facebook RSS # #

08.12.2019 08:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-07-16 14:10       aktualizacja: 2019-07-16 14:13       WIADOMOŚCI KLUBOWE
  A A A

Grudziądz: Mamy hybrydowe autobusy

Grudziądz: Mamy hybrydowe autobusy
Fot. UM Grudziądz
Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do Grudziądza. Volvo wyposażyło też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania - na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego ładowania - w zajezdni.

Autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechały do Grudziądza bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. Pomieszczą 90 pasażerów, zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

– Odebraliśmy siedem nowych autobusów hybrydowych, które będą poruszać się po naszym mieście. To ekologiczne rozwiązanie i krok w kierunku nowoczesności. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. Chciałbym, żeby w tej sferze Grudziądz cały czas się rozwijał i aby grudziądzanie jeszcze chętniej decydowali się na podróż środkami komunikacji publicznej, powiedział Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza.

– Cieszymy się, że Grudziądz dołącza do grona miast stawiających na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów Volvo. Napęd elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim - dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie - zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, powiedział Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania - tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu – w mieście powstały dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania – w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych.

– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – mówi Marek Gawroński.

Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hyrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.
Źródło: materiały nadsyłane przez jednostki samorządu terytorialnego.
Za treść tych informacji PAP S.A. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności.

TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25