facebook RSS # #

14.11.2018 02:36

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-06-20 11:30       aktualizacja: 2018-06-20 14:01       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Rejestrujemy online. Zamiast tradycyjnie w urzędzie, już ponad 1,5 tys. maluchów zarejestrowano elektronicznie

Rejestrujemy online. Zamiast tradycyjnie w urzędzie, już ponad 1,5 tys. maluchów zarejestrowano elektronicznie
Fot. pixabay.com
Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od momentu wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję - wizyta w urzędzie. Od 1 czerwca mają wybór - mogą to też zrobić elektronicznie.

Ten drugi sposób - jak przekonuje resort cyfryzacji - jest prostszy, szybszy i wygodniejszy. Od początku działania usługi mogło się o tym przekonać ponad 1,5 tys. rodziców. "To działa!" - podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji i zachęca: "Rodzicu, nie idź do urzędu. Załatw to z domu. Wszystko, czego potrzebujesz, to profil zaufany i kilka minut".

Cały proces zawiera się w kilku krokach. Co ważne, rodzic, który będzie rejestrował narodziny, musi mieć aktualny Profil Zaufany (można go np. założyć online za pośrednictwem bankowości elektronicznej). Kiedy już go mamy należy wejść na stronę obywatel.gov.pl i tam wybrać usługę rejestracji.

Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jest się matką lub ojcem dziecka, a następnie o zweryfikowanie danych. Gdy już to zrobimy do rejestracji potrzebna będzie m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię wybrane dla potomka. Potrzebny będzie także numer aktu małżeństwa lub (jeśli nie jesteśmy w związku małżeńskim) urodzenia.

Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcemy zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru są: skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłka tradycyjna pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że rejestracja online nie jest jedyną zmianą dotyczącą rodziców. Wkrótce (planowane wejście w życie to 1 grudnia 2018 r.) planowane jest jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL.

Ponadto szybsze ma być poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL. Organy korzystające z dostępu do bazy PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie tej usługi to 1 maja 2019 r.
 
js/
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-07-02 13:18:55
użytkownik końcowy: 2 lipca 2018 bagno działa na pół gwizdka. COI nie czyta i nie realizuje zgłoszeń.
Wydział komunikacji odsyła po zaświadczenia o zameldowaniu, bo u nich też nie działa system.
To jest sukces MC i COI.
 
2018-06-20 22:44:29
realista: Numery PESEL rodziców dziecka były w rejestrze PESEL do marca 2015 r. Każdy noworodek miał numery ewidencyjne rodziców, ale w 2015 r. dane te zostały usunięte. Bazę danych powinien naprawić (uzupełnić) ten, który ją popsuł. Ministerstwo Cyfryzacji niczym nie zabłysnęło, a wróciło do dawnej praktyki.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25