facebook RSS # #

22.11.2019 17:57

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-10-18 15:39       aktualizacja: 2019-10-18 15:40       E-ADMINISTRACJA
  A A A

Dane w rejestrze. Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych

Dane w rejestrze. Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych
Fot.PAP/Samorząd
Ustawa, dzięki której powstanie Rejestr Danych Kontaktowych obywateli i poprawi się jakość rejestrów państwowych czeka już tylko na podpis prezydenta; Senat w piątek nie zgłosił do niej poprawek.

Nowe przepisy mają wprowadzić ułatwienia dla obywateli, przede wszystkim poprzez stworzenie ram prawnych dla utworzenia dostępnego dla urzędników rejestru danych kontaktowych obywateli, w którym będzie można zamieścić swój adres e-mail oraz numer telefonu.

"W związku ze zmianą charakteru działania administracji publicznej na postawę prokliencką ważnym jest, aby administracja wychodziła z inicjatywą, polegającą na informowaniu obywatela o różnych istotnych dla niego wydarzeniach, takich jak np. upływ terminu ważności dokumentu tożsamości. Chęć świadczenia takich usług uniemożliwia niejednokrotnie brak wiedzy o danych kontaktowych osób, które mogłyby stać się beneficjentami takich działań informacyjnych" - napisał w uzasadnieniu resort cyfryzacji.

Jak wynika z informacji MC, nowy rejestr będzie "elektronicznym odpowiednikiem popularnych niegdyś i często używanych książek telefonicznych, ale z uwagi na fakt prowadzenia go w formie elektronicznej o wiele bezpieczniejszego i chronionego z punktu widzenia ochrony danych osobowych".

Dostęp do danych uzyskają tylko wybrane instytucje, w tym organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze.

Rejestr ten będzie prowadzony przez resort cyfryzacji i będzie zawierał numer PESEL, imię i nazwisko oraz, zależnie od woli obywatela: adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego. Jednak w odróżnieniu od dawnych książek telefonicznych dane kontaktowe będą przekazywane do rejestru dobrowolnie, a ich przetwarzanie będzie odbywało się wyłącznie na podstawie zgody zainteresowanych.

Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany. Chodzi np. o możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś można wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów trzeba poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez MC zmian dokumenty dostanie się „od ręki”.

Ministerstwo szacuje, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

woj/
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-10-21 12:40:37
urzędnik usc: odpis aktu stanu cywilnego będzie w proponowanej przez ustawę usłudze od końca kwietnia 2020 r. i tylko w wersji elektronicznej - może gdy instytucje zaczną takie odpisy honorować to cel zostanie osiągnięty - tymczasem sądy, prokuratury etc. nie wysyłają nawet wniosków do usc przez ePUAP a na elektroniczną korespondencję odpowiadają pismem tradycyjnym i przesyłką pocztową :(
 
2019-10-21 11:00:43
urzędnik: Szczerze, to kiepsko to widzę. Nie dlatego, że to zły pomysł, bo pomysł jest dobry. Według mnie nie wypali to z innego powodu - ludzie rzadko sprawdzają swoją pocztę elektroniczną czy konto na e-puapie. Tygodniowo załatwiamy kilka wniosków złożonych e-puapem. W wielu z nich wnioskodawca zaznacza, że dokument odbierze osobiście w urzędzie. Więc wysyłamy zwykłym e-mailem powiadomienie, że dokument jest gotowy i czeka do odbioru. Może 1 osoba na 10 odczytuje tą wiadomość, chociaż wnioskodawca powinien założyć, że urząd może chcieć się skontaktować. O odbiorze pisma e-puapem już nie wspominam, bo tego to w ogóle wnioskodawca nie sprawdza. I kończy się to tak, że dokument leży w urzędzie tygodniami, aż obywatel w końcu dzwoni i pyta: "Co się dzieje z moim wnioskiem?". A my mu na to: "Dokument jest do odbioru. Miesiąc temu wysłaliśmy panu wiadomość". A obywatel: "Aha, bo nie sprawdzałem poczty". Więc łatwo się domyśleć, co będzie, gdy to urząd będzie chciał zainicjować kontakt z obywatelem. W sytuacji listu zwykłego mamy gwarancję, że listonosz go dostarczy, jeśli nie do rąk własnych, to przynajmniej pod wskazany adres. W przypadku korespondencji elektronicznej większość wysyłanych pism będzie sobie latać bez celu w eterze, bo ludzie nie będą sprawdzać poczty lub zmienią adres e-mail i nie uaktualnią go w bazie lub zapomną hasła. Zresztą dużo osób zakłada konto na e-puapie w celu załatwienia jednej sprawy i potem o nim zapomina.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25