2018-08-23 11:50
aktualizacja: 2018-08-23 11:54
PŁACE
Uchwała bez zwłoki. Wojewoda: nie ma podstaw do opóźnienia wejścia w życie uchwały obniżającej pensję burmistrza
Fot. Fotolia
Uchwała w sprawie wynagrodzenia burmistrza wchodzi w życie z dniem 1 lipca i nie ma podstaw do stosowania jakiegokolwiek vacatio legis - uznał wojewoda łódzki w rozstrzygnięciu nadzorczym.
Wojewoda łódzki uchylił w całości uchwałę rady miejskiej w Zelowie w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza, w której postanowiono, iż uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r.
Zdaniem radnych obniżenie wynagrodzenia burmistrza powinno być wprowadzone po okresie równym okresowi wypowiedzenia, a więc po trzech miesiącach.
Zdaniem organu nadzoru taka argumentacja nie ma podstaw prawnych. Wojewoda przypomniał, że w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszło w życie 19 maja 2018 r. wprost wskazano dwie tabele: stawek wynagrodzenia zasadniczego wójtów, burmistrzów i prezydentów miast obowiązujących do 30 czerwca 2018 r. i stawek obowiązujących od 1 lipca 2018 r.
Zdaniem wojewody oznacza to, iż uchwała ustalająca wynagrodzenie burmistrza Zelowa w oparciu o wymienione rozporządzenie winna być stosowana od 1 lipca 2018 r.
Dlatego, zdaniem organu nadzoru, „brak jest podstaw do stosowania trzymiesięcznego i jakiegokolwiek innego okresu vacatio legis wejścia w życie uchwały". Wojewoda zaznaczył jednocześnie, że w tym zakresie w podstawie prawnej uchwały nie jest wskazany żaden przepis.
Organ nadzoru wskazał też, że powołanie przez burmistrza na przepisy dotyczące umów o pracę i aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy jest niewłaściwe w tej sytuacji. „W danej sprawie na mocy odrębnego aktu rangi ustawowej określono ramy wysokości składników wynagrodzenia określonej grupy osób i określono terminy wejścia w życie nowych stawek" - wskazał wojewoda.
mp/
Wojewoda łódzki uchylił w całości uchwałę rady miejskiej w Zelowie w sprawie ustalenia wynagrodzenia burmistrza, w której postanowiono, iż uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 r.
Zdaniem radnych obniżenie wynagrodzenia burmistrza powinno być wprowadzone po okresie równym okresowi wypowiedzenia, a więc po trzech miesiącach.
Zdaniem organu nadzoru taka argumentacja nie ma podstaw prawnych. Wojewoda przypomniał, że w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które weszło w życie 19 maja 2018 r. wprost wskazano dwie tabele: stawek wynagrodzenia zasadniczego wójtów, burmistrzów i prezydentów miast obowiązujących do 30 czerwca 2018 r. i stawek obowiązujących od 1 lipca 2018 r.
Zdaniem wojewody oznacza to, iż uchwała ustalająca wynagrodzenie burmistrza Zelowa w oparciu o wymienione rozporządzenie winna być stosowana od 1 lipca 2018 r.
Dlatego, zdaniem organu nadzoru, „brak jest podstaw do stosowania trzymiesięcznego i jakiegokolwiek innego okresu vacatio legis wejścia w życie uchwały". Wojewoda zaznaczył jednocześnie, że w tym zakresie w podstawie prawnej uchwały nie jest wskazany żaden przepis.
Organ nadzoru wskazał też, że powołanie przez burmistrza na przepisy dotyczące umów o pracę i aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy jest niewłaściwe w tej sytuacji. „W danej sprawie na mocy odrębnego aktu rangi ustawowej określono ramy wysokości składników wynagrodzenia określonej grupy osób i określono terminy wejścia w życie nowych stawek" - wskazał wojewoda.
mp/
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
uni:
Trzeba było nie podejmować żadnej uchwały zmieniającej, to wojewoda mógłby wszystkim co najwyżej nagwizdać
prawnik:
Wojewoda Łódzki jak zwykle dał popis niekompetencji. Jego koledzy w innych województwach takich uchwał nie unieważniali np wojewoda lubelski czy śląski.
Zmiana wynagrodzenia od 1 września, czy nawet 1 października to działanie jak najbardziej zgodne z prawem i dopuszczone przez część wojewodów. Istotnie, nowe rozporzadzenie weszło w życie od 1 lipca 2018. W zasadzie dopiero po tej dacie rady maja obowiązek podjęcia uchwał w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta, celem dostosowania do stawek rozporządzenia. Ustalenie wynagrodzenia to jedno, natomiast czynność z zakresu prawa pracy w postaci wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy (wbrew twierdzeniom niektórych zmiana wynagrodzenia nie nastąpiła z mocy prawa) jest już czynnością na podstawie art. 42 Kodeksu pracy. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 października 2006 r. (sygn. akt II PK 27/06) podkreślił, że systemowa
analiza przepisów prawa pracy (w rozumieniu art. 9 Kodeksu pracy) prowadzi do wniosku, że zasadą prawa
pracy jest konieczność zachowania odpowiedniego okresu między wprowadzeniem dopuszczalnej zmiany
warunków płacy na niekorzyść pracownika, a skutkiem w postaci obniżenia wynagrodzenia.
Na ten. min. wyrok powoływali się do niedawna wojewodowie unieważniając w całości lub w części uchwał rad gmin w sprawie obniżenia wynagrodzenia wójta np. wojewoda dolnośląski NR NK-N.4131.150.32.2017.AS. Zatem skarbnik gminy, nie może naruszyć dyscypliny finansów publicznych wypłacając wójtowi wynagrodzenie w dotychczasowej wysokości, jeśli rada nie podjęła stosownej uchwały, lub gdy nie upłynął okres wypowiedzenia. Odmienne stanowisko niektórych wojewodów, jest w istocie próbą zamaskowania, że uchwalone przepisy w istocie dotyczyć będą dopiero wójtów kolejnej kadencji. W każdym przypadku, w którym wójtowi (staroście itd.) zostanie wypłacone obniżone wynagrodzenie przed upływem okresu wypowiedzenia i przy braku stosownej uchwały rady, może on wystąpić z pozwem do sądu pracy. Gmina nie tylko nie zaoszczędzi, ale poniesie dodatkowe koszta w postaci odsetek, kosztów zastępstwa procesowego, a w niektórych przypadkach również kosztów postępowania.
Zmiana wynagrodzenia od 1 września, czy nawet 1 października to działanie jak najbardziej zgodne z prawem i dopuszczone przez część wojewodów. Istotnie, nowe rozporzadzenie weszło w życie od 1 lipca 2018. W zasadzie dopiero po tej dacie rady maja obowiązek podjęcia uchwał w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta, celem dostosowania do stawek rozporządzenia. Ustalenie wynagrodzenia to jedno, natomiast czynność z zakresu prawa pracy w postaci wypowiedzenia dotychczasowych warunków płacy (wbrew twierdzeniom niektórych zmiana wynagrodzenia nie nastąpiła z mocy prawa) jest już czynnością na podstawie art. 42 Kodeksu pracy. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 października 2006 r. (sygn. akt II PK 27/06) podkreślił, że systemowa
analiza przepisów prawa pracy (w rozumieniu art. 9 Kodeksu pracy) prowadzi do wniosku, że zasadą prawa
pracy jest konieczność zachowania odpowiedniego okresu między wprowadzeniem dopuszczalnej zmiany
warunków płacy na niekorzyść pracownika, a skutkiem w postaci obniżenia wynagrodzenia.
Na ten. min. wyrok powoływali się do niedawna wojewodowie unieważniając w całości lub w części uchwał rad gmin w sprawie obniżenia wynagrodzenia wójta np. wojewoda dolnośląski NR NK-N.4131.150.32.2017.AS. Zatem skarbnik gminy, nie może naruszyć dyscypliny finansów publicznych wypłacając wójtowi wynagrodzenie w dotychczasowej wysokości, jeśli rada nie podjęła stosownej uchwały, lub gdy nie upłynął okres wypowiedzenia. Odmienne stanowisko niektórych wojewodów, jest w istocie próbą zamaskowania, że uchwalone przepisy w istocie dotyczyć będą dopiero wójtów kolejnej kadencji. W każdym przypadku, w którym wójtowi (staroście itd.) zostanie wypłacone obniżone wynagrodzenie przed upływem okresu wypowiedzenia i przy braku stosownej uchwały rady, może on wystąpić z pozwem do sądu pracy. Gmina nie tylko nie zaoszczędzi, ale poniesie dodatkowe koszta w postaci odsetek, kosztów zastępstwa procesowego, a w niektórych przypadkach również kosztów postępowania.
COPYRIGHT
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.- Jak transmitować. Transmisje sesji rad, a RODO
- Podwyżki będą. MEN podtrzymuje zapowiedź podwyżki dla nauczycieli
- Nie samorządów. Przeciwko zaniżonym dotacjom na zadania zlecone
- Atak na szkołę. Burmistrz odwołał dyrektor szkoły po upozorowanym ataku na placówkę
- Skazany burmistrz. Włodarz Szczecinka skazany za przekroczenie uprawnień i poświadczenie nieprawdy