2019-03-01 14:05
aktualizacja: 2019-03-04 12:27
TRANSPORT
Co z transportem. Pierwsze szczegóły ws. odnowienia transportu zbiorowego
Fot.PAP/P.Nowak
Gminy i powiaty będą organizować przetargi na przewozy lokalne, w których każdy przewoźnik będzie mógł startować - zakłada projekt ustawy mającej doprowadzić do podwojenia siatki przewozów autobusowych w Polsce. To jeden z pięciu projektów zapowiedzianych przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego podczas sobotniej konwencji wyborczej PiS.
Jak powiedziała w piątek rzeczniczka prasowa rządu Joanna Kopcińska, nie jest planowane odtworzenie państwowego PKS. Skłonić samorządy do tworzenia nowych linii autobusowych mają dopłaty do przewozów. Rzeczniczka Podała, że będzie to ok. 60-80 groszy do każdego "wozokilometra". Według niej zniweluje to stratę gminy wynikającą z organizowania przewozów na tak zwanych nierentownych liniach i w tak zwanych nierentownych godzinach.
Wsparcie dla przewozów mają otrzymać te gminy, które zapewnią, że co najmniej 70 proc. kursów na ich terenie, będzie miało charakter użyteczności publicznej. "Przez to połączymy Polskę i pozwolimy tym mieszkańcom, którzy dzisiaj mają kłopoty z dojechaniem do pracy, do domu, do najbliższych na bezkonfliktowe i bezpieczne podróżowanie" - zaznaczyła rzeczniczka rządu.
Pytana na piątkowej konferencji prasowej, czy w sprawie zwiększenia połączeń autobusowych będzie nowa ustawa czy procedowany będzie projekt ustawy o transporcie publicznym, który ma już Ministerstwo Infrastruktury zapewniła, że będzie to nowy projekt. W najbliższych dniach trafi on do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów i będzie wkrótce zaprezentowany przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
"Nasz program zakłada zasilenie powiatów i gmin z budżetu państwa" - podkreśliła zaznaczając, że wszystkie szczegóły techniczne rozwiązań zostaną podane na konferencji po wtorkowym posiedzeniu rządu 5 marca.
"Jak się przyjrzycie mapie Polski, są na niej setki wsi odciętych od transportu zbiorowego" - tłumaczyła Kopcińska. "Robimy wszystko, żeby ten przysłowiowy bus, który nie jeździ nawet raz dziennie, trafił tam i ułatwił życie mieszkańcom" - dodała.
Szef KPRM Michał Dworczyk poinformował, że koszt odbudowy lokalnych połączeń autobusowych wyniesie 800 mln zł rocznie. Minister był pytany o scenariusz na wypadek, gdyby gminy nie znalazły przewoźników chętnych do realizowania kursów oraz czy dopłaty dotyczyłyby także przewozów kolejowych w przypadku miejscowości, gdzie jest odpowiednia infrastruktura, ale nie ma połączeń pasażerskich. "To jest pytanie do ministerstwa infrastruktury. Na ten moment nie przewidywaliśmy takiej sytuacji" - odparł. Zastrzegł jednak, że jest to "temat do przeanalizowania".
Dworczyk podał tez koszty innych projektów zapowiedzianych na konwencji PiS. Zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia to będzie kwota między 2 a 3 mld zł. Wyższe koszty uzyskania przychodu i niższy PIT - podatnicy zapłacą do budżetu mniej o 7-10 mld zł. Trzynasta emerytura to koszt 9-10 mld zł. Uzupełnienie programu 500 plus, czyli 500 plus dla każdego dziecka, to ok. 18,5 mld zł rocznie. Wszystkie wydatki mają być finansowane z budżetu państwa.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny
woj/
Jak powiedziała w piątek rzeczniczka prasowa rządu Joanna Kopcińska, nie jest planowane odtworzenie państwowego PKS. Skłonić samorządy do tworzenia nowych linii autobusowych mają dopłaty do przewozów. Rzeczniczka Podała, że będzie to ok. 60-80 groszy do każdego "wozokilometra". Według niej zniweluje to stratę gminy wynikającą z organizowania przewozów na tak zwanych nierentownych liniach i w tak zwanych nierentownych godzinach.
Wsparcie dla przewozów mają otrzymać te gminy, które zapewnią, że co najmniej 70 proc. kursów na ich terenie, będzie miało charakter użyteczności publicznej. "Przez to połączymy Polskę i pozwolimy tym mieszkańcom, którzy dzisiaj mają kłopoty z dojechaniem do pracy, do domu, do najbliższych na bezkonfliktowe i bezpieczne podróżowanie" - zaznaczyła rzeczniczka rządu.
Pytana na piątkowej konferencji prasowej, czy w sprawie zwiększenia połączeń autobusowych będzie nowa ustawa czy procedowany będzie projekt ustawy o transporcie publicznym, który ma już Ministerstwo Infrastruktury zapewniła, że będzie to nowy projekt. W najbliższych dniach trafi on do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów i będzie wkrótce zaprezentowany przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
"Nasz program zakłada zasilenie powiatów i gmin z budżetu państwa" - podkreśliła zaznaczając, że wszystkie szczegóły techniczne rozwiązań zostaną podane na konferencji po wtorkowym posiedzeniu rządu 5 marca.
"Jak się przyjrzycie mapie Polski, są na niej setki wsi odciętych od transportu zbiorowego" - tłumaczyła Kopcińska. "Robimy wszystko, żeby ten przysłowiowy bus, który nie jeździ nawet raz dziennie, trafił tam i ułatwił życie mieszkańcom" - dodała.
Szef KPRM Michał Dworczyk poinformował, że koszt odbudowy lokalnych połączeń autobusowych wyniesie 800 mln zł rocznie. Minister był pytany o scenariusz na wypadek, gdyby gminy nie znalazły przewoźników chętnych do realizowania kursów oraz czy dopłaty dotyczyłyby także przewozów kolejowych w przypadku miejscowości, gdzie jest odpowiednia infrastruktura, ale nie ma połączeń pasażerskich. "To jest pytanie do ministerstwa infrastruktury. Na ten moment nie przewidywaliśmy takiej sytuacji" - odparł. Zastrzegł jednak, że jest to "temat do przeanalizowania".
Dworczyk podał tez koszty innych projektów zapowiedzianych na konwencji PiS. Zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia to będzie kwota między 2 a 3 mld zł. Wyższe koszty uzyskania przychodu i niższy PIT - podatnicy zapłacą do budżetu mniej o 7-10 mld zł. Trzynasta emerytura to koszt 9-10 mld zł. Uzupełnienie programu 500 plus, czyli 500 plus dla każdego dziecka, to ok. 18,5 mld zł rocznie. Wszystkie wydatki mają być finansowane z budżetu państwa.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny
woj/
TAGI:
TRANSPORT
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Janusz:
Państwo nie dołoży ani złotówki, mamy przecież inne jeszcze podatki takie jak akcyza i VAT w paliwie, podatki dochodowe, składki zusowskie od kierowców. Także działanie budżetowo przemyślane. Natomiast czy potrzebne. Jeżeli u mnie na dobrej trasie stolica Gminy - miasto powiatowe uczniowie wolą płacić starszemu koledze za dowóz niż jechać autobusem to o czym mówimy. Dodam, że liczba połączeń był bardzo duża. Linie autobusowe na krótkich trasach wymierają. Każdy chce być elastyczny. A pomysł skierowany jest do niewielkiej grupy osób w wieku starszym albo do osób "niezaradnych życiowo".
Andrzej Brzeziński- burmistrz Janikowa:
Zgadza się, vat na przewóz osób 8%. Weryfikuję wyliczenia 3,8zł + vat 0,304zł, czyli skarb państwa dokłada do jednego "wozokilometra" od 0,3zł do 0,5zł w zależności od tego czy dopłaca 0,6zł czy 0,8zł. Koszt gmin bez zmian.
Sannyline:
O ile dobrze kojarzę, to usługi przewozu osób obciążone są 8% VAT.
Andrzej Brzeziński- burmistrz Janikowa:
Czy ktoś to policzył ????!!!!
800.000.000 zł/0,8 zł = 1.000.000.000 km / 365 dni = 2.739.726.027 km dziennie / 2478 gmin = 1.105 km dziennie przejechane w każdej gminie. NIEREALNE !!! Ale policzmy dalej.
Średnia cena 1 "wozokilometra" 3,8zł netto plus vat 23% = 0,874 zł, czyli razem 4,674 zł/ jeden "wozokilometr". Państwo dołoży 0,8 zł a weźmie z vat-u 0,87 zł. Wydając 800 mln, zgarnie w podatkach 870 mln. Podziw dla ministra finansów a propaganda w Polskę, jak aktualny rząd dba o naród.
Wniosek prosty !!!!
Jeżeli plan się powiedzie, gminy wydadzą 4,674-0,80=3,874 zł x 1.000.000.000 km = 3,874 mld zł z własnych budżetów a skarb państwa, zarobi na czysto, 70 mln zł za swoją dobroć.
800.000.000 zł/0,8 zł = 1.000.000.000 km / 365 dni = 2.739.726.027 km dziennie / 2478 gmin = 1.105 km dziennie przejechane w każdej gminie. NIEREALNE !!! Ale policzmy dalej.
Średnia cena 1 "wozokilometra" 3,8zł netto plus vat 23% = 0,874 zł, czyli razem 4,674 zł/ jeden "wozokilometr". Państwo dołoży 0,8 zł a weźmie z vat-u 0,87 zł. Wydając 800 mln, zgarnie w podatkach 870 mln. Podziw dla ministra finansów a propaganda w Polskę, jak aktualny rząd dba o naród.
Wniosek prosty !!!!
Jeżeli plan się powiedzie, gminy wydadzą 4,674-0,80=3,874 zł x 1.000.000.000 km = 3,874 mld zł z własnych budżetów a skarb państwa, zarobi na czysto, 70 mln zł za swoją dobroć.
burmistrz:
czy Oni mają pojęcie ile kosztuje km transportu publicznego ?
COPYRIGHT
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.- Jak transmitować. Transmisje sesji rad, a RODO
- Nie samorządów. Przeciwko zaniżonym dotacjom na zadania zlecone
- Atak na szkołę. Burmistrz odwołał dyrektor szkoły po upozorowanym ataku na placówkę
- Skazany burmistrz. Włodarz Szczecinka skazany za przekroczenie uprawnień i poświadczenie nieprawdy
- Takie stawki. Kruszwiccy radni uchwalili średnie ceny paliw