facebook RSS # #

22.09.2019 11:41

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-03-18 09:57       aktualizacja: 2019-03-18 09:58       E-ADMINISTRACJA
  A A A

E-dowód w praktyce. Do gmin trafiło już kilkadziesiąt tysięcy dowodów elektronicznych

E-dowód w praktyce. Do gmin trafiło już kilkadziesiąt tysięcy dowodów elektronicznych
Do 15 marca złożonych zostało ponad 145 tys. wniosków o e-dowód, a do gmin trafiło już kilkadziesiąt tysięcy elektronicznych dokumentów - informuje Ministerstwo Cyfryzacji i zapewnia: system działa prawidłowo.

Resort podkreśla jednocześnie, że proces wytwarzania dowodów jest "w okresie stabilizacji", co oznacza m.in. wzmożoną kontrolę jakości, która wykazała kłopoty z częścią certyfikatów.

"W procesie kontroli wykryta została wąska partia dowodów, w których nie wszystkie certyfikaty wgrały się tak jak powinny. Konkretnie dotyczy to 702 dokumentów. Aby zapobiec wydaniu e-dowodów niezgodnych z wnioskiem obywateli, zapadła decyzja o ich unieważnieniu" - podał resort.

"Co ważne - nie będzie to skutkować potrzebą ponownego składania wniosków przez te osoby, a poprawne dokumenty zostaną im wydane w ustawowym terminie. Nie ma mowy o żadnym poprawianiu czy wycofywaniu wniosków" - podkreśla MC.

Ministerstwo zapewnia jednocześnie, że "dowody produkowane są zgodnie z planem", a wykrycie partii, w której "nie wszystkie funkcjonalności warstwy elektronicznej działały tak jak powinny" świadczy o poprawnym działaniu procedur kontrolnych.

O dowód elektroniczny można wnioskować od 4 marca. Dokument pozwala: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE. Jak wyjaśnia MC, samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak do tej pory.

Jak uzasadnia MSWiA, e-dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak - zauważa MSWiA - liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.

Urzędnicy zaangażowani w wydawanie nowego dowodu na bieżąco mogą korzystać z platformy e-learningowej, a wszystkie pytania kierować do Centralnego Ośrodka Informatyki. Wsparcie COI dla urzędników oraz lokalnych administratorów danych w zintensyfikowanej formule potrwa do końca maja.

js/
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-03-24 14:22:03
Stary?urzednik: do Urzędnik. Proszę się nie kompromitować. Gminy w 2011 roku dostały czytniki do obsługi DO z warstwą elektroniczną. Nie różniły się zbytnio od standardowych czytników kart z podpisem kwalifikowanym, a takie obecnie posiada znakomita większość podmiotów typu przychodnie czy biura rachunkowe nie mówiąc o większych firmach prywatnych. Urzędy od dawna takie czytniki posiadały. Ktoś jednak podjął decyzję o zastosowaniu w DO technologii, która nie jest kompatybilna z tymi czytnikami. Czy słusznie - czas pokaże. Na razie niestety jest tak jak napisał urzędnik101.
 
2019-03-22 10:38:19
Urzędnik: Oczywiście, gdyby najpierw wprowadzono czytniki, pojawiłyby się głosy, ze po co, skoro jeszcze nie ma dowodów, które mogłyby być w nich używane.
Przy wprowadzaniu nowego systemu raczej trudno zrobić wszystko jednocześnie...
 
2019-03-18 12:33:02
urzędnik101: Szkoda, że na chwile obecną żadna instytucja nie posiada czytników, za pomocą których można wykorzystać podpis osobisty zawarty w E-dowodzie. Ponadto nie ma nadal zmian w przepisach prawa, które będą umożliwiały załatwianie spraw w taki sposób. Do momentu, kiedy to się nie zmieni nowy e-dowód jest tylko nowym dowodem.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25