facebook RSS # #

18.10.2018 03:49

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-05-21 15:02       aktualizacja: 2018-05-21 15:03       EDUKACJA
  A A A

Bez problemów. MEN: we wrześniu 2019 r. nie zabraknie sal lekcyjnych

Bez problemów. MEN: we wrześniu 2019 r. nie zabraknie sal lekcyjnych
Fot. PAP/G. Michałowski
Większa liczba uczniów klas pierwszych nie spowoduje we wrześniu 2019 r. problemów z zapewnieniem odpowiedniej liczby sal lekcyjnych – zapewnia minister Anna Zalewska.

W związku z wprowadzaniem kolejnych etapów reformy edukacji o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2019/2020 będą ubiegali się pierwsi absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej oraz ostatniej klasy gimnazjum. Szefowa MEN skierowała w tej sprawie list do rodziców i opiekunów.

Minister Anna Zalewska poinformowała w nim, że postępowania rekrutacyjne dla tych dwóch grup uczniów zostaną przeprowadzone oddzielnie, według odrębnych kryteriów rekrutacyjnych. Zaznaczyła też, że absolwenci szkoły podstawowej i gimnazjum nie będą rywalizowali ze sobą o te same miejsca. Będą oni ubiegać się o przyjęcie do innych typów szkół.

Uczniowie kończący VIII klasę szkoły podstawowej mogą zostać przyjęci do 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum lub 3-letniej branżowej szkoły I stopnia. Z kolei absolwenci ostatniej klasy gimnazjum będą mogli ubiegać się o miejsce w 3-letnim liceum ogólnokształcącym, 4-letnim technikum lub w 3-letniej branżowej szkole I stopnia. Obie te grupy zrealizują odrębne programy nauczania.

Ministerstwo podkreśla, że szkoły i samorządy przygotowują się do rekrutacji na rok szkolny 2019/2020.

„Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zwiększenie liczby klas I nie spowoduje istotnych problemów związanych z zapewnieniem odpowiedniej liczby sal lekcyjnych” – zapewnia Anna Zalewska.

We wszystkich kuratoriach od 1 września mają zostać utworzone punkty informacyjno-konsultacyjne. Rodzice uczniów obecnych klas VII szkoły podstawowej oraz klas II gimnazjum będą mogli uzyskać informacje na temat oferty edukacyjnej szkół ponadpodstawowych i klas szkół ponadgimnazjalnych w regionie.

MEN przypomina, że ustalenie sieci publicznych szkół ponadpodstawowych pozostaje w gestii samorządu i odbywa się po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-06-04 12:35:40
Lukita: do skarbnika
Ma Pan/i rację, jednak Minister może mieć ją również. Dlaczego? Otóż pozostaje pewne narzędzie zwane dwuzmianowością. Ministerstwo z nią walczy w szkołach podstawowych, natomiast nie słyszałem nic na temat takiej praktyki w liceach.
Czas pokaże.
 
2018-05-29 08:04:56
oświatowiec: Samorządowcy sobie poradzą , ale pod warunkiem że MEN nie będzie nam w tym uporczywie przeszkadzało i nakładało na nas i dyrektorów jednostek dodatkowych niczemu nie służących obowiązków administracyjnych, gdzie znacznie wzrasta czasochłonność tworzenia papierologii np. zmiany dot. awansu, oceny pracy itd. Od lat podnosi się zmianę terminu wypłaty wynagrodzeń nauczycieli, odstąpienia od corocznego liczenia średnich wynagrodzeń w podziale na stopnie awansu bo i tak globalnie w większości samorządów środki przeznaczone na wynagrodzenia nauczycieli są większe niż wymagane wg średnich, ostatnio rzutem na taśmę ustalone limity zatrudnienie psychologów i pedagogów w SOSW ($ 40 ust.1-4 Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017r.(Dz.U.poz.1606)- wizytatorzy KO opisują niedobory w zatrudnieniu, a gdzie są na to pieniądze? Kolejna sprawa to obniżenie pensum specjalistom do 22 godzin tygodniowo, też się milczy o kosztach a one są i to znaczne. Jeżeli pensum dotychczas ustalone wynosiło 26 godzin, to bagatela 4 godziny tygodniowo mniej każdy specjalista na rzecz uczniów/wychowanków realizuje tygodniowo za tę samą pensję. Kolejna sprawa to wynagrodzenia dla ekspertom z MEN do awansu zawodowego. Ktoś to analizowała ile ponosi samorząd kosztów i jak trzeba zachęcać (finansowo) żeby łaskawie ekspert przyjechał na jeden wniosek "bo się nie opłaca". Niech MEN ustali jena wartość za rozpatrzenie wniosku i da na to kasę, a nie przykrywa tematu że samorząd sobie sam ustala. Kończę, bo tom i tak grochem o ścianę ... Pozdrawiam oświatowców w samorządach . Jeszcze jedno - popieram wypowiedż skarbnika :)
 
2018-05-22 09:23:02
skarbnik: Szanowna Pani Minister, naprawdę ile można czytać te Pani wypowiedzi... To że absolwenci gimnazjów i VIII klas pójdą do osobnych oddziałów szkolnych, z osobnymi programami nauczania, nie zmienia oczywistych faktów, że przez 3 lata będą w szkole razem. I jeśli teraz, przykładowo, w liceum tworzy się 5 klas dla absolwentów gimnazjów, to oznacza, że w zdublowanym roczniku zainteresowanych gimnazjalistów i ośmioklasistów może być takie, że należałoby utworzyć 10 klas pierwszych w roku szkolnym 2019/2020. I oczywiście, spowoduje to brak sal lekcyjnych, bo budynki nie są z gumy. Jeśli szkoła wyjdzie im naprzeciw, znajdzie nauczycieli,to będą musieli się uczyć w systemie zmianowym. Uporczywe zaprzeczanie faktom i zaklinanie rzeczywistości nic nie zmieni.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25