facebook RSS # #

24.09.2018 18:59

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2015-04-25 13:17       aktualizacja: 2015-04-26 11:18       ZDANIEM CZYTELNIKÓW
  A A A

Nobel dla wójta. Czytelnicy o dokładaniu do szkół i rozliczaniu wydatków

Nobel dla wójta. Czytelnicy o dokładaniu do szkół i rozliczaniu wydatków
Wójtowi należy się Nobel...
Jeżeli jakaś gmina wydaje na oświatę mniej, niż wynosi subwencja oświatowa, to tamtejszemu wójtowi (burmistrzowi lub prezydentowi) należy się Nobel z ekonomii i zarządzania – pisze Czytelnik.

To komentarz do artykułu z poprzedniego tygodnia, w którym nasi Czytelnicy polemizowali na temat subwencji oświatowej, czytaj Spór o subwencję. Czy samorządy dokładają do oświaty, czy na niej zarabiają?

„Większość gmin niestety zmuszona jest dokładać do funkcjonowania szkół, a to dlatego że subwencja jest niewystarczająca. I tak jest w większości przypadków” – pisze czytelnik.

„Z własnych środków gmina finansuje dowozy uczniów, sport młodzieży i jeszcze parę innych zadań oświatowych. Jeżeli jakaś gmina wydaje na oświatę mniej, niż wynosi subwencja oświatowa, to tamtejszemu wójtowi (burmistrzowi lub prezydentowi) należy się Nobel z ekonomii i zarządzania” – komentuje Mirek.

Publikowaliśmy też komunikat resortu edukacji na dotyczący sposobu finansowania edukacji uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych, na rok 2015. Czytaj Interpretacja MEN. Wyodrębnianie środków na specjalną organizację nauki

„Czy MEN przypadkiem nie `wylewa dziecka z kąpielą`? Czy nie ważniejsze jest zaopiekowanie się dzieckiem niepełnosprawnym niż marnotrawienie czasu na rozliczanie pomocy? Po co MEN wydzielił część tą podstawową subwencji, jakie znaczenie ma niepełnosprawność ucznia w kontekście pracy sprzątaczki, zużytej wody czy prądu?” – pyta ZEAS.

„I tylko po co? Roboty z proporcjonalnym dzieleniem wszelkich wydatków ogrom. Księgowań i zmian planów dużo więcej. Papierów zużywanych coraz więcej. (…) Może w zamian należałoby wymyślić ministerstwom (…), co wymusi na nich żmudną i bezsensowną pracę (…)” – sugeruje samorządowiec.

Polecamy Państwu lekturę artykułów z naszego działu Edukacja.

Kkż/
Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 5 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2016-08-25 12:42:05
Gapa: Arek nie zadawaj głupich pytań. Samorządy maja w zadaniach własnych prowadzenie szkół. więc finansują zadania własne a subwencja jest tylko dochodem gminy jak podatki i inne.
Nigdy w gminach nie starczało na oświatę no może w powiatach bo to przecież zbędne instytucje. Natomiast każda gmina dokłada do oświaty duże pieniądze. nie wspomnę że do wyliczeń samorządowca zabrakło etatowych związkowców którzy są zwolnieni z wykonywania pracy a pieniądze biorą. szkoda gadać to państwo powinno płacić nauczycielom a szkoły sobie gminy utrzymają na wysokim poziomie i z nowoczesnymi pomocami, a państwo niech wykształci nauczycieli którzy będą umieli uczyć !!!!
 
2015-11-02 14:56:25
Arek: Pytanie czy samorządy z subwencji finansują tylko szkoły, czy też zadania własne
 
2015-09-06 16:28:46
Jan: Mam dane z kuj-pom za 2013 i 2014.Tylko nieliczne wykonały subwencję oświatową w 100%Dane ze strony MF.I co?
 
2015-07-03 18:41:18
Samorządowiec: Proponuję następujący eksperyment myślowy! Mamy z subwencji na ucznia około 5000 złotych rocznie. W klasie nie może być więcej jak 25 uczniów. Czyli na utrzymanie oddziału mamy maksymalnie 125 tysięcy rocznie. Oddział musi mieć nauczycieli do wszystkich przedmiotów, czyli średnio ok 1,5 etatu (im wyższy typ szkoły tym więcej godzin). Dokładamy do tego etat wychowawcy świetlicy na 25 osobową grupę. Koszt zatrudnienia nauczycieli na 2,5 etatu przekracza owe 125 tysięcy złotych. Na inne koszty szkoły nie ma pieniędzy, bo z subwencji nie wystarcza. Kto zatem ma sfinansować pozostałą część działalności szkoły? Rodzice nie bo nauka wedle kanonu konstytucyjnego jest nieodpłatna! Spróbujmy jeszcze odpowiedzieć co się kryje pod ową pozostałą działalnością szkoły? odpowiedź brzmi: 1. koszty zatrudnienia pracowników obsługi i administracji szkoły. 2. Koszty zatrudnienia pozostałych pracowników pedagogicznych: dyrekcji, bibliotekarzy, pedagogów, psychologów, doradców zawodowych i metodycznych, itp. 3. Koszty bieżące: wody, mediów (energii cieplnej i elektrycznej), środków czystości, środków biurowych, wyposażenia, remontów itd. I tu wreszcie jak na dłoni mamy obraz, jak państwo polskie finansuje oświatę i wychowanie i edukacyjną opiekę wychowawczą. Czy zatem środki z subwencji są adekwatne do kosztów zadań edukacyjnych polegających na prowadzeniu szkół przez gminy, powiaty i samorządy województw? Nie! Nie! Po trzykroć NIE! Dlatego właśnie od wielu lat władze centralne nie rozwiązują problemu standaryzacji usług publicznych w zakresie oświaty. To niby nasze państwo wymaga od zaraz radykalnej przebudowy! Przebudowy wymaga cały system finansów publicznych. Kierunek zmian powinien być taki, aby decentralizacja zadań państwowych nie była pozorna, w oświacie w szczególności. To jednostki samorządu terytorialnego mają być podstawowymi formami życia publicznego, a nie administracja rządowa!
 
2015-04-27 17:28:32
MR: Akurat jeśli chodzi o subwencję oświatową to widzę plusy. Reakcja niektórych szkół była taka: "Jak wydać na jedno dziecko 4,5 tyś subwencji".
W przypadku kiedy mamy taką subwencję to widać od razu że takiemu dziecku należy zapewnić np. nauczyciela cienia który będzie mu pomagał tak aby nauczyciel mógł prowadzić zajęcia w normalnym tempie dla całej klasy. Może się okazać nagle że to o co rodzice dzieci niepełnosprawnych od lat walczyli bezskutecznie nagle stanie się dostępne od ręki.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25