facebook RSS # #

18.11.2019 19:51

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-10-10 15:21       aktualizacja: 2019-10-10 20:26       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Służba IT. FCAP: Transformacja cyfrowa powinna opierać się na urzędnikach IT

Służba IT. FCAP: Transformacja cyfrowa powinna opierać się na urzędnikach IT
Fot. PAP/S. Leszczyński
Powodzenie transformacji cyfrowej w administracji publicznej zależy od pracowników urzędów, konieczne jest podnoszenie ich kompetencji – podkreślano podczas Forum Cyfrowej Administracji Publicznej.

W czwartek w Warszawie już po raz drugi odbyło się Forum Cyfrowej Administracji Publicznej organizowane przez Fundację IT Leader Club Polska. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister cyfryzacji Karol Okoński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, który mówił m.in. o wzywaniach cyfrowej transformacji w administracji publicznej.

„Żeby cyfrowa transformacja administracji publicznej była możliwa, muszą zaistnieć cztery podstawowe aspekty: przyjazne usługi, infrastruktura, która pozwala je uruchomić, kompetencje cyfrowe obywateli i specjalistów, którzy je wykorzystują, i tożsamość cyfrowa, która pozwala się w tym świecie uwierzytelnić” – wyliczał wiceminister. „Jeśli chodzi o ilość e-usług, to jest tu jeszcze spora przestrzeń do zagospodarowania, ale jeżeli chodzi o jakość, to wiele się zadziało” – ocenił wiceminister.

Jako dobry przykład wymienił możliwość zdalnego dopisania się do rejestru czy spisu wyborców, z czego przed wyborami zaplanowanymi na najbliższą niedzielę skorzystało ponad 200 tys. osób. Wskazał też na ok. 2 mln wydanych już e-dowodów osobistych i 4,5 mln profili zaufanych.

„Nowe usługi starają się prowadzić obywatela za rękę, pobierają dane z rejestrów, po to by obywatel dużo mniej czasu, dużo mniej wysiłku potrzebował, żeby tę usługę wykonać” – powiedział wiceminister Okoński. „Obywatele są przyzwyczajeni, że komercyjne podmioty dostarczają usługi intuicyjne. I to jest też cel dla administracji” – dodał.

Arkadiusz Lefanowicz, dyrektor Akademii Zarządzania IT Administracji Publicznej oraz przewodniczący i fundator Fundacji IT Leader Club Polska zwracał uwagę na ogromną rolę czynnika ludzkiego w procesie cyfryzacji.

„Mamy technologię, mamy infrastrukturę sieciową, ale pod spodem są ludzie. W magmie różnych potrzeb urzędów nie zapominajmy o służbie informatyków i informatyczek. To oni są trzonem, to oni będą musieli te nowe technologie wdrożyć. Bez tych ludzi +real-transformation+ się nie uda” – podkreślał. Akcentował przy tym potrzebę ciągłych szkoleń. „Jako były urzędnik, wiem jakie są w urzędach problemy. Tej wiedzy wciąż brakuje. Transfer wiedzy powinien być systemowy” – stwierdził.

Ewelina Gładki z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego zwracała z kolei uwagę na problemy, z którymi mierzą się urzędy samorządowe. „Potrzeba nam ciągłego podnoszenia kompetencji cyfrowych urzędników. Takie szkolenie organizowaliśmy ze środków POKL w 2009 roku; to było 10 lat temu” - wskazała. „Dzisiaj urzędy borykają się też z problemem braku informatyków gotowych do pracy w administracji publicznej. Wystarczy powiedzieć, że administratora do urzędu rekrutowałam dwa lata” - powiedziała.

Główną sesję na temat kwantychizacji w administracji publicznej poprowadził prof. Andrzej Dragan z Uniwersytetu w Singapurze, który przybliżył mechanizm działania komputera kwantowego i zagrożenia, które może ze sobą nieść.  

„Bezpieczeństwo wszystkich transakcji internetowych, w tym w e-bankowości czy w urzędach, opiera się na założeniu, że nie istnieje komputer, który w szybkim czasie złamie szyfr” – wyjaśniał. „Tymczasem spodziewamy się wkrótce zbudować coś, co jest komputerem kwantowym. Taki komputer przyśpieszy moc obliczeniową w sposób niewyobrażalny, co oznacza, że pozwoli on złamać wszystkie zabezpieczenia w ciągu ułamka sekundy” – powiedział prof. Dragan.

Co należy zrobić? Według profesora trzeba będzie zastąpić obecne szyfrowanie czymś zupełnie innym. „Jednym ze sposobów, żeby to zrobić jest zastosowanie mechaniki kwantowej. Do obrony przed takim atakiem służy kryptografia kwantowa” – wskazał profesor.

Głównym celem Forum Cyfrowej Administracji Publicznej jest zderzenie potrzeb oraz oczekiwań wszystkich zainteresowanych cyfryzacją polskiej administracji. Program Forum wspiera Rada Programowa, której przewodniczy prof. Janusz Zawiła-Niedźwiecki, dziekan Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej.
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-11-02 19:50:28
informatyk_samorzadowy: Bez informatyków w samorządach nic wam się nie uda. Żadna transformacja cyfrowa, żadne ustawy i rozporządzenia nie sprawią, że cokolwiek się zmieni. Polska Cyfrowa wymaga zaangażowania ludzi pomijanych wszędzie i przez wszystkich. Wynagrodzenie na poziomie 3000 brutto nie przyciągnie do pracy żadnego młodego człowieka po studiach, tylko Ci co jeszcze pracują (trochę na "kredyt") są jakąś szansą. Ale ludzi kompetentnych jest co raz mniej. Wysysa ich biznes oferujący młodszym administratorom na start 4500 - 5000 zł brutto (administrator lub starszy administrator to już 7000+). Do tego benefity i szkolenia autoryzowane. W samorządowej administracji nie ma co liczyć na szkolenia a z benefitów jest 13-pensja i może jakaś nagroda w ciągu roku. Nie było, nie ma i nie ma planów na systemowy rozwój IT na najniższym szczeblu - i tak oto stajemy się powoli skansenem informatycznym ...
 
2019-10-21 14:19:20
antek: Kto z tych nawiedzonych ma jakiekolwiek pojęcie o pracy w administracji publicznej?
Krytykują urzędników za brak kompetencji informatycznych, a sami są niekompetentni od strony prawniczej.
Jeżeli urzędnicy na najniższych szczeblach radzą sobie z takimi bublami jak SRP (w tym źródło zwane bagnem)i epUAP, to ich kompetencje są wysokie, bo to nie są normalne aplikacje i daleko im do aplikacji używanych poza sektorem publicznym.
e-bankowość - o ile bankowość elektroniczna jest w miarę stabilna, to i tak bardzo często mamy wyłudzenia kredytów drogą internetową - klient nie ma żadnej gwarancji bezpieczeństwa.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25