facebook RSS # #

23.05.2017 15:33

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-21 15:49       aktualizacja: 2017-03-21 15:57       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Płatności online. UM w Sopocie: wdrożenie e-płatności było wyjściem naprzeciw interesantom

Płatności online. UM w Sopocie: wdrożenie e-płatności było wyjściem naprzeciw interesantom
Fot. Fotolia
Wprowadzenie opłat online w urzędzie jest bardzo ciekawą innowacją odpowiadającą na obowiązujące trendy – podkreśliła rzecznik prasowa UM w Sopocie.

Sopot jako pierwsze miasto w Polsce wdrożyło usługę e-płatności, dzięki której mieszkańcy mogą opłacać m.in. rejestrację pojazdu i wydanie prawa jazdy przez Internet.

Aby dokonać płatności online, mieszkańcy muszą zarejestrować się na stronie Urzędu Miasta (https://platnosci.miasto.sopot.pl), a następnie wybrać rodzaj opłaty i uzupełnić dane identyfikacyjne. Po kliknięciu w logo swojego banku zostaną przekierowani na stronę transakcyjną, gdzie powinni potwierdzić uzupełnione dane i kwotę do zapłaty. Otrzymane mailem potwierdzenie dokonania płatności należy wydrukować i okazać w urzędzie podczas załatwiania sprawy.

Płatności online można dokonywać za pomocą kart kredytowych lub poprzez e-przelewy. Usługa umożliwia opłacenie wielu czynności administracyjnych, m.in. rejestracji pojazdu, pozwolenia na kierowanie tramwajem, wymiany dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy. Poprzez stronę Urzędu Miasta można również uiścić opłatę skarbową za pełnomocnictwo, wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, udzielenie licencji, a także za nadanie uprawnień diagnosty.

Jak podkreśliła rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Sopocie Magdalena Czarzyńska-Jachim, wprowadzenie płatności online było wyjściem naprzeciw interesantom, aby ułatwić im dokonywanie płatności i skrócić czas potrzebny na załatwienie danej sprawy.

„Wdrożenie płatności online daje możliwość zrealizowania przelewu internetowego bezpośrednio na konto urzędu, co znacznie ułatwia dokonanie płatności. Interesant nie musi szukać numeru konta i kwoty, którą ma uiścić np. za rejestrację pojazdu czy wydanie prawa jazdy” – zaznaczyła.

Jak dodała, proces wdrożenia płatności internetowych przebiegł sprawnie i bez komplikacji. „Prace przygotowawcze i wdrożeniowe trwały niecałe dwa miesiące, włącznie z zawarciem umowy o współpracę” – powiedziała.

Sopocki ratusz na bieżąco informuje mieszkańców o możliwości dokonania opłaty za rejestrację pojazdu czy wydanie prawa jazdy za pomocą e-płatności. „Informacje umieszczono w gazecie urzędowej dystrybuowanej do wszystkich skrzynek pocztowych mieszkańców, w mediach lokalnych oraz na stronie internetowej miasta” – poinformowała Czarzyńska-Jachim.

Jej zdaniem, wprowadzenie opłat online w urzędzie jest „bardzo ciekawą innowacją odpowiadającą na obowiązujące trendy i oczekiwania ze strony mieszkańców”.

Rzecznik Urzędu Miasta w Sopocie zaznaczyła, że przed wdrożeniem projektu warto upewnić się, że firma realizująca projekt zaoferuje urzędowi pełne wsparcie techniczne. W przypadku płatności online kluczowe jest przemyślenie listy spraw administracyjnych, które zostaną udostępnione do opłacania przez Internet.

„Celowo zdecydowaliśmy się na początek dać możliwość wnoszenia opłat online za czynności urzędowe załatwiane w referacie komunikacji, takie jak rejestracje pojazdów czy wydanie prawa jazdy. To nie są skomplikowane sprawy, więc dzięki wprowadzeniu takiej formy płatności można je jeszcze przyspieszyć” – podkreśliła.

Więcej informacji na temat potencjalnych korzyści dla samorządów wynikających z wprowadzenia płatności online zaprezentowali eksperci z Centrum im. Adama Smitha w raporcie pt. „Szybkie płatności elektroniczne w samorządzie. Studium korzyści dla administracji i obywateli”. Jak wynika z ich kalkulacji, gdyby przelewy do urzędów odbywały się za pomocą płatności automatycznych, pozwoliłoby to oszczędzić nawet 66,5 mln zł rocznie.

W ramach rządowego programu pt. „Od papierowej do cyfrowej Polski" instytucje państwowe zachęcają samorządy do wdrażania płatności bezgotówkowych.

Na stronie Ministerstwa Rozwoju opublikowana została broszura edukacyjna zawierająca praktyczne rady i informacje, które mają ułatwić urzędom wprowadzenie tego typu płatności: www.mr.gov.pl/bezgotowka.

Jak pokazują dane NBP, popularność płatności bezgotówkowych wśród Polaków stale rośnie. Udział tego typu transakcji w ogólnej liczbie płatności detalicznych w porównaniu z gotówką szacuje się obecnie na ok. 35 proc. Dla porównania, pięć lat temu wynosił on niespełna 20 proc., a kilkanaście lat temu zaledwie 2 proc. W 2015 r. przeprowadzono przeszło 2,5 mld transakcji z użyciem kart płatniczych.


 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich  Związek Miast Polskich  Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22