facebook RSS # #

14.12.2019 16:54

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2014-03-20 16:14       aktualizacja: 2014-03-20 18:03       EDUKACJA
  A A A

Profesor Google. Kim jest nauczyciel, który już nie jest źródłem wiedzy?

Profesor Google. Kim jest nauczyciel, który już nie jest źródłem wiedzy?
Fot. PAP/G.Jakubowski

Trzeba na nowo zdefiniować pojęcie zawodu nauczyciela, który przestaje już być źródłem wiedzy - mówi prof. Łukasz Turski z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.

Profesor wziął udział w konferencji „Dobry system edukacji w jednostce samorządu terytorialnego - czyli jaki?". Zgromadzonym samorządowcom przedstawił swoje spojrzenie na rolę szkoły.

O nauczycielach

Według profesora nauczyciel to najważniejszy zawód społeczny, ale trzeba go zredefiniować.

- Nauczyciel w dzisiejszych czasach przestaje być źródłem wiedzy, bo ta jest ogólnie dostępna - podkreślił. I dodał: Po co wydawać pieniądze e-podręcznik, skoro on de facto jest już napisany? Co będzie w nim więcej ponad to, co można znaleźć w wyszukiwarce Google'a?.  

Jak zaznaczył, dzieci trzeba raczej nauczyć, jak poruszać się w otaczającym świecie, jak go rozumieć, jak szukać wiedzy. 

- Po co komu w XXI wieku umieć wyliczyć po kolei prawobrzeżne dopływy Wisły z południa na północ, a lewobrzeżne z północy na południe? - pytał. - Zadaniem nauczyciela jest odpowiedź na pytanie, dlaczego dopływy Wisły są tak a nie inaczej rozłożone. Dlaczego dopływy Amazonki wyglądają inaczej niż Missisipi? Dlaczego statki na Missisipi były budowane inaczej niż na Renie? - wyliczał.

O uczniach

Pojawiające się w debacie o obniżeniu wieku szkolnego stwierdzenie, że szkoła zabiera dziecku dzieciństwo, profesor uznał za „obrzydliwe". Jego zdaniem system edukacji powinien się tak zmienić, by dzieci chodziły do szkoły z radością.

- Gdybym mógł, wydałbym zakaz noszenia czegokolwiek przez dzieci do szkoły. Nie ma żadnego powodu, by to robiły, bo wszystko mogłyby zostawiać przecież w klasie.  Po co więc ta nieustanna walka narodu polskiego z lordozą? - pytał.

Dodał, że jego marzeniem jest, by również nauczyciele chodzili do szkoły uśmiechnięci, a ich praca sprawiała im przyjemność.

Dwudniowa (19-20 marca) konferencja, realizowana w ramach projektu systemowego „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnymi II etap" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, skierowana była do decydentów, pracowników operacyjnych, reprezentantów rad gminnych, powiatowych oraz sejmików wojewódzkich, a także przedstawicieli kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych.

aba
Serwis Samorządowy PAP


 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2014-03-21 10:28:22
starsza: Ale nauczyciel musi mieć prawidłową sylwetkę (u nas polityczną! oraz odpowiedni dla polityki system wartości), a że te cechy u nas sa bardzo różnie interpretowane podmiotowo (bo władza jest podmiotem a obywatel przedmiotem w/g władców) a miedzy tymi podmiotami musi byc dyskurs a hierarchiczny system wladztwa nie dopuszcza dyskursu....A nauczyciel jest bez szans....bo marketingowcy zarządzają systemem oświaty w każdym miejscu .....a może ja się mylę? Każdy człowiek nosi w sobie wielkie bogactwo niezaleznie od tego ile ma lat a to bogactwo musi być wyzwalane już w szkole. Wobec tego marketingowcy do roboty z google....ale "rzecz nie nazwana przez podmiot nie jest przez niego postrzeżona" - tak powiedział L.S.Wygotskij- twórca neurofizjologicznej koncepcji rozwoju człowieka. A I.Kant powiedział- " jak myślę to działanie zawieszam na kołku". Kant powiedział też że "myślenie obrazowe hamuje rozwój wyższych umiejętności umysłowych". Wczoraj byłam na wspaniałym seminarium z cyklu Apple Leadership Tour w Sopocie. Ze wszystkim absolutnie się zgadzam - język znaczeń podobny ale....nadmierna koncentracja na funkcjach w trakcie warsztatów była dla mnie trudna.....zbyt trudna....może to problemy różnic neurofizjologicznych związanych z wiekiem? I to mój problem? Ale dla mnie najwazniejsze jest słowo. A iPad dla dzieci i nauczyciela jest rewelacyjnym kontaktem nie tylko z Google.....Ja nawet nie podejrzewałam że to takie fantastyczne urządzenie....To wspaniałe ze mogłam uczestniczyć w tym seminarium.
 
2014-03-21 08:26:09
ABBA: Rozmarzyłam się po tym artykule. To co Pan Profesor pisze jest piękne, ale czy możliwe? Mnie i moim dzieciom szkoła kojarzy się z tzw. "nerwicą szkolną" oraz zniszczeniem poczucia własnej wartości (szkoła średnia), a powinno być całkiem odwrotnie. I takich rozwiązań byśmy sobie życzyli.
 
2014-03-21 07:27:34
hier: Należy najpierw zmienić mentalność nauczycieli - prezesów , aktywnych działaczy ZNP, by zrozumieli, ze szkoła jest ich miejscem pracy i dla uczniów! Jednocześnie by także MEN odważyło się też to zrozumieć.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25