facebook RSS # #

22.10.2019 09:16

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-02-28 08:00       aktualizacja: 2019-02-28 07:27       TRANSPORT
  A A A

Swoi bez podwyżki. Kraków wyjaśnia zmiany w taryfie biletowej

Swoi bez podwyżki. Kraków wyjaśnia zmiany w taryfie biletowej
Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Kraków przymierza się do zmiany taryfy biletowej. „Owszem część biletów podrożeje. Ale z podwyżką nie ma to wiele wspólnego” - wyjaśnia.

W 2008 r. do utrzymania sieci transportowej miasta było potrzebne 314 mln zł; w tym roku będzie to ok. 640 mln zł. W 2008 r. wpływy ze sprzedaży wyniosły 222 mln zł; w ubiegłym roku - 306 mln zł. Koszty transportu zbiorowego podwoiły się, zaś wpływy z biletów wzrosły jedynie o 50 proc. To dlatego Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje zmianę taryfy biletowej.

„W ostatnich tygodniach większość ludzi ochrzciła propozycję zmiany taryfy biletowej mianem „podwyżki”. Owszem część biletów podrożeje. Ale z podwyżką nie ma to wiele wspólnego” - podkreśla miasto w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej.

Obecnie cena biletu miesięcznego na wszystkie linie (sieciowego) to 72 zł. Cena obowiązuje mieszkańca Krakowa. Nowa – przedstawiona radnym – propozycja ceny za ten bilet to 69 zł.

„Cena ta dotyczy 180 tys. ludzi regularnie podróżujących po Krakowie na podstawie takiego biletu. W ten sposób chcemy sprawić, by jeszcze bardziej atrakcyjne było poruszanie się po mieście transportem zbiorowym” – wyjaśnia miasto. „Tak niskiej ceny nie ma żadne polskie miasto” - dodaje.
Żeby jednak sfinansować obniżkę ceny najpopularniejszego biletu, proponowane jest podniesienie cen biletów jednorazowych. Tych, które wykorzystują turyści lub ludzie okazjonalnie korzystający z miejskiego transportu. Mają wnosić do kasy miejskiej więcej pieniędzy, ponieważ nie składają się na funkcjonowanie Krakowa w podatkach albo też nie gwarantują stałego źródła finansowania pracy kierowców oraz autobusów i tramwajów.
Podobnie osoby korzystające z biletów okresowych, ale mieszkające poza Krakowem będą płacić więcej.

„Nie wnoszą swoich podatków do budżetu miasta, a więc nie dokładają się do jego funkcjonowania w takim stopniu jak mieszkańcy. Dlatego podwyżka o 8 zł w ich przypadku nie jest ani szokująca, ani też nie równoważy braku wpływu ich podatków” – czytamy w komunikacie.
Grupą, która najbardziej odczuje finansowo proponowane przez Zarząd Transportu Publicznego zmiany, są osoby kupujące bilet miesięczny obowiązujący na jednej linii/trasie – to ok. 30 tys. osób. Dziś płacą 37 zł. Ponieważ Kraków chce zlikwidować bilet na jedną linię, następny interesujący ich bilet (na dwie linie) będzie kosztował 55 zł. To 18 zł więcej.

„Bez tego ruchu nie będziemy w stanie przeprowadzać zmian w siatce połączeń, by podnieść jej efektywność. Skracać linii, by poprawić punktualność kursów. Przekonywać, że przesiadka może przynieść realną szansę skrócenia czasu jazdy przez miasto. Lepiej wykorzystywać tabor, którym dysponujemy” – przekonuje miasto.

O tym, czy propozycja nowego cennika biletów zostanie przyjęta zdecydują radni miasta.

ZTP uważa, że zmiana taryf to lepsze rozwiązanie niż dosypywanie pieniędzy z budżetu miasta. To pasażerowie, kupując regularnie bilety, głosują, ile pieniędzy chcą przeznaczyć na utrzymanie transportu. Niezależnie od woli polityków.

Źródło: UM Kraków

aba/
TAGI: TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25