facebook RSS # #

22.11.2019 17:43

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-08-27 09:15       aktualizacja: 2019-08-27 09:33       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Gminny fanpage. Watchdog: samorządy traktują media społecznościowe jak tablice ogłoszeń

Gminny fanpage. Watchdog: samorządy traktują media społecznościowe jak tablice ogłoszeń
Fot. PAP/EPA
Urzędy samorządowe traktują media społecznościowe raczej jak tablice ogłoszeń niż miejsce dyskusji z mieszkańcami – wynika z badania Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska przeanalizowała za pomocą serwisu sprawdzamyjakjest.pl odpowiedzi prawie 381 gmin z czterech województw (dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego i lubuskiego) dotyczące wykorzystywania mediów społecznościowych takich jak Facebook i Twitter. Samorządy zapytano m.in. jakie media społecznościowe prowadzą, kto jest ich administratorem, czy fanpage’e mają regulamin i czy blokuje się na nich użytkowników.

Z badania wynika, że prowadzenie mediów społecznościowych - zwłaszcza fanpage’a na Facebooku, jest częstą praktyką w gminach. Takie medium ma 72 proc. (288) badanych urzędów. Znacznie rzadziej gminy mają profil na Twitterze - zaledwie 7 proc. (29) gmin. Część bądź deklaruje, że jest to profil połączony z FB, bądź jest zawieszony, 8 z 29 gmin prowadzących Twittera to większe miasta. W ich wypadku grupa odbiorców jest znacząca - np. w przypadku Gdyni to 14,7 tys. obserwujących, a profil Wrocławia śledzi 77 tys. 

Natomiast niektóre mniejsze gminy prowadzą konta jedynie formalnie - ostatnie posty umieściły w czerwcu, maju, styczniu 2019 roku, a nawet w grudniu 2017 roku (dane z sierpnia 2019). Jedna z gmin nie umieściła ani jednego posta, a inną obserwuje tylko jedna osoba. Można zatem uznać, że Twitter - poza dużymi miastami i poza nielicznymi wyjątkami, raczej nie jest traktowany jako narzędzie komunikacji z kimkolwiek - czy to z mieszkańcami, czy też szerzej - ze światem. 

Autorzy analizy wskazali też, że jedynie 3 proc. gmin prowadzących profil na Facebooku posiadało regulamin dyskusji. Mimo to administratorzy fanpage’y blokowali użytkowników. Na 246 urzędów, które udzieliły dokładnej odpowiedzi na temat liczby zablokowanych użytkowników, aż 82 proc. (203) nikogo nie zablokowało, 11 proc. (26) zablokowało od 1 do 4 użytkowników. Pozostałe 7 proc. to już większe liczby zablokowanych użytkowników Rekordzistami są tu: Bydgoszcz (105 zablokowanych), Świdnik (53), miasto Inowrocław (50), Witnica (36) i Wrocław (34). 

W przypadku Świdnika podano wyjaśnienie, że prawie wszystkie zablokowane konta zarejestrowane są w Azji. Podobne uzupełnienie znalazło się w odpowiedzi Bydgoszczy, która wskazywała na fałszywe konta i strony. Z kolei Inowrocław wskazał, że konta zablokowali “poprzedni pracownicy urzędu”.

Gminny Fb jak tablica ogłoszeń
 
Zdaniem autorów badania gminne Facebooki bardzo często wcale nie są przestrzenią debaty. Wiele z nich to tablice ogłoszeń. Mieszkańcy chętnie udostępniają treści podawane przez urząd gminy, ale rzadko z nimi dyskutują. Zresztą - nawet jeśli pojawiają się ich uwagi - często brakuje odpowiedzi ze strony urzędów.

W raporcie wskazano, że same urzędy z różnym zaangażowaniem podchodzą do komunikacji w Internecie. W przypadku 30 proc. (83) badanych fanpage’y, osoby, które je prowadzą, zajmują stanowiska administracyjne lub są informatykami. Stosunkowo rzadko gminy uznają, że komunikacja w mediach społecznościowych jest na tyle odpowiedzialnym zdaniem, że należy powierzyć je osobie na kierowniczym stanowisku – tak jest w przypadku 26 proc. (75) gmin.

Najczęściej jednak fanpage gminy n FB prowadzą osoby odpowiedzialne w urzędzie za komunikację. W pojedynczych przypadkach stronę gminy na FB prowadzi zewnętrzna firma, osoba lub instytucja. 

mp/
 
KOMENTARZE: 4 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-09-04 14:48:12
legion: Ale się sr***e. Przecież, nie ogłasza się tam treści żywcem z BIP, tylko informację o nadchodzących wydarzeniach kulturalnych, czy też np. informację o zaginionych zwierzętach. Ponadto, w większości taki profil służy kontaktowi z władzami. Czy to jest nielegalne, by trafiać do szerokiej liczby mieszkańców? Odpowiedzcie sobie sami.
 
2019-09-03 12:33:05
MB: @zmg: W konsekwencji jeżeli ja założę stronę i poproszę o założenia konta na moim portalu daną instytucję a ta mi odmówi. Mam podstawę do sądzenia się czemu instytucja założyła na komercyjnym portalu xyz swój profil a na moim nie chce?
Nielegalne bo wymagają podpisania umowy z obydwu stron a samo darmowe wspieranie wielkich korporacji przez publiczne podmioty jest po prostu nieetyczne.
 
2019-09-03 11:32:10
zmg: @MB
A jaka jest podstawa prawna, że są nielegalne?
 
2019-08-31 16:38:03
MB: Szkoda, że nie zwrócono uwagi, że zgodnie z prawem konta gmin na mediach społecznościowych są nielegalne.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25