facebook RSS # #

11.12.2019 19:20

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-09-24 14:42       aktualizacja: 2019-09-24 14:43       E-ADMINISTRACJA
  A A A

E-doręczenia. Rząd przyjął projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych

E-doręczenia. Rząd przyjął projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych
Fot.PAP/T.Gzell
Całkowite zelektronizowanie komunikacji między państwem, a obywatelami i firmami, to cel ustawy o e-doręczeniach, której projekt przyjął rząd. Dla osób wykluczonych cyfrowo pisma mają być drukowane i dostarczane w sposób tradycyjny.

"Projekt ustawy wprowadza doręczenie elektroniczne, początkowo jako domyślny, ale docelowo - jako podstawowy kanał wymiany korespondencji wymagającej potwierdzenia jej nadania lub odbioru" - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

E-doręczenie, jak wskazano, będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. "Będzie to szybki i wygodny sposób komunikowania się obywateli z urzędami" - napisano.

Projekt ustawy o elektronizacji doręczeń przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji. W uzasadnieniu do projektu, resort ocenia, że podstawową formą korespondencji podmiotów publicznych z obywatelami i podmiotami niepublicznymi jest nadal tradycyjny list polecony, dotychczasowe próby przejścia na elektroniczną komunikację obywateli z urzędami nie odniosły sukcesu, a wykorzystanie ePUAP jest "niesatysfakcjonujące".

Tylko 31 proc. osób w wieku 16-74 lat kontaktowało się z administracją publiczną elektronicznie - podkreślono w Ocenie Skutków Regulacji, cytując dane z 2017 r.

Celem ustawy - jak podało CIR - jest umożliwienie podmiotom publicznym "jak najszerszego świadczenia usług elektronicznych wewnątrz administracji oraz wprowadzenie rozwiązań zapewniających obywatelowi czy też przedsiębiorcy załatwienie danej sprawy urzędowej na odległość - bez konieczności wychodzenia z domu czy miejsca pracy".

Korespondencja - co do zasady - ma być nadawana i odbierana przez podmiot publiczny w postaci elektronicznej, "co oznacza, że taki podmiot będzie musiał posiadać adres do doręczeń elektronicznych".

Na potrzeby realizacji doręczenia elektronicznego ma być utworzony nowy rejestr publiczny, tzw. baza adresów elektronicznych. "Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do tej bazy - zobowiązuje podmiot publiczny do doręczania pism na ten adres" - wskazało CIR.

Zaznaczono, że usługa doręczenia elektronicznego będzie świadczona na polskim rynku przez operatora wyznaczonego oraz dostawców komercyjnych. "Poczta Polska (operator wyznaczony) uznana została za strategiczny filar państwa w rozwoju e-government. Zadaniem Poczty Polskiej będzie obsługa urzędowych e-doręczeń do końca 2025 r." - napisano.

Uzupełnieniem doręczenia elektronicznego, jak podano, ma być publiczna usługa hybrydowa, świadczona przez operatora wyznaczonego - jeśli nadawcą przesyłki listowej jest podmiot publiczny. "Umożliwi ona podmiotom publicznym wysyłkę korespondencji w domyślnej postaci elektronicznej. Natomiast osoby, które na wymianę korespondencji elektronicznej z różnych przyczyn nie będą jeszcze gotowe - dzięki usłudze hybrydowej - otrzymają możliwość odbierania tradycyjnej przesyłki listowej (np. list w postaci elektronicznej zostanie dostarczony na pocztę, ta go wydrukuje i dostarczy w postaci papierowej - zostanie to wykonane w sposób zapewniający ochronę tajemnicy pocztowej, czyli przy zachowaniu bezpieczeństwa i poufności informacji)" - wyjaśniono.

Nowa ustawa ma obowiązywać od 1 października 2020 r., z wyjątkiem pakietu regulacji, które wejdą w życie w innych terminach.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
 
KOMENTARZE: 13 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-11-04 11:06:38
janka: muszę stanąć w obronie OldestWoman, dlaczego informatycy tak atakujecie wypowiedź, prawda w oczy kole? Urzędy zatrudniają również firmy zewnętrzne do obsługi wielu programów, wy raczej spinacie całość:, koordynujecie Grażynki i Halinki, jak to opisał Nam Janek i inni, ale do tego wcale nie jest potrzebny informatyk, tylko nazwijmy to służba techniczna.
 
2019-09-27 16:31:13
Janek: @OldestWoman aż się we mnie zagotowało jak to przeczytałem. U nas w urzędzie nie ma etatowego informatyka, więc niestety ja jako młodszy musze latać i Grażynkom i Halinkom pomagać wysłać pismo epuapem, posortować wyniki w excelu itp. - moim zdaniem, jeśli ktoś nie potrafi obsługiwać systemów do których obliguje go stanowisko, to rada jest tylko jedna - zmienić prace.
 
2019-09-27 14:24:43
Inspektor: Jeżeli to wszystko będzie działało jak E-puap to zginiemy. np. wniosek o potwierdzenie w spisie wyborców. Obywatel ma ładny formularz. Wpływa do urzędu i jest ładna funkcja odpowiedz. I nic dalej tylko nagłówek wniosek i nawet danych odbiorcy nie ma. Nie można edytować ani nic podobnego. Na infolinii wskazali iż należy wybrać nowe pismo do podmiotu publicznego (tak tak publicznego, bym nie wpadł ze obywatel to podmiot publiczny) zapisać jako robocze. Wejść ponownie w wersję roboczą zedytować odbiorcę wkleić adres skrzynki obywatela )nie zapomnij ze musiałeś skopiować z wniosku) i już gotowe.

I zarombiści - nie ma to jak elektronizacja w polskim wydaniu
(PS. ktoś stwierdził, iż elektronizacja wcale nie musi oznaczać automatyzacji czy też ułatwienia)
 
2019-09-27 13:00:12
Informatyk gminy: @OldestWoman proszę o zapoznanie się z czynnościami jakie powinien wykonać tzw. Informatyk, a tak naprawdę Administrator Systemu Informatycznego. Każdy urzędnik pracujący z komputerem powinien posiadać odpowiednie kompetencje informatyczne, idąc torem myślenia @OldestWoman każdy kierowca jadać samochodem powinien obok mieć mechanika. Kiedyś na szkoleniu usłyszałem od prezesa firmy, że jeśli widzi on pracownika i informatyka razem, to dla niego dwie osoby nie pracują, każdy ma swoje zadania, a obsługa aplikacji to na pewno nie zadanie ASIego.

P.S. @OldestWoman w jakim języku kodujesz?
 
2019-09-27 09:58:07
informatyk: @OldestWoman jeżeli nie wiesz czym zajmuje się informatyk, to się nie wypowiadaj na temat jego pracy. Wszystkie e-cuda wymagane są ustawami uchwalanymi przez parlament, więc to jest właściwy adresat do wyłożenia swoich żali. A patrząc na niektórych wykształconych urzędników można by powiedzieć, że jedynym ich zadaniem jest być.
 
2019-09-27 09:25:10
OldestWoman: Drogi inf, co ty byś w końcu w tym urzędzie chciał robić? Po prostu być? I pamiętaj, że wszystkie te e-cuda wymyślają podobni do ciebie, którzy nie zrobili jeszcze nic, co służyłoby do obsługi intuicyjnej. A e-PUAP jest tego najlepszym przykładem. Wykształceni urzędnicy zdobywali umiejętności z innych dziedzin, tobie się natomiast wydaje, że każdy powinien przy okazji być informatykiem, czy nawet programistą. Tylko wtedy nie byłoby zajęcia dla ciebie. Pozdrawiam zapracowanych informatyków urzędowych.
 
2019-09-25 13:21:36
inf: @Informatyk słusznie zauważył, ale jest jeszcze jeden problem. Kto będzie obsługiwał te e-cuda? Wysyłka pisma ePUAPem to w urzędzie problem na miarę co najmniej przekopu mierzei wiślanej. I do kogo wykształceni urzędnicy z tym problemem idą? Oczywiście - do informatyka, który ma dodatkową niepłatną funkcję listonosza. Dobrze, że chociaż maile urzędnicy wysyłać umieją, choć i tu zdarzają się wyjątki.
 
2019-09-25 10:50:24
Informatyk: e-doręczenia, e-faktury, e-system obiegu dokum., e-podatki.Super, tylko równo z informatyzacją urzędów powinny iść na to pieniądze. W małych urzędach ciężko jest kupić nowy komputer czy drukarkę a co dopiero wprowadzać takie e-cuda.
 
2019-09-25 10:33:57
Informatyk: e-doręczenia, e-faktury, e-system obiegu dokum., e-podatki.Super, tylko równo z informatyzacją urzędów powinny iść na to pieniądze. W małych urzędach ciężko jest kupić nowy komputer czy drukarkę a co dopiero wprowadzać takie e-cuda.
 
2019-09-25 10:32:12
USC: Do Janosika
Już teraz USC może wydać odpis w formie elektronicznej. Poza tym ludziom chyba wystarcza odmiejscowienie USC i dlatego większość odpisów wydajemy do rąk własnych
 
2019-09-25 07:53:01
inf: Super, w końcu się doczekaliśmy konkretów w tej sprawie!
 
2019-09-25 07:49:00
Adam: Unia wymaga informatyzacji to trzeba to robić. zgadnij z jakiego państwa są firmy, które robią systemy IT e UE? :) tak dokładnie Niemcy
 
2019-09-24 15:35:03
janosik: No dobra, ale co z dokumentami, które musimy wytworzyć papierowo w urzędzie i w takiej formie interesantowi wysłać? Przecież urzędy nie tylko tworzą zwykłe pisemka w wordzie, ale też mnóstwo innych dokumentów w specjalistycznych programach, które to dokumenty są później drukowane nie na zwykłej kartce, ale druku ścisłego zarachowania lub papierze ze specjalnymi zabezpieczeniami, znakami wodnymi, itp. A jeśli interesant zawnioskuje o jakiś dokument w formie papierowej to co wtedy?

I szczerze to jestem zdziwiony, że w grę ma wchodzić jakiś pośrednik, który będzie drukował pismo wytworzone w urzędzie, zawierające dane osobowe, często wrażliwe. Ja jako urzędnik tworzę dokument, który może obejrzeć tylko i wyłącznie osoba uprawniona (na przykład odpis zupełny aktu urodzenia, gdzie jest informacja o zaprzeczeniu ojcostwa, ustaleniu ojcostwa, zmianie płci), a tu nagle jakiś pośrednik będzie go drukował i szykował do wysyłki, a przy okazji czytał. Bo przecież taką czynnością musi się zająć człowiek z krwi i kości. Dla mnie to dziwne i bardzo niepokojące. Ale może się mylę i mam mylne wyobrażenie.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25