy stworzyć coś, co będzie jak najprostsze w obsłudze, a jednocześnie zapewni maksimum informacji – wyjaśnia współtwórca aplikacji Kamil Świtała z częstochowskiego MPK. – Aplikacji nie trzeba pobierać, co zapewnia kompatybilność z różnymi urządzeniami i systemami operacyjnymi. Wystarczy przeglądarka i dostęp do internetu. Mamy nadzieję, że dzięki temu z naszego narzędzia skorzysta więcej osób, w tym także przyjezdnych.

Live MPK daje możliwośćsprawniejszego zaplanowania poruszania siępo Częstochowie środkami komunikacji miejskiej, pozwala podjąćwłaściwądecyzjędotyczącąnp. oczekiwaniana danym przystanku, a w efekcie zaoszczędzić czas i ...nerwy w przypadku np. opóźnienia jakiegoś kursu. Aplikacja wyprzedza nieco instalację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który w postaci 50 tablic z wyświetlaczami zostanie zamontowany przy najważniejszych przystankach autobusowych i tramwajowych w Częstochowie. W ramach tego systemu dostęp do lepszej, aktualnej informacji o ruchu autobusów na danym przystanku będąmiećjużwszyscy oczekujący na nim pasażerowie.

Informacje o Live MPK

Aplikacja pozwala pasażerowi:
-sprawdzić najbliższe odjazdy z przystanku, na którym się znajduje;
-śledzić pozycję (wg GPS) pojazdu na mapie;
-sprawdzić, jakim typem taboru jest lub będzie realizowany kurs (marka, model oraz wyposażenie pojazdu, takie jak np: biletomat);
- uzyskać informacje o możliwych odchyleniach od rozkładu (czy autobus/tramwaj jest opóźniony);
- sprawdzić rozkład kursów dla wybranej linii.

W przyszłości w aplikacji będą pojawiać się komunikaty przekazywane przez dyspozytora, informujące o utrudnieniach na drogach, takich jak kolizje lub korki.Już wkrótce na wiatach przystankowych mają się pojawić kody QR, po zeskanowaniu których pasażer zostanie bezpośrednio przekierowany na stronę Live MPK - do widoku najbliższych odjazdów z przystanku, na którym się znajduje.System charakteryzuje się aktualizacją danych w czasie rzeczywistym, co w praktyce oznacza, że pasażer może śledzić na żywo aktualną sytuację na drogach.

SDIP – System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

SDIP - jako jeden z elementów Inteligentnego Systemu Transportu - ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla pasażerów na przystankach o czasach odjazdach pojazdów komunikacji miejskiej znajdujących się na poszczególnych liniach. Tablice zostaną zamontowane na 50 węzłowych przystankach. Każda tablica będzie wyświetlać 6 najbliższych odjazdów. Na tablicach będzie można wyświetlać komunikaty dotyczące czasowych utrudnień w ruchu oraz alarmy w sytuacjach szczególnych lub stanach zagrożenia. Dlatego do systemu będą również podłączone służby miejskie - Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Straż Miejska.

Aby pomóc w korzystaniu z komunikacji miejskiej osobom niedowidzącym i niewidomym, tablice będą wyposażone w głosowe zapowiedzi o najbliższych odjazdach uruchamianych za pomocą przycisku znajdującego się na słupie tablicy lub zdalnie, za pomocą pilota. W ramach projektu zostanie zakupionych 1000 pilotów, które zostaną przekazane osobom niedowidzącym i niewidomym, którzy są mieszkańcami Częstochowy.

47 tablic zostanie zamontowanych na terenie całego miasta (głównie w centrum), natomiast 3 - przy nowych węzłach przesiadkowych, które będą wkrótce budowane przy częstochowskich dworcach (w sumie w ramach zamówienia powstanie 50 sztuk tablic).System będzie otwarty i przygotowany do dalszej rozbudowy oraz potencjalnego zwiększenia liczby tablic - na kolejnych przystankach MPK.Postępowanie przetargowe na realizację zadania jest w toku, otwarcie ofert na wdrożenie SDiP nastąpi 18 października 2018 r.
Źródło: materiały nadsyłane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Za treść tych informacji PAP S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności.

TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25