facebook RSS # #

11.12.2018 09:07

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-07-17 17:56       aktualizacja: 2018-07-17 18:06       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Bez awarii. MC: nie było awarii głównych systemów rejestrów państwowych, dane obywateli niezagrożone

Bez awarii. MC: nie było awarii głównych systemów rejestrów państwowych, dane obywateli niezagrożone
L.SZymański.jpg
Główne systemy rejestrów państwowych nie uległy awarii, żadne dane obywateli nie wyciekły - zapewnił minister cyfryzacji Marek Zagórski informując posłów o przyczynach czerwcowej niedostępności systemu rejestrów.
 
O taką informację wnioskował klub Nowoczesna argumentując, że "awaria" Centralnych Systemów Teleinformatycznych w dniu 12 czerwca była bezprecedensowa, "sparaliżowała życie obywateli chcących dokonać istotnych czynności urzędowych". Jak mówił poseł Mirosław Suchoń, nie było m.in. dostępu do rejestru PESEL, nie można było przyjąć zgłoszenia o urodzeniu dziecka czy wydać dowodu osobistego. Posłowie Nowoczesnej pytali jakie były przyczyny awarii, dlaczego sięgnęła ona kluczowych dla bezpieczeństwa państwa systemów, dlaczego trwała tak długo, czy doszło do cyberataku; pytali też o doniesienia, iż kłopoty z rejestrami są także we wtorek 17 lipca.

Minister Zagórski podczas posiedzenia połączonych komisji sejmowych: administracji i spraw wewnętrznych oraz cyfryzacji podkreślił, że ani w czerwcu, ani we wtorek nie ma mowy o awarii głównych systemów, co oznacza, że żadne dane obywateli nie wyciekły i nie były zagrożone.

12 czerwca - jak mówił Zagórski - zdarzenie trwało od godz. 8. do godz. 12.38, a awarii uległ wówczas komponent infrastruktury.

"Dzisiaj też nie było żadnej awarii, bardziej można to określić jako niedostępność pewnych funkcjonalności" - mówił Zagórski. "Wiemy co się stało, nie chcemy naprawiać tego w ciągu dnia, musimy usunąć pewne zdarzenie, które miało miejsce w systemie i spowodowało, że rzeczywiście w niektórych urzędach nie można było wydawać dowodów osobistych i kończyć operacji z dnia poprzedniego. To nie ma nic wspólnego z wydarzeniem, które miało miejsce 12 czerwca" - zapewnił minister.

Zagórski wyjaśnił, że należy rozróżnić dwie rzeczy: systemy teleinformatyczne jak CEPIPK czy aplikacja Źródło oraz sprzęt na którym systemy te są utrzymywane i podkreślił, że przyczyną czerwcowego zdarzenia była właśnie awaria sprzętu. "Wiemy dokładnie jaki element infrastruktury został uszkodzony" - zapewnił Zagórski dodając, że głębszą przyczyną takich zdarzeń jest architektura systemów, która w momencie jej przyjmowania była rozwiązaniem optymalnym lecz dziś wymaga weryfikacji bo np. rośnie liczba użytkowników.

Jak wyliczył Zagórski, w styczniu 2016 r. było 400 tys. użytkowników profilu zaufanego, a w tej chwili są ich 2 mln. - 700 tys. przybyło tylko w ciągu pierwszych miesięcy tego roku. Dlatego MC podjęło przygotowania do dogłębnego audytu i przebudowy architektury systemów informatycznych. Według Zagórskiego, cały proces potrwa co najmniej kilka miesięcy - do tego czasu wdrożono procedury zabezpieczające.

js/
 
KOMENTARZE: 6 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-08-29 08:22:13
użytkownik: 29 sierpnia kolejna awaria w COI, service desk jak zawsze nie potrafi poradzić sobie z problemem.
Nie ma możliwości wydawania odpisów aktów stanu cywilnego.
Oczywiście interesanci obwiniają tego, który jest najbliżej, czyli pracowników USC, a MC pewnie poda kolejny komunikat, że nie było awarii.
 
2018-07-18 13:18:13
Sekretarz: Ciekawe, jak to możliwe, że źródełko wyschło i przez kilka ostatnich dni nie działa a awarii nie ma. Jaka w związku z tym jest definicja awarii ??? Jedno z towarzystw ubezpieczeniowych twierdzi, że włamanie do samochodu polega na wyłamaniu łomem klapy bagażnika. Każde inne dostanie się przez złodzieja do samochodu nie jest włamaniem.
Rozumiem, że definicja awarii w Ministerstwie Cyfryzacji jest podobna. Proponowałbym popracować nad definicją dymisji.
 
2018-07-18 12:22:40
walczący IT: Obecny minister cyfryzacji Marek Zagórski – z wykształcenia pedagog, w biznesie zajmował się produkcją pasz – twierdzi oficjalnie, że w COI i reszcie .govIT wystarczą nam fachowcy ze średniej półki, z takimiż wynagrodzeniami – efekty do przewidzenia.
Niedługo państwo będzie miało komplet danych medycznych wszystkich Polaków w jednej scentralizowanej bazie, ze średniej półki – a jakiś czas później… w internecie.
 
2018-07-18 09:23:17
anana: Jestem pewna że awaria z czerwca to było zhakowanie systemu. Dlatego tak kręcą i nie mówią prawdy, przecież to się kupy nie trzyma. Obrażają inteligentnych ludzi takimi dyrdymałami.
 
2018-07-18 08:11:00
LAS w BAGNIE: Dlaczego nikt w COI nie potrafi się przyznać do błędów? Dlaczego ciągle zaprzeczają i negują rzeczywistość?
Wystarczy czytać forum, które sami stworzyli, a później z niego uciekli pozostawiając użytkowników bez wsparcia i odpowiedzi na wiele pytań.
Atmosfera to też fikcja wsparcia. Zgłoszenie z poniedziałku nawet nie doczekało się reakcji COI. Mam jedno z 18.05.2015, nadal nie rozwiązane!!!
COI nie potrafi nawet aktualnej instrukcji stworzyć, sami sobie wzajemnie zaprzeczają we własnych dokumentach. Instrukcja instalacji WSS zaprzecza wymaganiom dla stacji SRP. Taki rzeczy tylko w COI.
A wracając do wypowiedzi ministra wnioskuję, że awaria sprzętowa jednego urządzenia jest wstanie sparaliżować e-administrację! Potwierdza to tylko moje przypuszczenia że SRP jak i ePUAP to jedna wielka prowizorka, łatana od awarii do awarii!
Teraz tylko czekać na słynne: „Przez 8 lat rządów……”
 
2018-07-17 21:56:35
brzydzę się kłamstwem: Nie lubię kłamczuchów.
Awaria lub jak nazwał minister niedostępność pewnych funkcjonalności zaczęła się w poniedziałek 16 lipca i występowała przez cały poniedziałek 16 i cały wtorek 17 lipca - świadczą o tym zgłoszenia do service desku w Łodzi i wpisy użytkowników na platformie szkoleniowej w zakładce forum temat "czy macie kłopoty ze źródłem rozpoczęty w poniedziałek godz. 9.38, wcześniej były zgłoszenia na atmosferze.
MC i szefostwo COI mogą to sprawdzić na atmosferze, a każdy użytkownik bagna na platformie szkoleniowej.
Tego się nie ukryje.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25