facebook RSS # #

14.10.2019 09:06

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-01-23 15:30       aktualizacja: 2019-01-23 15:33       TRANSPORT
  A A A

Więcej z biletów. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podsumowuje 2018 r.

Więcej z biletów. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podsumowuje 2018 r.
Fot. ZTM
Większe wpływy do budżetu, więcej biletów sprzedanych przez aplikacje mobilne, więcej kontroli, ale też mniej gapowiczów – tak wyglądał 2018 r. w Warszawskim Transporcie Publicznym.

W zeszłym roku wpływy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie ze sprzedaży biletów wyniosły 850 mln zł - były wyższe o ponad 16 mln zł (2,04 proc.) w porównaniu z rokiem 2017. Wartość tych biletów sięgnęła zaś 955 mln zł i była o 8 mln zł większa niż w poprzednim roku.

Jak przedstawiała się sprzedaż w podziale na poszczególne kanały dystrybucji? Wartość biletów sprzedanych w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM wyniosła prawie 86 mln zł. W sieci kolportażu (np. w kioskach, salonikach prasowych) było to nieco ponad 111 mln zł.

Największy udział w sprzedaży biletów mają operatorzy stacjonarnych automatów biletowych (Mennica, ASEC) – w ten sposób pasażerowie kupili bilety o wartości ponad 605 mln zł. Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego coraz chętniej kupują bilety za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne. Ten kanał dystrybucji zanotował największy wzrost sprzedaży bo aż o 77,6 proc. Znacząco wzrosła (o 12,8 proc.) także sprzedaż biletów w automatach mobilnych, czyli tych jeżdżących w tramwajach, autobusach i pociągach. W ten sposób pasażerowie kupili bilety o wartości prawie 122 mln zł.

Jak zwykle wielką popularnością cieszyły się bilety 20-minutowe, których pasażerowie kupili aż 44,1 mln sztuk. Pasażerowie często korzystali z biletów dobowych – 2,1 mln sztuk. Wiele osób zdecydowało się na zakup biletów długookresowych: 30-dniowych (3,8 mln sztuk) oraz 90-dniowych (1,3 mln sztuk).

W 2018 roku ZTM wprowadzone i rozwijane były inicjatywy zachęcające do korzystania z transportu publicznego nowe osoby. Dzięki decyzji stołecznych radnych Bilety Warszawiaka oraz Młodego Warszawiaka obowiązują w obu strefach komunikacyjnych (miejskiej i podmiejskiej), a także rozszerzony został program Warszawa+, skierowany do gmin aglomeracji warszawskiej. Porozumienia o dofinansowaniu zakupu biletów komunikacji miejskiej podpisały 24 samorządy aglomeracji warszawskiej. Dla ich mieszkańców wydanych zostało ponad 42 tys. kart, na których do końca 2018 roku zakodowanych zostało 96 tys. biletów.

ZTM przygotował dla firm ofertę dofinansowywania biletów komunikacji miejskiej dla pracowników. Taka oferta ma zachęcać do zamiany prywatnego auta na autobus, metro, pociąg czy tramwaj. W 2018 roku program był rozwijany – umowy zawarło już 15 firm, a na ponad 500 kartach zakodowano 896 kontraktów o wartości 244 tys. zł.

Minionych 12 miesięcy to także intensywny czas dla kontrolerów, którzy przeprowadzili aż 7,5 mln kontroli (wzrost w porównaniu z rokiem 2017 o 56,2 proc.). Wzrosła liczba kar – było ich 223 tys., ale mimo to do 3 proc. zmniejszył się odsetek gapowiczów. Mniej osób jeździło bez biletu we wszystkich środkach transportu, a największy spadek z 8,3 do 5,84 proc. zanotowano w autobusowych liniach podmiejskich, gdzie kontrolerzy pracowali szczególnie intensywnie.

Osoby bez biletu częściej niż w latach ubiegłych uiszczały opłaty na miejscu u kontrolera (93 819 wpłat). Znacznie chętniej robiły to za pośrednictwem karty płatniczej. Wartość wpłat uiszczonych w ten sposób wyniosła ok. 10,3 mln zł (w 2017 r. było to 8,2 mln zł).

W 2019 r. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ma rozwijać sieć sprzedaży biletów. 0 47 zwiększy się liczba automatów biletowych na warszawskich ulicach. W biletomaty zostaną wyposażone wszystkie warszawskie tramwaje.

W ramach otwartego systemu dostępne będą kolejne dwie aplikacje mobilne: Mint Mobile oraz zbiletem.pl. W przyszłym roku stolica wdroży też program informatyczny Kasy+, który ma usprawnić obsługę w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.

Warto dodać, że utrzymanie transportu publicznego kosztuje Warszawę niemal 3 mld zł rocznie. W budżecie stolicy na 2019 r. zarezerwowano 2,9 mld zł na związane z nim bieżące wydatki, a oprócz tego 900 mln zł na inwestycje. To zaś oznacza, że wpływy z biletów (850 mln zł) pokrywają mniej niż 1/3 kosztów transportu zbiorowego w stolicy. Warszawa łoży nie tylko na utrzymanie linii autobusowych, tramwajowych, metra, Szybkiej Kolei Miejskiej, ale też dokłada do funkcjonowania Kolei Mazowieckich, które wprawdzie należą do samorządu wojewódzkiego, ale jeździ ich pociągami – w granicach stolicy – także wielu warszawiaków.

jmk/

Na podstawie: ZTM, UM Warszawa
TAGI: TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25