facebook RSS # #

27.06.2017 00:19

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-31 17:25       aktualizacja: 2017-03-31 17:27       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Spotkania LAS-ów. Publikujemy wybrane komentarze informatyczne

Spotkania LAS-ów. Publikujemy wybrane komentarze informatyczne
Fot. Fotolia
Informatyk gminny sugeruje, że Centralny Ośrodek Informatyki powinien spotykać się z gminnymi administratorami systemu. Publikujemy najciekawsze komentarze.

Informowaliśmy, że Monika Jakubiak, dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki, odpowiedziała na wypunktowane przez Najwyższą Izbę Kontroli błędy w Systemie Rejestrów Państwowych.

Pani dyrektor zapowiedziała „istotną przebudowę architektury SRP” oraz uzupełnienie „braków w najważniejszych funkcjonalnościach aplikacji ŹRÓDŁO. Czytaj Będzie naprawa. Dyrektor Centralnego Ośrodka Informatyki odpowiada na zarzuty Najwyższej Izby Kontroli.

„Obecnie bezpieczeństwo szyfrowania połączenia https z serwerami bagna jest +gwarantowane+ przez złom, który nie potrafi nawet poprawnie przechować sesji, przez co urzędnicy czekają po KLIKANAŚCIE sekund na załadowanie się strony czy wysłanie wniosku!” – pisze na forum seba.

Czytelnik o nicku kolejny inf dodaje, że „pracujący na ŹRÓDLE ma tam jakiś dodatek rozliczany za pracę na źródle (mało, bo mało, ale zawsze coś dostanie) ale (…) LAS pracuje za każdym razem za FRAJER a wręcz wymaga się od niego akcji (…) i koło się zamyka - petent ma pretensje do urzędnika, urzędnik woła LAS, a LAS powiadamia o błędzie Atmo, a COI często milczy przez długi okres czasu i tylko automat Atmo pewnie bo regularnie co 3 miesiące prosi wykonaj to to i to (…)”.

Zdaniem użytkownika, „(…) Najgorsze jest to, że COI nie chce bezpośrednich kontaktów z użytkownikami systemu, zmuszając ich do składania zgłoszeń za pośrednictwem LASa, powoduje to niechęć użytkowników do zgłaszania błędów, przez co liczba zgłoszeń na atmosferze maleje”.

Kierownica zauważa, że „to kolejny wydatek dla samorządów nierefundowany w ramach zadań zleconych, wprost przeciwnie - obecnie dotację nalicza się za tzw. sztuki czyli ilości np. zmigrowanych aktów. Zapomniano jednak, że usc to przede wszystkim rejestracja bieżąca, a nie migrowanie aktów, zgłaszanie usterek-błędów (…)”.

Jak już pisaliśmy, dyrektor COI powiedziała nam, że sukcesem byłoby „zrównanie obecnego czasu obsługi mieszkańca z czasem sprzed wdrożenia aplikacji". Według czytelniczki o nicku kierownica nie jest to możliwe. „(…) z całą odpowiedzialnością uważam, że jest to nierealne przy tej ilości papieru, który musimy drukować przed wydaniem aktów” – podkreśliła na forum.

Inny czytelnik, Las jst, zasugerował, że Centralny Ośrodek Informatyki powinien spotykać się z gminnymi Lokalnymi Administratorami Systemu. „Wg mnie wskazanym byłoby organizowanie cyklicznych spotkań z osobami pełniącymi funkcje LAS- ów. Na regionalnych spotkaniach chcielibyśmy się dowiedzieć trochę więcej o technologii SRP, jak sobie radzić z problemami itp.”.

Marcin - informatyk gminny nawiązał w komentarzu do wcześniejszych sygnałów samorządowców, że aplikacja do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych ma błędy. „Ale jak samorządy +krzyczały+ że to wszystko nie tak, to nikt nie chciał nas słuchać. A nagle przychodzi otrzeźwienie i chęć naprawy? Teraz? Gdy naszą pracą (za darmochę) wyprostowało się wiele błędów? Dopiero teraz chce się od nas dane, które powinny być wczytane do systemy na samym początku? A może ktoś w końcu powie o informatykach samorządowych, którzy urobili się przy tym po łokcie (…)?”.

Od 1 marca 2015 została wdrożona aplikacja ŹRÓDŁO i wszystkie nowe czynności wykonywane m.in. przez urzędy stanu cywilnego są zapisywane w bazie centralnej. W czerwcu 2016 r. COI zawarł z MC czteroletnią umowę na rozwój SRP. Głównym założeniem toczących się już prac jest ścisła współpraca z użytkownikami końcowymi Systemu w zakresie wszystkich jego komponentów (Baza Usług Stanu Cywilnego, PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, System Odznaczeń Państwowych, Centralny Rejestr Sprzeciwów).

Kkż/
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-04-04 11:22:39
czytelnik: Zamieszczony przy artykule obrazek/fotografia jest bardzo wymowny i doskonale odzwierciedla obraz SRP, doskonale pasuje zarówno do bagna, jak i do COI.
Myślę, że COI powinien odkupić prawa autorskie do tego obrazka i zastosować go jako logo ośrodka.
 
2017-04-03 10:21:34
koleny inf: LASy od początku istnienia tego systemu pracują za darmo i często dostali tą funkcję jako dodatkowe zadanie do obowiązków że też nikt przez ten czas nie zwrócił na ten fakt uwagi a zwłaszcza najbardziej zainteresowani LASy. Ale to jest właśnie cała mentalność pracy samorządów i urzędów obarczyć obowiązkami pracownika i zapłacić mu jak najmniej nie wspominając już o fatalnych wynagrodzeniach za dodatkowe obowiązki a raczej praktycznie za ich BRAK. Od lat to tak wygląda no ale żeby rząd i kancelaria prezydenta mogła na nagrody przeznaczać miliony musi ktoś być stratny a komu się obcina tym najniżej ot obraz naszego sprawiedliwego państwa z dobrą zmianą. Szkoda drążyć temat bo to i tak nic nie zmieni, nas tych na dole o nic się nie pyta do nas tylko przychodzą decyzje WYKONAĆ.
 
2017-03-31 21:37:03
REALISTA: Centralny Ośrodek Informatyki od samego początku kierował się swoimi dziwnymi prawami, nie brał pod uwagę zdania doświadczonych urzędników, praktyków. Nawet jak był prowadzony jakiś fikcyjny dialog na platformie szkoleniowej, zawsze najmądrzejsi byli trenerzy i inni pracownicy COI. Efektem tego jest opłakany stan rejestrów państwowych.
Nie bez winy są też media, między innymi niniejszy portal.
Nie było obiektywnej oceny. Media z pogardą podchodziły do "starych urzędników" przyzwyczajonych do gromadzenia stosów papieru, twierdząc, że młode, zinformatyzowane pokolenie ulepszy rejestry i zaoszczędzi wspomniane stosy papieru. A jaka jest rzeczywistość?
Kierownica słusznie podkreśla, że obecnie drukujemy duże ilości papieru.
Żeby nie być gołosłownym podam pierwsze z brzegu przykłady:
1) zapewnienie do zawarcia związku małżeńskiego - w starym systemie drukowano 1 stronę formatu A-4, w bagnie drukuje się 9 stron formatu A-4, czyli 9 razy więcej
2) przy przyjmowaniu wniosku o dowód osobisty wydawano potwierdzenie na 1/4 części kartki formatu A-4 i na tym samym odcinku posiadacz dowodu osobistego kwitował jego odbiór, w bagnie na tę czynność przewidziano 2 kartki papieru formatu A-4, jedna kartka A-4 potwierdzająca złożenie wniosku i druga kartka formatu A-4 drukowana z systemu jako potwierdzenie odbioru dowodu osobistego, czyli 8 razy więcej papieru.
Takich przykładów jest bardzo dużo.
Odnośnie service desku i zgłoszeń na atmosferze - brak nadzoru, brak koordynacji, brak logiki i rozsądku.
Za błędy systemu pseudospecjaliści z COI obwiniają użytkowników za nieprawidłową konfigurację systemu, zalecają różne wersje przeglądarki i javy.
Wspomniani pseudospecjaliści każdy zgłoszony błąd rozpatrują indywidualnie i przy każdym zgłoszeniu zalecają różne wersje. W mniejszych miastach (nawet powiatowych) oraz w gminach użytkownicy mają dostęp do wszystkich trzech modułów. Przez 2 lata nie dociera do znachorów z COI, że zalecana konfiguracja powinna być przetestowana we wszystkich 3 modułach. Zgłaszam 5 błędów i otrzymuję 5 poleceń z 5 różnymi konfiguracjami. Jak działa BUSC, to nie działa PESEL i RDO i odwrotnie.

Do Redakcji: Proszę zapytać przedstawicieli COI, czy po zapoznaniu się z przytoczonymi przeze mnie argumentami nadal twierdzą, że prowadzą konsultacje z gminami. A może COI pochwali się z jakich gmin są ci konsultanci.
cdn.

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22