facebook RSS # #

16.08.2018 15:44

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-06-12 10:35       aktualizacja: 2018-06-12 15:11       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Awaria usunięta. MC: nie działają rejestry urzędowe; COI pracuje nad usunięciem awarii

Awaria usunięta. MC: nie działają rejestry urzędowe; COI pracuje nad usunięciem awarii
Fot. PAP Samorząd
"Informujemy, że dziś od godzin porannych niedostępne są serwisy Obywatel.gov.pl, Pz.gov.pl, Cepik.gov.pl, Epuap.gov.pl. Niedostępne są także systemy SRP, CEPiK oraz ePUAP" - poinformowało przed godz. 10 Ministerstwo Cyfryzacji.

W komunikacie zaznaczono jedynie, że "trwają intensywne prace nad usunięciem awarii. Przepraszamy za utrudnienia". Przed godzina 13 awarie usunięto. 


W rozmowie z PAP rzecznik resortu Karol Manys podkreślił, że w Centralnym Ośrodku Informatyki, który odpowiada za te systemy, powołany sztab kryzysowy. "Specjaliści starają się możliwie jak najszybciej przywrócić wszystkie funkcjonalności" - zaznaczył.

Manys powiedział, że nie ma na razie informacji o "przyczynach awarii, ani o terminie ponownego uruchomienia (serwisów - PAP). Wszystko, co mogę zrobić, to poprosić o cierpliwość i tych, którzy z tego powodu mają jakieś trudności, gorąco przeprosić" - dodał. Jak mówił, nie ma też informacji czy awaria jest efektem ataku hakerskiego.


Awaria usunięta

O godz. 13.11 ministerstywo cyfryzacji opublikowao komunikat informujący o usunięciu awarii: "Informujemy, że działanie Systemu Rejestrów Państwowych, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa obywateli w urzędach może być prowadzona normalnie. Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych Pz.gov.pl, Epuap.gov.pl, oraz Cepik.gov.pl".

Paraliż w starostwach i urzędach gmin

Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.

"Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić" - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.

Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.

"Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu" - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.

Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". "W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców" - dodała Sowa.

Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej".

mp/
 
KOMENTARZE: 6 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-06-14 10:16:46
ASI 2.0: Każdy system -każdy administrator systemu stara się modernizować całość struktury którą zarządza aby uniknąć takich awarii, NIE W POLSCE, NIE SYSTEMACH RZĄDOWYCH. To skandal i każdy o tym wie!!! W PL jest IDIOTYCZNE MYŚLENIE MNOŻENIA RÓŻNYCH SYSTEMÓW NA POTĘGĘ, co chwile powstaje jakiś system, a w efekcie okazuje się że właśnie w takich sytuacjach jak pada jeden to pada wszystko - wiec ja się pytam dlaczego?! Kto wpadł i nadal wpada na pomysły aby mnożyć kolejne systemy - rozumiem zasadność nie jest to głupie - ale kiedy nie umiemy (w sensie COI) utrzymać jednego systemu w MAKSYMALNEJ DOSTĘPNOŚCI wiec jaki sens mają kolejne systemy z nim połączone?! ODP: NIE MAJĄ SENSU -pada jeden nie działa NIC! W takiej awarii wyszło jeszcze ze prawdopodobnie działają na małej ilości urządzeń czyli są pkt które w razie uszkodzenia kładą WSZYSTKO! Może kiedyś trafi się jakiś jeden mądry minister cyfryzacji który postara się UJEDNOLICIĆ i zapewnić MAKSYMALNĄ DOSTĘPNOŚĆ JEDNEGO SYSTEMU i zaprzestanie się tworzenie kolejnych których nie jesteśmy w stanie utrzymać!!! Z drugiej strony nie jestem w stanie zrozumieć jak COI mając POTĘŻNE MOŻLIWOŚCI FINANSOWE I KADROWE dopuszcza do sytuacji kiedy pada KAŻDA USŁUGA?! JAK TO MOŻLIWE?! Ale kiedy się logujesz do źródła widzisz NADAL NAPIS ZMOKU więc chcąc nie chcąc wnioski nasuwają się SAME jak dba się o systemy w rządzie. Ze strony obywatela: TO SKANDAL ŻE MOJE PODATKI IDĄ NA UTRZYMANIE SYSTEMÓW KTÓRE MAJĄ TYLE AWARII I NIE MAJĄ ZAPASOWYCH WĘZŁÓW!
 
2018-06-13 11:27:30
xxxx: Czy awaria na pewno usunięta? e-puap nie działa.
 
2018-06-13 08:09:30
kier. USC: Dokładnie tak jak pisze użytkownik końcowy bagna. Jak padnie w całym kraju, to wtedy COI zajmuje się naprawianiem bagna na poważnie, jak padnie tylko częściowo, wtedy pracownicy COI lekceważą zgłoszenia na atmosferze, a w rozmowie telefonicznej nie wiedzą o czym się z nimi rozmawia.
Koszmar.
 
2018-06-13 07:46:52
Informatyk Gminy: Chyba za wcześnie ktoś świętuje, u nas w dalszym ciągu nie działa.
"Aplikacja ŻRÓDŁO jest w tej chwili niedostępna.
Trwają prace mające na celu ulepszenie aplikacji.
Aplikacja będzie dostępna wkrótce."

A COI śpi, a petenci już nie :)
 
2018-06-13 07:29:12
Marcin - informatyk gminny: No i ziścił się mój scenariusz... System nie działa, przychodzi petent by dostać, zarejestrować fakt zgonu... I co mówi urzędnik? Bardzo mi przykro, system nie działa, nie zarejestruję "faktu". Jest procedura awaryjna. Ale w takiej sytuacji?
 
2018-06-12 18:31:55
użytkownik końcowy bagna: Awarii jest dużo i bardzo często, nie zawsze o zasięgu ogólnokrajowym. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że COI lekceważy zgłoszenia użytkowników systemu. Obsada podległego COI service desku zwanego atmosferą jest niekompetentna, nie ma nad nimi żadnego nadzoru, który by powodował lepszą współpracę z użytkownikami. Niektóre zgłoszenia powtarzają się od 3 lat bez żadnych efektów.
Najwyższa pora, aby rozwiązać COI w Łodzi i nadzór nad SRP przekazać ludziom kompetentnym.
Bardzo dobrze, że trafiają się sytuacje, kiedy system nie działa w całym kraju, bo wówczas rządzący i media zwracają uwagę na COI. Gdy tylko część użytkowników ma kłopoty z systemem, w kontaktach z COI w Łodzi jest na przegranej pozycji.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25