facebook RSS # #

20.05.2019 10:10

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-01-23 10:44       aktualizacja: 2019-01-23 10:50       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Urzędy testują. MC: testy wydawania dowodów elektronicznych przebiegają pomyślnie

Urzędy testują. MC: testy wydawania dowodów elektronicznych przebiegają pomyślnie
Fot.Ministerstwo Cyfryzacji
W urzędach rozpoczęło się testowanie procedury wydawania e-dowodów; 28 stycznia dostępny ma być kurs szkoleniowy dla urzędników. Według Ministerstwa Cyfryzacji, pierwsze próby przebiegają pomyślnie.

Pierwszą turę testów przeprowadzono w ubiegły weekend w Urzędzie Miasta Ełku. Urzędnicy sprawdzali tam nie tylko samo działanie e-dowodu, ale też przyjmowanie wniosku o jego wydanie, nadawanie przez obywatela kodu PIN dla dokumentu, jego zawieszanie, a także inne procesy związane z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.

"Chodziło o to, by sprawdzić działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on w rzeczywistości używany - wyjaśnia Minister Cyfryzacji Marek Zagórski. W ocenie ministra, wszystkie testowane scenariusze przebiegły pomyślnie i potwierdziły, że wszystko działa tak jak powinno. "Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony już wiele lat temu" - dodał Zagórski.

Testy wydawania dowodu prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz przedstawicielami MSWiA i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.

W kolejnych tygodniach podobne testy jak te realizowane w Ełku przeprowadzane zostaną jeszcze z kilkudziesięcioma innymi urzędami z całego kraju. 28 stycznia Centralny Ośrodek Informatyki udostępni interaktywny kurs szkoleniowy dla urzędników; na platformie działa też forum internetowe, na którym przedstawiciele gmin mogą wymieniać się doświadczeniami i zadawać pytania ekspertom z COI. Z końcem stycznia urzędnikom zostanie również udostępniony specjalny pakiet informacyjno-szkoleniowy.

Według danych MSWiA, w urzędach gmin w całej Polce jest ponad 5 tys. 700 stanowisk do obsługi obywateli w sprawach dowodów osobistych. Od 4 marca wszystkie te stanowiska będą wyposażone w czytniki kart dowodów osobistych. Została na to przeznaczona rezerwa celowa, która w 2018 roku wyniosła 5,4 mln zł.

Źródłem finansowania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną jest budżet państwa. Dotacja dla urzędów gmin na zadania zlecone przez administrację rządową ma wynieść z tego tytułu maksymalnie ok. 98 mln zł w ciągu 10 lat.

Wnioski o wydanie e-dowodu będzie można składać od 4 marca.

Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność. Będą one zastępowane przez dowody z warstwą elektroniczną stopniowo - w miarę ich naturalnego procesu wymiany (np. z powodu końca ważności dotychczasowego dokumentu czy jego utraty).

Dowód osobisty z warstwą elektroniczną ma pozwolić: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE. Jak wyjaśnia MC, samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak do tej pory.

Jak uzasadnia MSWiA, e-dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak - zauważa MSWiA - liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.

js/
 
KOMENTARZE: 7 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-01-28 15:03:44
Adam: jak można zrzec się zaszczytnej funkcji LASu?
nie chcę robić za darmo i testować system dla Państwa
 
2019-01-25 10:20:20
Gminny2: Do Powiatowy. Ty chyba żyjesz w innym świecie? Jak to nikt nie krzyczy a policja, nauczyciele, pracownicy sądów, straż itd. to co? U mnie w pracy od 5 lat bez podwyżki wiec co się dziwisz, że ludzie chcą godnie w końcu zarabiać za pracę. Obowiązków przybywa inflacja co roku w górę a wypłata jak była tak jest.
A i jeszcze jedno piszesz że mamy zakresy czynności, tak mamy tylko w nich nie ma słowa o tzw. LAS-ach, pełnomocnikach ds. wyborów itd. a kto to wykonuje?
 
2019-01-24 19:18:40
użytkownik bagna: Nie czepiajcie się LASów, informatyków gminnych, bo to dzięki nim ten system działa. Na service desk nie ma co liczyć, bo tam jest tylko spychologia i brak jakiejkolwiek empatii. Na rozwiązanie błędu lub jakąkolwiek podpowiedź czeka się miesiącami, a użytkownik musi sprawnie i szybko załatwiać sprawy mieszkańców.
@Powiatowy: Tak się składa, że nawet wtedy, gdy informatyk jest na etacie, to jego etat jest finansowany przez samorząd, a samorządy nie otrzymują dotacji na LASów, a to co otrzymują na użytkowników systemu, to też marne grosze naliczane nieproporcjonalnie do wkładu pracy. Subwencja naliczana jest za dokonaną czynność, ale gdy system nie działa, albo działa nieprawidłowo, to można jedną czynność wykonywać 10 razy, a naliczone będzie za 1 raz, ten ostatni, kiedy bagno zadziała prawidłowo.
 
2019-01-24 15:20:16
Gminny: O, w koledze Powiatowym, widzę wolontariusza i społecznika ;) pewnie nawet rachunki domowe swoich sąsiadów płaci z własnej kieszeni ;) Zadania związane z obsługą Bagna i nowego dowodu, to zadania zlecone (których, jak kolega zapewne wie, samorządy nie mogą finansować z własnych środków). A środków dla LASów, jak nie było, tak i nie ma... Informatyk- LAS, w mojej gminie zrzekł się zaszczytnej funkcji, a następnie przeszedł do firmy prywatnej... A nikt nowy nie ma ochoty serwisować i wspierać nie swojego systemu. To MC i COI są zobowiązane do tego! Proste?
 
2019-01-24 13:12:45
Powiatowy: A LAS-om, w większości informatykom, tylko kasa i kasa w głowie,przecież pracujecie na etatach, macie zakresy czynności,chcecie oprócz pensji dostawać kasę za każdą czynność oddzielnie? Każdy by tak chciał,ale oprócz was nikt tak nie krzyczy przy każdej okazji...
 
2019-01-23 12:54:40
Wojewodzki: LASy do roboty, co nie chcecie robić za darmoche? co za ludzie
 
2019-01-23 11:51:05
zezol: P. Zagórski, to teraz już bez propagandy sukcesu: w jaki sposób przebiegły testy- jakie zastosowano procedury, jeśli nie ma jeszcze ustawy i aktów wykonawczych? - czy testowano czytniki w środowisku systemu rejestrów państwowych (Bagnie)? - czy test polegał wyłącznie na wpisaniu i potwierdzeniu PIN na testowych kartach? - czy wykorzystywano wyłącznie dostarczone oprogramowanie testowe? - czy potwierdzono "obecność posiadacza" za pomocą zewnętrznych systemów teleinformatycznych? - o jakim "podpisie elektronicznym" p. Zagórski mówi? - jakie wsparcie techniczne i merytoryczne otrzymały/otrzymają samorządy (nie licząc COI, ich helpdesku i szkolenia online polegającego na samodzielnym przejrzeniu prezentacji)?
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25