facebook RSS # #

29.04.2017 15:31

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-02-27 12:47       aktualizacja: 2017-02-27 12:56       PRZEGLĄD PRASY
  A A A

PESEL do zgonu. MSWiA planuje umieścić numer PESEL w odpisach aktu zgonu

PESEL do zgonu. MSWiA planuje umieścić numer PESEL w odpisach aktu zgonu
Fot. PAP/T.Gzell.jpg
Umieszczenie numeru PESEL w odpisie aktu zgonu byłoby przydatne dla obywateli, dlatego podejmiemy działania w tym kierunku - zapowiedział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot.

W odpowiedzi na poselską interpelację w sprawie możliwości naniesienia numeru identyfikacyjnego PESEL w aktach zgonu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Zdzikot poinformował, że wszystkie akty stanu cywilnego muszą być spójne i zawierać tożsame dane. Umieszczenie numeru PESEL w aktach zgonu wiązałoby się więc z koniecznością zawarcia go w pozostałych aktach stanu cywilnego, w tym również w wydawanych odpisach skróconych i zupełnych.

„Istotą stanu cywilnego jest określenie sytuacji prawnej osoby, co znajduje odzwierciedlenie w akcie stanu cywilnego przez wskazanie jej danych, pochodzenia oraz stwierdzenia zdarzenia z zakresu rejestracji stanu cywilnego, tj. urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Numer PESEL nie stanowi informacji z zakresu stanu cywilnego” – stwierdził.

Wiceminister podkreślił jednak, że umieszczenie tego numeru w odpisie aktu zgonu byłoby przydatne dla obywateli, dlatego resort podejmie działania w tym kierunku.

Jak dodał, wdrożenie takiego rozwiązania wymaga czasu, ponieważ poza zmianami legislacyjnymi, będzie wiązało się ze zmianami technicznymi w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. „MSWiA uwzględni tę propozycję w ramach oceny ex post ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego, która powinna nastąpić po trzech latach funkcjonowania ustawy, tj. w 2018 roku” – zapowiedział.

Z interpelacją w sprawie możliwości umieszczenia numeru identyfikacyjnego PESEL w aktach zgonu wystąpiła pod koniec stycznia posłanka Prawa i Sprawiedliwości Małgorzata Wypych. Parlamentarzystka zwróciła uwagę, że podczas zgłaszania zgonu w urzędzie niezbędne jest podanie numeru identyfikacyjnego PESEL zmarłego, który zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, nie jest wpisywany do aktu zgonu. Osoba zgłaszająca zgon musi więc zdobyć akt urodzenia zmarłego, co wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów i wydłużeniem czasu na uzyskanie kolejnego dokumentu.

dap/Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 5 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-03-03 08:29:43
mimi: Większej bzdury nie słyszałam.
Czy owa posłanka PiS wie o czym mówi?
w akcie urodzenia nie ma nr PESEL, a osoba zgłaszająca zgon ma(powinna mieć) dowód osobisty zmarłej osoby, nr PESEL powinien też być wpisany do karty zgonu przez lekarza stwierdzającego zgon, akt urodzenia zmarłego nie jest potrzebny do zgłoszenia zgonu, może być potrzebny do spraw spadkowych, i najczęściej urzędnik wyprzedzając sprawy pyta się czy będzie postępowanie spadkowe, wówczas przygotuje akt urodzenia aby później rodzina nie czekała za jego wydaniem kilku dni ponieważ czasami wiąże się to ze zleceniem migracji aktu z innego urzędu.
 
2017-03-02 14:26:00
Urzednik : To naprawdę jakieś nieporozumienie: " Parlamentarzystka zwróciła uwagę, że podczas zgłaszania zgonu w urzędzie niezbędne jest podanie numeru identyfikacyjnego PESEL zmarłego, który zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, nie jest wpisywany do aktu zgonu. Osoba zgłaszająca zgon musi więc zdobyć akt urodzenia zmarłego, co wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów i wydłużeniem czasu na uzyskanie kolejnego dokumentu." do zgłoszenia zgonu osoba zgłaszająca przynosi karte zgonu i dowód osobisty zmarłego, nikt od niej nie wymaga, żadnego aktu urodzenia! Pesel zmarłego rodzina ma na jego dowodzie osobistym, który po jego unieważnieniu jest rodzinie zwracany. Nr pesel zmarłego może być potrzebny do poświadczenia dziedziczenia u notariusza i można go uzyskać bez opłaty skarbowej w ewidencji ludności na podst. art. 54 ustawy o ewidencji ludności.
 
2017-02-28 07:46:47
adres w moim prawo jazdy: pesel ze stanem cywilnym w AZ zapewne ma więcej wspólnego niż adres w prawo jazdy z moim uprawnieniem do kierowania pojazdem
 
2017-02-27 14:51:48
lasbag: A kiedy zostaną podjęte działania w kierunku prawidłowego działania Źródła? Kiedy COI zacznie reagować na zgłaszane błędy systemu?
W przedmiotowym artykule nie ma logiki: " Osoba zgłaszająca zgon musi więc zdobyć akt urodzenia zmarłego, co wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów i wydłużeniem czasu na uzyskanie kolejnego dokumentu."
A gdzie w odpisie aktu urodzenia jest PESEL?
Poświadczenie z numerem PESEL do dziedziczenia jest zwolnione z opłaty skarbowej, wydawane z Rejestru Mieszkańców.
 
2017-02-27 14:34:27
urzędnik_usc: " Parlamentarzystka zwróciła uwagę, że podczas zgłaszania zgonu w urzędzie niezbędne jest podanie numeru identyfikacyjnego PESEL zmarłego, który zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, nie jest wpisywany do aktu zgonu. Osoba zgłaszająca zgon musi więc zdobyć akt urodzenia zmarłego, co wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów i wydłużeniem czasu na uzyskanie kolejnego dokumentu." - przepraszam bardzo, ale co to za bzdury? W którym USC jest taka praktyka, że osoba zgłaszająca zgon ma posiadać odpis aktu urodzenia zmarłego? Do czego on miałby być niby potrzebny?

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich  Związek Miast Polskich  Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.21