facebook RSS # #

22.09.2017 04:47

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2016-11-16 10:32       aktualizacja: 2016-11-17 05:01       Aktualności
  A A A

Design thinking. Sposób na skuteczne rozwiązywanie problemów

Design thinking. Sposób na skuteczne rozwiązywanie problemów
Design thinking sposobem
na skuteczne rozwiązywanie problemów
Fot. Fotolia
Design thinking to metoda pozwalająca na rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem kreatywnych sposobów działania.

Publikujemy artykuł Beaty Michalskiej-Dominiak z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Design thinking to metoda pozwalająca na rozwiązywanie skomplikowanych ludzkich problemów z wykorzystaniem kreatywnych sposobów działania. To proces, który zaczyna się od ludzi – klientów, pracowników, kolegów, rodziny, a kończy na rozwiązaniach, które są w stanie zaspokoić ich potrzeby. Polega na budowaniu głębokiej empatii i zrozumieniu osób, dla których projektujemy, generowaniu pomysłów, tworzeniu prostych prototypów i testowaniu ich w praktyce z realnymi użytkownikami.

Choć design thinking jako skuteczny sposób tworzenia innowacyjnych rozwiązań zostało zdefiniowane w latach 80. ubiegłego stulecia, powstało dużo, dużo wcześniej - wraz z pierwszym pomysłem człowieka na to, co zrobić, aby ułatwić sobie życie. Nie należy zatem do rewolucyjnych odkryć, jest jednak bardzo przydatnym narzędziem pomagającym ujarzmić kreatywność, nadać jej pewną strukturę, usystematyzować i zmaterializować ją w postaci wartości dostarczonej człowiekowi.

Polska nazwa tej idei – „myślenie projektowe” nie do końca odzwierciedla znaczenie pojęcia. Często design thinking jest utożsamiane z designem – dziedziną w obiegowym myśleniu zarezerwowaną dla wąskiego grona wysublimowanych odbiorców. Design thinking jest także pojmowane jako kolejna nowa metoda zarządzania projektami lub narzędzie marketingowe. W każdym z tych podejść jest ziarno prawdy. Próbując jednak zdefiniować, czym design thinking jest w rzeczywistości, można dojść do przekonania, że to pewien sposób myślenia zakładający konieczność rozwiązywania skomplikowanych ludzkich problemów z wykorzystaniem kombinacji metod kreatywnych z myśleniem analitycznym, prowadzący do wartościowych rozwiązań podnoszących jakość życia ludzi.

W świecie wymagającym generowania innowacji, design thinking holistycznie wspiera proces rozwiązywania problemów. Uniwersalność i intuicyjność tego procesu powoduje, że metoda jest również stosowana w edukacji, administracji publicznej i innych dziedzinach oferujących produkty i usługi dla ludzi.

To właśnie człowiek znajduje się w centrum uwagi w procesach wykorzystujących narzędzia design thinking. Chcąc zaspokoić jego potrzeby, musimy go poznać, porozmawiać, uważnie obserwować. Wkładając buty użytkownika, poznajemy jego kroki. Nie wolno nam zakładać, że znamy odpowiedź na jego potrzeby – tę odpowiedź zna nasz użytkownik. Do nas – projektujących produkty i usługi – należy zadawanie odpowiednich pytań, patrzenie na to, czego nie widać i słuchanie tego, czego nie słychać oraz proponowanie skutecznych rozwiązań.

„Misja design thinking polega na przekładaniu obserwacji na zrozumienie, a zrozumienia na produkty i usługi, które czynią nasze życie lepszym” (Tim Brown).

Obecnie walka o uwagę klienta odbywa się głównie na poziomie emocjonalnym. Klienci są coraz bardziej świadomymi odbiorcami, dużo więcej wiedzą, mają coraz wyższe oczekiwania. Dlatego należy zapomnieć o podejściu „make people want things” i zwrócić się ku „make things people want”, przestać gonić konkurencję, a zacząć podążać za potrzebami swoich klientów, ponieważ to nie konkurencja, ale właśnie klienci swoimi decyzjami zakupowymi pozwolą lub nie na to, abyśmy odnieśli sukces.

Problem to okazje w przebraniu, ponieważ zmusza on do myślenia, badania, planowania, kombinowania i generowania pomysłów na jego rozwiązanie. Stwarza okazję do współdzielenia, wymiany doświadczeń, obserwacji, stworzenia i zaproponowania użytkownikom nowej wartości. Zmusza do odpowiedzi na kilka najprostszych pytań: dla kogo? (empatia), po co? (diagnoza potrzeb), co? (generowanie pomysłów), jak? (prototypowanie), czy? (testowanie). Pytania te determinują kolejne etapy procesu design thinking.

O narzędziach wykorzystywanych w poszczególnych etapach procesu design thinking oraz o tym, gdzie i jak je można zastosować, w kolejnym artykule już niebawem. Zapraszam.
Beata Michalska-Dominiak

Beata Michalska-Dominiak – od sześciu lat związana z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego początkowo w zakresie promocji przedsiębiorczości, od dwóch lat promocji marki Województwa Łódzkiego. Najważniejsze projekty: Europejskie Forum Gospodarcze, kampania „Łódzkie ma pomysł”, Festiwal Myślenia Projektowego. Jest certyfikowanym moderatorem design thinking, trenerem, praktykiem - na co dzień wykorzystuje kreatywne metody tworzenia produktów i usług, wierzy, że dzięki design thinking&doing można zaprojektować sukces i skutecznie budować przewagę w każdej dziedzinie. Zafascynowana potencjałem myślenia projektowego prowadzi szkolenia, warsztaty, angażuje się w wiele inicjatyw, w ramach których zamienia problemy na wyzwania i odnajduje skuteczne rozwiązania. Prowadzi blog na www.dt.lodzkie.pl, dzieli się wiedzą i doświadczeniem na: www.facebook.com/projektowaniesukcesu.

Źródło: Uniwersytet Łódzki
kkż/Serwis Samorządowy PAP
TAGI: KULTURA
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.23