facebook RSS # #

18.10.2018 14:31

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-05-23 15:33       aktualizacja: 2018-05-23 15:50       EDUKACJA
  A A A

Trudna pomoc. MEN zajmie się sprawą finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Trudna pomoc. MEN zajmie się sprawą finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Fot. PAP/J. Undro
MEN zajmie się sprawą finansowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. – Te zadania w obecnym zakresie są dla samorządów nie do udźwignięcia – mówi Ewa Dumkiewicz-Sprawka, szefowa lubelskiej oświaty.

1 września 2017 r. weszły w życie nowe przepisy w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach. Samorządowcy alarmują, że cały ciężar finansowania zadania został przerzucony na ich barki.

„Liczba zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i ich formy uległy zdecydowanemu zwiększeniu w stosunku do stanu poprzedniego” – ocenia Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania w Urzędzie Miasta Lublin. „Kwestia finansowania tego zadania. Budzi kontrowersje. Samorządy nie mają na ten cel dodatkowych środków, nie ma też żadnej wagi w algorytmie [podziału subwencji oświatowej], która by ujmowała zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tak olbrzymim zakresie” – wskazuje.

Jej zdaniem niektóre z form wyliczonych w rozporządzeniu powinny być organizowane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a nie szkoły. Np. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno—społeczne.

Na dodatek rozporządzenie stwierdza, że pomoc ta organizowana jest przez dyrektora szkoły.

„Zakres, w którym sam dyrektor szkoły może taką pomoc zorganizować, jest bardzo niewielki. Dyrektor, chcąc objąć dzieci taką pomocą, musi zwrócić się do organu prowadzącego z prośbą o zwiększenie liczby godzin płatnych” – podkreśla Ewa Dumkiewicz-Sprawka.

Dlatego według niej w rozporządzeniu powinien znaleźć się zapis wskazujący, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest właśnie w porozumieniu z organem prowadzącym.

Ministerstwo edukacji podkreśla, że obecne rozwiązania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dają „wachlarz możliwych, elastycznych rozwiązań w zakresie indywidualizacji procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”. Ale w resorcie pracuje zespół do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

„Zespół przygotuje rekomendacje dotyczące wprowadzenia rozwiązań prawnych w zakresie organizacji kształcenia i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. finansowania zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej” – informuje wiceminister Marzena Machałek.

Obecnie zadania szkół w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej finansowane są w ramach tzw. standardu A na ucznia, a w przypadku uczniów obejmowanych kształceniem specjalnym - również w ramach dodatkowych wag przekazywanych w podziale subwencji oświatowej. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół jest w trwającym roku szkolnym szczególnie monitorowana przez kuratoria oświaty.

O potrzebie zmian w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach samorządowcy rozmawiali podczas spotkania zespołu ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

aba/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 2 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-05-24 15:29:23
jak długo jeszcze?: Mało tego. Organ prowadzący ma teraz obowiązek finansowania zajęć nie tylko dla uczniów z problemami, ale również dla uczniów zdolnych. A z wnioskiem o organizację takich zajęć może wystąpić jakikolwiek nauczyciel. Następnie MEN rozlicza szkoły z obowiązku zapewnienia takich zajęć i szkoły tłumaczą się decyzjami organu prowadzącego. Kiedyś nauczyciele mieli 2 godziny karciane, teraz za wszystko należy się płaca.
Nauczyciele sami na siebie kręcą bat, bo w 2019 r. dojdzie do wielu zwolnień na poziomie gminnych placówek.
 
2018-05-24 07:51:23
mireko66: Większość zadań niegdyś realizowanych przez poradnie p-p (wcześniej działające jako poradnie wychowawczo-zawodowe), obecnie prowadzone przez powiaty, stopniowo przeszła na szkoły prowadzone przez gminy. Poniekąd słusznie, bo taka pomoc powinna być jak najbliżej ucznia. Jednak nieprzemyślany ruch MEN-u - zmiana charakteru godzin "karcianych", którymi nie można już realizować zadań pomocy p-p - spowodowała dodatkowe problemy finansowe jst. Recepta Zagłoby wciąż aktualna, żeby spożywać siemię konopne, bo w konopiach oleum się znajduje, przez co i w głowie jedzącemu go przybywa. I nie trzeba wtedy powoływać "zespołów rekomendujących" i tracić czas.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25