facebook RSS # #

13.12.2019 13:50

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-06-11 12:50       aktualizacja: 2019-06-11 13:07       EDUKACJA
  A A A

Miejsca są. MEN: podwójny rocznik to dla mniejszych JST szansa na utworzenie większej liczby oddziałów

Miejsca są. MEN: podwójny rocznik to dla mniejszych JST szansa na utworzenie większej liczby oddziałów
Fot. PAP/M. Obara
Dyrektorzy szkół w mniejszych miastach powiatowych wręcz czekają na większą liczbę absolwentów – mówi minister edukacji Dariusz Piontkwski.

We wrześniu do liceów i techników trafi tzw. podwójny rocznik – ostatni absolwenci wygaszanych gimnazjów i pierwsi absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej. Resort edukacji po raz kolejny poprosił kuratorów oświaty o zebranie informacji na temat liczby miejsc w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych.

„Z tych informacji wynika, że wszyscy absolwenci gimnazjów oraz szkół podstawowych znajdą swoje miejsca w szkołach średnich” – uspokaja minister Dariusz Piontkwski. „Jesteśmy pewni, że ta sytuacja nie budzi wątpliwości, że rodzice mogą być pewni, że ich dzieci znajdą miejsce w szkole średniej” - dodaje.

W jego ocenie „pewne zaciemnienie sytuacji” wynika z tego, że w niektórych dużych miastach samorządy zdecydowały się na ruch, który pozwala absolwentom na złożenie dokumentów do kilkunastu czy nawet większej liczby szkół.

„To powoduje, że w systemie ten sam uczeń pojawia się wielokrotnie, co może sprawiać wrażenie, że liczba uczniów ubiegających się o miejsca w szkołach średnich jest zdecydowanie większa niż ta rzeczywista liczba absolwentów. My natomiast wiemy, że liczba miejsc w szkołach, klasach (…) jest odpowiednia” – zapewnia szef MEN.

Minister Piontkowski zwrócił uwagę, że różne samorządy na podwójny rocznik mogą patrzeć z różnej perspektywy. „Trzeba pamiętać o tym, że przecież szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe są także w mniejszych miastach powiatowych i tam dyrektorzy i nauczyciele wręcz czekają na to, aż przyjdzie większa liczba absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, bo to da szansę na utworzenie większej liczby oddziałów, na utrzymanie wręcz danego liceum, które czasami ma kilkudziesięcioletnią tradycję” – ocenia minister.

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-06-12 16:59:31
OldestWoman: Będzie podobnie, jak z pracą dla nauczycieli. Praca jest, w kilku szkołach oddalonych od siebie dziesiątki kilometrów. A tutaj: miejsce dla ucznia jest, w szkole w mieście powiatowym. Super! Ci pisowcy naprawdę coś mają nie tak pod nakryciem głowy.
 
2019-06-11 16:09:46
Sekretarz: Czy ktoś może wreszcie wytłumaczyć naszemu nowemu Panu Ministrowi, że problem tkwi w tym, iż nawet jeśli do szkoły zamiast np. 50 uczniów w danym roku przyjdzie 75, przy czym 38 po gimnazjum, a 37 po szkole podstawowej, to zamiast umieścić ich w trzech klasach po 25 osób, trzeba będzie zrobić trzy klasy - po 19 osób oraz 1 klasę po 18. Zwiększona liczba dzieci w szkole jest zyskiem dla organu prowadzącego tylko wtedy jeśli nie pociąga to za sobą wzrostu wydatków związanych chociażby z wynagrodzeniami nauczycieli. W przedstawionym przeze mnie przypadku, a myślę że takich sytuacji będzie całkiem sporo, cały koszt tej "jakże przemyślanej i przeliczonej" reformy, tak jak poprzednio (szkoły podstawowe i gimnazja), ponownie spadnie na organy prowadzące

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25