facebook RSS # #

20.06.2018 01:28

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-05-25 17:47       aktualizacja: 2018-05-25 18:42       Wiadomości
  A A A

Zdrowy nawyk. Komitetu Regionów: uczmy zdrowych nawyków żywnościowych już w przedszkolu

Zdrowy nawyk. Komitetu Regionów: uczmy zdrowych nawyków żywnościowych już w przedszkolu
Fot. Komitet Regionów UE
Unijni samorządowcy zaapelowali o zaostrzenie przepisów dotyczących reklamowania niezdrowej żywności dla dzieci.

Na wyjazdowym posiedzeniu Komisji Zasobów Naturalnych (NAT) Europejskiego Komitetu Regionów w Pylos (Grecja) rozmawiano o roli samorządów w zwiększeniu świadomości na temat właściwego sposobu odżywiania się. "Przekaz jest jasny: konieczne jest wykształcenie u dzieci określonych nawyków żywieniowych, tak by w jak najmłodszym wieku zamiast niezdrowej żywności nauczyły się jeść warzywa, owoce i nabiał" – zaznaczono w komunikacie Komitetu Regionów.

Przedstawiciele władz lokalnych i regionalnych opowiedzieli się za zmianą dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych (AVMSD), ze szczególnym naciskiem na reklamę internetową, a tym samym przeciwko marketingowi niezdrowej żywności. Wskazywali też na potrzebę regularnych kampanii informacyjnych dotyczących zdrowej żywności, aktywnego stylu życia i propagowania zdrowych nawyków żywieniowych, takich jak dieta śródziemnomorska.

"Wpływ spożycia świeżych owoców i warzyw, niskotłuszczowych produktów mlecznych i produktów pełnoziarnistych oraz nasion roślin strączkowych na zdrowie powinien być uświadamiany na wszystkich poziomach kształcenia, ze szczególnym naciskiem na poziom przedszkolny i szkołę podstawową, kiedy to tworzone są fundamenty zwyczajów żywieniowych" – przekonywali samorządowcy cytowani w komunikacie.

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że współcześnie jedno na troje dzieci w Europie ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Zdaniem ekspertów jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest fakt coraz częstszego narażania dzieci i młodzież na medialne przekazy marketingowe promujące żywność bogatą w tłuszcze, cukry i sól.

Dodatkowo, zdaniem ekspertów, problem polega na tym, że dzisiaj głównie producenci żywności sami decydują, które z ich produktów są wystarczająco zdrowe, żeby reklamować je, jako przeznaczone dla dzieci.
Miedzy innymi dlatego przedstawiciele władz lokalnych UE wezwali Komisję Europejską do zaproponowania jednolitego systemu znakowania za pomocą koloru na przedniej części opakowania na terenie całej UE. "Konsumenci otrzymywaliby jasne i porównywalne informacje na temat zawartości cukru, soli i tłuszczu" - wyjaśnili.

Przedstawiciele Komisji NAT wskazywali na szereg inicjatyw umożliwiających reakcję na szczeblu lokalnym m.in. poprzez zamówienia publiczne w sektorze spożywczym dla wszystkich organów publicznych (w tym szpitali, domów opieki, domów spokojnej starości, przedszkoli, szkół, więzień i ich stołówek) czy też prowadzenie lokalnych działań popularyzujących karmienie piersią.

W czasie spotkania w Pylos odbyła się również dyskusja na temat potrzeb i potencjału regionów europejskich w dziedzinie turystyki przybrzeżnej i morskiej - zagadnień stanowiących część strategii niebieskiego wzrostu UE. Jak zauważyli samorządowcy, wspólną cechą wszystkich miast i regionów przybrzeżnych i nadmorskich są wyzwania, takie jak sezonowość, presja środowiskowa, planowanie czy dostęp do kapitału.

Według Światowej Organizacji Turystyki (WTO) Europa była najczęściej odwiedzanym regionem na świecie w 2016 r. Turystyka przybrzeżna i morska jest zaś największym podsektorem turystyki dającym zatrudnienie prawie 3,2 mln osób. Ponadto ok. 51 proc. łóżek w hotelach w całej Europie koncentruje się w regionach posiadających granice morskie.

kic/
TAGI:
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25