2017-02-20 12:50
aktualizacja: 2017-02-20 12:53
GMINA
Ekobusy dla gmin. Samorządy 41 miast i gmin zakupią 780 autobusów elektrycznych
Fot. L. Szymański/Foto PAP
Samorządy 41 miast i gmin oraz przedstawiciele rządu podpisali w poniedziałek list intencyjny w sprawie rozwoju elektromobilności w Polsce. Na mocy porozumienia, do 2020 r. zakupionych ma zostać 780 autobusów elektrycznych.
„Sygnatariusze listu już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce" – poinformował biorący udział w inicjatywie Polski Fundusz Rozwoju.
Natomiast Ministerstwo Rozwoju przekazało, że poza kwestią samego zakupu autobusów elektrycznych, porozumienie obejmuje także stworzenie infrastruktury do ładowania tego typu pojazdów, przygotowanie księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu taboru elektrycznego oraz włączenie samorządów w konsultacje projektu ustawy o elektromobilności.
„Dynamiczny rozwój branży e-busów to nie tylko czystsze powietrze. To przede wszystkim tysiące nowych, wysokopłatnych miejsc pracy, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski” – przekonywał wicepremier Mateusz Morawiecki.
Z kolei Michał Kurtyka, wiceminister energii zapowiedział przyjęcie w najbliższych dniach przez rząd programu rozwoju elektromobilności. „Kończymy prace nad projektem ustawy o elektromobilności. Niedługo ruszą jej konsultacje" - dodał Kurtyka.
Resort poinformował, że na koniec 2016 r., autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach pięciu polskich miast. Zgodnie z planami władz lokalnych oraz prognozami rządowymi, w perspektywie pięciu lat liczba autobusów z napędem elektrycznym zostanie zwiększona do tysiąca.
Program rozwoju elektromobilności ma na celu upowszechnienie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, rozwój przemysłu elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.
Ponadto PFR koordynuje program e-bus, który ma przyczynić się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.
Jak poinformował resort, zamiarem programu e-bus jest stworzenie autobusu elektrycznego składającego się głównie z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji i dojrzałego technologicznie. Aspiracją programu jest docelowa sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.
Samorządy, które zawarły porozumienie, reprezentują niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywę swoimi auspicjami objął Związek Miast Polskich.
mm/Serwis Samorządowy PAP
„Sygnatariusze listu już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce" – poinformował biorący udział w inicjatywie Polski Fundusz Rozwoju.
Natomiast Ministerstwo Rozwoju przekazało, że poza kwestią samego zakupu autobusów elektrycznych, porozumienie obejmuje także stworzenie infrastruktury do ładowania tego typu pojazdów, przygotowanie księgi dobrych praktyk przy wprowadzaniu taboru elektrycznego oraz włączenie samorządów w konsultacje projektu ustawy o elektromobilności.
„Dynamiczny rozwój branży e-busów to nie tylko czystsze powietrze. To przede wszystkim tysiące nowych, wysokopłatnych miejsc pracy, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski” – przekonywał wicepremier Mateusz Morawiecki.
Z kolei Michał Kurtyka, wiceminister energii zapowiedział przyjęcie w najbliższych dniach przez rząd programu rozwoju elektromobilności. „Kończymy prace nad projektem ustawy o elektromobilności. Niedługo ruszą jej konsultacje" - dodał Kurtyka.
Resort poinformował, że na koniec 2016 r., autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie, 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach pięciu polskich miast. Zgodnie z planami władz lokalnych oraz prognozami rządowymi, w perspektywie pięciu lat liczba autobusów z napędem elektrycznym zostanie zwiększona do tysiąca.
Program rozwoju elektromobilności ma na celu upowszechnienie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, rozwój przemysłu elektromobilności oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację pojazdów z siecią.
Ponadto PFR koordynuje program e-bus, który ma przyczynić się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy.
Jak poinformował resort, zamiarem programu e-bus jest stworzenie autobusu elektrycznego składającego się głównie z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji i dojrzałego technologicznie. Aspiracją programu jest docelowa sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.
Samorządy, które zawarły porozumienie, reprezentują niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywę swoimi auspicjami objął Związek Miast Polskich.
mm/Serwis Samorządowy PAP
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
COPYRIGHT
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.- Na co uważać. Pomyłki w oświadczeniach majątkowych
- Trzeba uregulować. Kaczyński: na szczeblu samorządowym dochodzi do "skandalicznych zachowań"
- Test wyborczy. 25 pytań o wybory samorządowe wraz z odpowiedziami
- Kampania wyborcza. Komitetom wyborczym nie wolno przyjmować korzyści, ale są wyjątki
- Wpis do oświadczenia. Zasoby pieniężne, nieruchomości, zobowiązania, mienie ruchome