facebook RSS # #

25.09.2017 13:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-06-30 17:05       aktualizacja: 2017-06-30 17:08       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Niskie kompetencje. Przeszkody w szybkim rozwoju i budowaniu cyfrowego społeczeństwa

Niskie kompetencje. Przeszkody w szybkim rozwoju i budowaniu cyfrowego społeczeństwa
Fot. MwI
Największą przeszkodą w szybkim rozwoju Polski i budowaniu nowoczesnego, cyfrowego społeczeństwa są niskie kompetencje cyfrowe obywateli – uważają uczestnicy konferencji Miasta w Internecie.

Ich zdaniem Państwo musi zacząć strategicznie inwestować w edukację, bo obecnie najważniejszy jest rozwój bazujący na kapitale ludzkim.

Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt i oprogramowanie nie wystarczą – uznali uczestnicy zakończonej w piątek 21. Konferencji "Miasta w Internecie" w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

„To niezrozumiałe, że administracja jest nasycona cyfrowym sprzętem, a szkoła boryka się z systemowym deficytem takiego sprzętu. Dzieje się tak także dlatego, że cyfryzacja nie jest priorytetem samorządów, często przegrywa z budową dróg, czy boisk, a upowszechnianie wiedzy nie jest postrzegane jako zadanie dla samorządów” - mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie".

Marek Zagórski, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji przekonywał, że konieczna jest rezygnacja z tych e-usług, które ludziom nie są zupełnie potrzebne. „Im szybciej to zrobimy, tym lepiej” – dodał.

Jak wynika z dyskusji podczas konferencji, wprowadzanie kolejnych e-usług to problem bardziej złożony. Są takie, które w ekspresowym tempie zyskały popularność (np. możliwość sprawdzenia punktów karnych), ale są i takie, które dopiero "raczkują". Tak jest z uruchomioną niedawno usługa e-dowodu - systemy resortu cyfryzacji notują ok. 200-300 wywołań dziennie, a dowód w Polsce musi wymienić 6 mln ludzi.

„Jest tak dlatego, bo obywatelom brakuje kompetencji, a usłudze dobrej promocji” - uważa Marek Zagórski.

Według uczestników spotkania kryzys publicznych zamówień na projekty cyfrowe jest faktem. Zgadzali się z tym stwierdzeniem nawet obecni w Gdańsku przedstawiciele rządu. Różne były jednak diagnozy, a także recepty na wyjście z kryzysu.

„Spadek liczby zamówień publicznych na projekty cyfrowe to wynik z jednej strony zmian resortowych, a z drugiej zmian koncepcyjnych” - mówiła Wanda Buk, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Według Krzysztofa Głomba, „znaleźliśmy się w sytuacji, w której MC mówi do samorządów: OK, jesteśmy partnerami, ale to my wam przygotujemy cały model działań”. „Pamiętajmy, że mówimy o dwóch procesach: o programie PO PC, z którego różne ministerstwa finansują swoje projekty oraz o programach RPO, które oznaczają projekty w województwach. Mam wątpliwości, czy praca nad synergią tych procesów przynosi efekty.” – dodał.

Justyna Duszyńska, zastępca dyrektora Biura Zarządzania Portfelem Projektów Ministerstwa Cyfryzacji, mówiła, że nie dziwi się oczekiwaniu samorządów na konkretną mapę produktów z datami. „Mam świadomość, że pokazuję dziś to, co rząd uchwalił w październiku 2016. Szczegółowe harmonogramy mamy dla pięciu projektów. +Mapę+ produktów wraz z terminami pokażemy po wakacjach” - zapewniła.

Jak dodała, resort skupia się na ośmiu głównych projektach. Są to: Portal RP, Cyfrowa Toższamość (eID), Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD RP), Platforma Integracji Usług i Danych, Zintegrowana Platforma Analityczna, Wspólna Infrastruktura Państwa i Kompetencje.

21. Konferencja "Miasta w Internecie" odbyła się w dniach 28-30 czerwca w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Wszystkie materiały pokonferencyjne wkrótce na stronie mwi.pl.

Źródło: MwI
Kkż/
 
KOMENTARZE: 5 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-07-10 09:01:34
Tadeusz: Jeżeli cyfrowe społeczeństwo miałoby być oparte na twórczości COI to jedynym skutkiem będzie informatyczne zacofanie, ruiny i zgliszcza.
 
2017-07-10 08:59:15
Mietaszek: Jak trzeba być skorumpowanym by tolerować nieudolność aroganckich dyletantów z COI? Tyle czasu upłynęło, a Źródło działa coraz gorzej generując masę błędów
 
2017-07-03 11:33:47
LAS: "resort skupia się na ośmiu głównych projektach" - tak się skupia, że żadem prawidłowo nie funkcjonuje.
W SRP od 3 dni występują błędy w statystyce przypisków, do 3 termin wysłania raportu do UW.
Service desk tradycyjnie nie reaguje na zgłoszenia LASa.
 
2017-07-03 07:58:18
samorządowiec: Nie zgadzam się z opinią; "Największą przeszkodą w szybkim rozwoju Polski i budowaniu nowoczesnego, cyfrowego społeczeństwa są niskie kompetencje cyfrowe obywateli – uważają uczestnicy konferencji Miasta w Internecie."

Społeczeństwo nie jest takie głupie, jak uważają nawiedzeni uczestnicy konferencji.
Społeczeństwo po prostu (i słusznie) nie ma zaufania do wprowadzanych rozwiązań informatycznych.

Aby przekonać społeczeństwo do korzystania z cyfrowych rozwiązań w administracji należy przekonać społeczeństwo, że są to dobre rozwiązania, i że funkcjonują. Tymczasem są nowe plany, nowe propozycje, ale żadne z wdrażanych rozwiązań nie działa prawidłowo, ePUAP ledwie dyszy, Źródło się sypie, a service desk jest niedostosowany do kontaktów ze społeczeństwem. Jak zgłosisz błąd ePUAP, to możesz być pewny, że przez 1 - 2 miesiące regularnie zaśmiecana jest twoja poczta e-mailowa, a na rozwiązania błędów w bagnie czeka się do 2 lat.
Reasumując powyższe należy stwierdzić, że przeszkody w szybkim budowaniu cyfrowego społeczeństwa tworzone są przez niskie kompetencje twórców tych systemów, a nie niskie kompetencje cyfrowe obywateli.
 
2017-07-03 07:46:39
2maxx: "Jak dodała, resort skupia się na ośmiu głównych projektach. Są to: ....Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD RP)....." - z całym szacunkiem dla p. Dyrektor, ale jakby nasz Urząd Miasta miał czekać na EZD RP nie wiadomo do kiedy to nadal byśmy nic nie mieli. A tak od ponad 10 lat mamy EOD zintegrowany z ePUAP.

newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.23