facebook RSS # #

18.10.2017 13:20

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-27 20:57       aktualizacja: 2017-03-31 15:19       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Będzie naprawa. Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki odpowiada na zarzuty Najwyższej Izby Kontroli

Będzie naprawa. Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki odpowiada na zarzuty Najwyższej Izby Kontroli
Fot. Fotolia
Aplikacja Źródło działa wolno, co m.in. wynika z architektury Systemu Rejestrów Państwowych. „Niestety, w przeszłości system został tak zaprojektowany. Usprawnienie pracy w aplikacji Źródło to jeden z priorytetowych zadań naszego Ośrodka” – mówi Monika Jakubiak, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki.

W ubiegłym tygodniu Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że przygotowanie i wprowadzenie Systemu Rejestrów Państwowych obarczone było wieloma błędami, co spowodowało utrudnienia dla obywateli oraz urzędów podczas jego użytkowania, czytaj Naprawa niezbędna. NIK po kontroli o Systemie Rejestrów Państwowych i aplikacji „Źródło”

COI, w ramach unijnego Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, zakłada istotną przebudowę architektury SRP. Dzięki dofinansowaniu będzie możliwa rozbudowa systemu o nowe moduły. Zostanie również poprawiona wydajność pracy i czas, który urzędnicy poświęcają na obsługę obywateli.

Perspektywa, jaką COI przewiduje na te działania to ok. trzy lata. „Obecnie, razem z Ministerstwem Cyfryzacji, jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności, obejmującego zmianę architektury rozwiązania, ale też nowe funkcjonalności, czy nowe rejestry, m.in. rejestr dokumentów paszportowych, rejestr danych kontaktowych – te elementy zostaną objęte zakresem wniosku o dofinansowanie” – wyjaśniła dyrektor COI.

COI ma wykonać w ciągu najbliższych trzech miesięcy prace związane ze zmianami systemu i elementów oprogramowania w taki sposób, aby podnieść wydajność aplikacji. „Mam nadzieję, że użytkownicy odczują te zmiany i wkrótce efektywność aplikacji się poprawi” – dodała.

Na zarzuty NIK dotyczące zbyt długiego czasu rozwiązywania i usuwania bieżących problemów użytkowników SRP, dyrektor COI odpowiedziała, że uległ on znacznemu skróceniu.

„Początkowo naprawa awarii trwała nawet kilka dni, obecnie udaje nam się likwidować usterki nawet w ciągu 20 minut od pierwszych zgłoszeń” – powiedziała Monika Jakubiak.

Nad brakami w najważniejszych funkcjonalnościach aplikacji COI pracuje cały czas i wiele z nich jest, zdaniem dyrektor COI, „praktycznie gotowych do wdrożenia”. Przykładowe zmiany w PESEL planowane do realizacji w tym roku to zniesienie wymagalności daty wymeldowania i stworzenie usługi do weryfikacji zgonu osoby. W BUSC będzie to edycja danych historycznych oznaczeń aktów.

„Zakres tych zmian był zidentyfikowany w ramach grup roboczych z udziałem ministerstwa, COI i przedstawicieli gmin” – tłumaczyła Monika Jakubiak. Według niej to drobne zmiany dla całego systemu, które jednak są dla użytkowników ważne. O zakresie tych zmian decyduje – jak podkreśliła – resort cyfryzacji.

Urzędnicy mogą cały czas zgłaszać swoje wnioski o zmiany i modyfikacje aplikacji na adres propozycje@coi.gov.pl. Nie otrzymują oni odpowiedzi na pojedyncze maile, ale wszystkie wiadomości są gromadzone i analizowane przez COI. Co jakiś czas ośrodek publikuje zestawienie zgłoszonych uwag wraz z kwalifikacją – czy będą zrealizowane i kiedy.

Według Moniki Jakubiak jest jednak grupa wnioskowanych zmian, które nie zostaną wprowadzone ze względu na ograniczenia budżetowe bądź dlatego, że podczas pracy grup roboczych zostały ocenione jako nieimplementowalne (np. straciłyby na zmianach inne funkcje). Ostateczna decyzja zawsze należy do Ministerstwa Cyfryzacji.

„Staramy się usprawniać i doskonalić proces analiz, tak aby był maksymalnie optymalny i nie obciążał nadmiernie budżetu państwa” – dodała dyrektor COI.

Sukcesem byłoby, według Moniki Jakubiak, zrównanie obecnego czasu obsługi mieszkańca z czasem sprzed wdrożenia aplikacji. Ma temu służyć masowa migracja, którą COI zrealizuje na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2017 r.

Na uwagi NIK dotyczące zwiększenia po stronie samorządów kosztów związanych z pojedynczym przenoszeniem akt, dyrektor COI odpowiedziała, że ma tego świadomość. „Koszty zatrudnienia faktycznie wzrosły. Z faktami trudno dyskutować” – podkreśliła.

kkż/Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 11 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-04-04 13:04:49
dart: Bagno nie rokuje nadziei na naprawę. To coś trzeba zaorać i skończyć farsę z "misją" wdrażania i "uzdrawiania", realizowaną przez cudaczny twór, jakim jest COI! Dzisiaj, tj. 04 kwietnia, po poprawkach z nocy piątek-sobota, nie generują się raporty (niezbędne do raportowania pracy dla uzyskania dotacji- terminy przekazania do 06-ego), działanie Bagna ogólnie bardzo wolne, zrywanie sesji, nadal brak poprawek we wzmiankach, nieaktualne podstawy prawne aktów, bezsensowne moduły udostępniania danych, formularze decyzji... DNO!
 
2017-03-30 16:28:15
samorządowiec: Ja już dawno zaprzestałem składania zgłoszeń na service desku. Jak bagno nie działa, piszemy kartkę na drzwi i nie pracujemy. Nie będę chłopcem na posyłki, albo chłopcem do bicia. Chyba najwyższa pora, aby Ministerstwo Cyfryzacji przyjrzało się pracy COI i atmosferze.
To dziwne, że w tak dużych aglomeracjach jak Warszawa i Łódź nie mogą zatrudnić kompetentnych, odpowiedzialnych ludzi.
Przez 2 lata nikt z odpowiedzialnych ministerstw i COI nie zapytał użytkowników o ocenę systemu, o jakość współpracy samorządów z COI, o jakość obsługi zgłoszeń przez service desk. To oczywiste, domyślają się, że ocena może być dla nich bolesna. Przez dziesiątki lat nie było tak wrogo ustosunkowanego do samorządów i obywateli podmiotu, jakim jest COI.
Wszystkich pracowników COI powinno się odesłać do samorządów, aby zobaczyli, jak wygląda obsługa klienta, nauczyli się współpracować z ludźmi, a z pewnością relacje samorząd - COI uległy by znacznej poprawie.
 
2017-03-30 10:25:50
LAS: Musimy zaprzestać składania zgłoszeń na service desku, jak bagno całkiem padnie, to wtedy MC i COI docenią nasz wkład w rozwój bagna i zaczną nas poważnie traktować.
Zmieniła się władza, zmieniali się ministrowie, dyrektorzy, nie zmieniła się tylko mentalność pracowników COI.
Na tym portalu było wiele wypowiedzi dyrektorów COI. Wniosek jest jeden. Jak dyrektor mówi, to znaczy, że tak mówi, a nie że tak było, jest lub będzie.
 
2017-03-29 21:31:49
seba: Pani Moniko, a kiedy COI usunie stare, niewspierane od ponad trzech lat przez producenta urządzenia brzegu sieci z SRP?
Obecnie bezpieczeństwo szyfrowania połączenia https z serwerami bagna jest "gwarantowane" przez złom, który nie potrafi nawet poprawnie przechować sesji, przez co urzędnicy czekają po KLIKANASCIE sekund na zaladowanie się strony czy wysłanie wniosku!
Tyle się mówi o planowanych poprawkach, czy optymalizacjach, a tu można jednym ruchem uzdrowić system.
Wiadomo co trzeba zrobić.. Wiadomo to było zapewne jeszcze zanim ruszyło BAGNO. Chcecie realnych sukcesów, czy będziecie dalej mydlic ludziom oczy i zatrudniać kolejnych dyrektorów za publiczne pieniądze?
 
2017-03-29 09:56:19
kolejny inf: Ja tego dalej nie ogarniam bo pracownik pracujący na źródle ma tam jakiś dodatek rozliczany za pracę na źródle (mało bo mało ale zawsze coś dostanie) ale "podtrzymujący tego umrzyka" LAS pracuje za każdym razem za FRAJER a wręcz wymaga się od niego akcji
zrób to zrób tamto
sprawdź to sprawdź tamto
zrób scrina prześlij
dodaj zapis logu javy i prześlij
a potem jak przyjedzie rozwiązanie to nie raz
przeinstaluj stery skanera bo nie skanuje zdjęcia prawidłowo
wyczyść pamięć podręczną
doinstaluj antywira
zaktualizuj przeglądarkę
UPSSS NIE RÓB TEGO odinstaluj zainstaluj starą bo na nowej sieje błędami i wszystko cały czas za FRRRAAAAAAJJJJEEEEEEERRRRRR.
i koło się zamyka Petent ma pretensje do urzędnika urzędnik woła LASa LAS powiadamia o błędzie Atmo a COI często milczy przez długi okres czasu i tylko automat Atmo pewnie bot regularnie co 3 miesiące prosi wykonaj to to i to i prześlij bez propozycji rozwiązania.
Tak się traktuje właśnie w Polsce ludzi jeden dostaje a drugi żeby ten pierwszy mógł pracować robi za FRAJER na tym systemie. Jak to ma być teraz od lipca serwisant IT ok od 1850 zł dobrze pamiętam? tak ma wyglądać tabela?!?! A więc może niech COI zacznie dopłacać z własnych pieniędzy informatykom LASom za ich wykonywaną pracę według nowej tabeli!!!!! nie według własnego wyliczenia godzinówek bo wiadomo że COI dalej by zrobiło LASów na szaro i dostali by na cukierki a nie za podtrzymywanie ich systemu i wskazywanie błedów. LAS to przecież jest jak serwis końcowy który COI ma kompletnie za DAAAAAARRRRRRRRMMMMMMMOOOOOOO!!!!! Czy tego nikt nie widzi??!?! A informatykom samorządowym dalej płaci się gorzej jak na kasie w biedronce. Czy tam na górze w COI są w ogóle myślący ludzie i snujący innych którzy pracują praktycznie razem z nimi i wskazujący im błędy w ich systemie?!?! jeśli COI jest tak oblatane i uważa że daje radę to proponuję LASom aby zrezygnowali z tej funkcji i zaprzestali ją pełnić za darmo. Informatycy i tak mają co robić bez funkcji LASa może niech użytkownicy którzy mają za to płacone przejmą ich funkcje. dadzą radę przecież to nic wielkiego i nie wymaga jakiejś specjalnej wiedzy kwantowej.
 
2017-03-28 17:16:25
tejot7: Komunikat w sprawie awarii ePUAP i składania dokumentów do Ministerstwa, poniedziałek, 27 marca 2017
http://www.nauka.gov.pl/komunikaty/komunikat-w-sprawie-awarii-epuap-i-skladania-dokumentow-do-ministerstwa_20170327.html
 
2017-03-28 08:01:09
użytkownik: Naprawa systemu jest obiecywana przez COI od 2 lat i na tym się kończyło. Samorządy od 2 lat bezskutecznie walczą z COI o naprawę i jako takie funkcjonowanie bagna.
Dobrze, że Pani Dyrektor ustosunkowała się do zarzutów NIK.
Niestety, ale zgłoszenia na Atmosferze wiszą nawet przez rok bez rozwiązania. Oznaczenie zgłoszenia statusem rozwiązane, nie oznacza, że błąd jest naprawiony.
W styczniu i lutym nie otwierały się akty ze wzmiankami, nie można było dokonać na nich żadnych czynności, między innymi wydać odpisu. COI pozostawało głuche na zgłoszenia użytkowników. Podobnych przypadków jest dużo.
Myślę, że szczególną kontrolą powinni objąć service desk czyli Atmosferę. Zespół wsparcia jest niereformowalny. Pierwsza linia wsparcia stanowi ogromny betonowy mur izolujący COI od trudnych przypadków zgłaszanych przez samorządy.
Najgorsze jest to, że COI nie chce bezpośrednich kontaktów z użytkownikami systemu, zmuszając ich do składania zgłoszeń za pośrednictwem LASa, powoduje to niechęć użytkowników do zgłaszania błędów, przez co liczba zgłoszeń na atmosferze maleje.
 
2017-03-28 07:56:04
kierownica: „Koszty zatrudnienia faktycznie wzrosły. Z faktami trudno dyskutować” – podkreśliła. - Pani dyrektor z całym szacunkiem trzeba o tym dyskutować, bo to kolejny wydatek dla samorządów nierefundowany w ramach zadań zleconych, wprost przeciwnie - obecnie dotację nalicza się za tzw. sztuki czyli ilości np. zmigrowanych aktów. Zapomniano jednak, że usc to przede wszystkim rejestracja bieżąca, a nie migrowanie aktów, zgłaszanie usterek-błędów, nad którymi tak naprawdę nikt się nie pochyla, składanie propozycji do poprawy funkcjonalności SRP, które w 99% są przez Państwa odrzucane z prozaicznych powodów. COI chce poprawić jakość i szybkość obsługi? A co Państwo robiliście przez te dwa lata, kiedy my urzędnicy "zbieraliśmy" delikatnie mówiąc uwagi od klientów na temat obecnej działalności aplikacji (do teraz zbieramy). Mówicie Państwo cały czas o migracji masowej, a czy ktoś zbadał ile urzędów dysponuje PEŁNĄ bazą aktów stanu cywilnego? Wątpię w powodzenie tego przedsięwzięcia.Proszę przedyskutować ten temat na spotkaniach, o których informowaliście Państwo "Serwis Samorządowy" chwilę wcześniej.
"Sukcesem byłoby, według Moniki Jakubiak, zrównanie obecnego czasu obsługi mieszkańca z czasem sprzed wdrożenia aplikacji" - z całą odpowiedzialnością uważam, że jest to nierealne przy tej ilości papieru, który musimy drukować przed wydaniem aktów oraz biorąc pod uwagę, że "migracja masowa" będzie czystym fiaskiem.
 
2017-03-28 07:54:29
Las jst: Wg mnie wskazanym byłoby organizowanie cyklicznych spotkań z osobami pełniącymi funkcje LAS- ów. Na regionalnych spotkaniach chcielibyśmy się dowiedzieć trochę więcej o technologii SRP, jak sobie radzić z problemami itp.
 
2017-03-28 07:34:07
Marcin - informatyk gminny: Aaaa i już mieliśmy w historii takiego dyrektora, który nam tyle rzeczy naobiecywał. Jak to nie będzie wspaniale, jaka to nie powstanie infolinia i ile to ona ludzi nie obsłuży. Same achy i ochy leciały w eter... Zaraz, zaraz... jak on się nazywał? Miałem okazję powiedzieć mu parę słów prawdy... Parafrazując... A jego nazwisko zapomniane przez historię dziejów zostało...
 
2017-03-28 07:31:17
Marcin - informatyk gminny: Ale jak samorządy "krzyczały" że to wszystko nie tak, to nikt nie chciał nas słuchać. a nagle przychodzi otrzeźwienie i chęć naprawy? Teraz? Gdy naszą pracą (za darmochę) wyprostowało się wiele błędów? Dopiero teraz chce się od nas dane, które powinny być wczytane do systemy na samym początku? A może ktoś w końcu powie o informatkach samorządowych, którzy urobili się przy tym po łokcie i urabiają nadal za zupełną darmochę? Nienawidzę tego pisać... ale miałem po prostu rację. Smutne to i tragiczne.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25