facebook RSS # #

25.08.2019 14:48

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2019-01-31 13:59       aktualizacja: 2019-02-01 13:02       PRACA
  A A A

Zarobki wójta. Nowy model wynagradzania

Zarobki wójta. Nowy model wynagradzania
Fot. Fotolia
11,5 tys. zł wynagrodzenia zasadniczego, dodatek funkcyjny w wysokości 455 zł i nagroda roczna – ZMP chce, by tak wyglądały zarobki wójta gminy liczącej do 15 tys. mieszkańców.

Związek Miast Polskich chce nowego modelu wynagradzania wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów i marszałków. Swoje propozycje przedstawili w projekcie nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych.

Samorządowcy chcą, by wysokość wynagrodzenia zasadniczego wójtów, burmistrzów, prezydentów miast była uzależniona od przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto w gospodarce narodowej w województwie, na terenie którego położona jest dana jednostka samorządu. Zaproponowali, by była to 2,5-krotność przeciętnej płacy (poza woj. mazowieckim, dla którego przyjęto wskaźnik w wysokości 2,2).

To oznacza, że samo wynagrodzenie zasadnicze wójta, burmistrza czy prezydenta wynosiłoby od 9,1 tys. zł w woj. warmińsko-mazurskim do 11,5 tys. zł na Mazowszu.

Projekt ZMP przewiduje uregulowanie w ustawie również procentowej wysokości dodatku funkcyjnego. Miałby być zróżnicowany w zależności od wielkości JST. W gminach do 15 tys. mieszkańców byłoby to 5 proc. wynagrodzenia zasadniczego, w tych liczących od 15 do 100 tys. – 10 proc., a powyżej 100 tys. – 15 proc. Wyższy miałby być w miastach na prawach powiatu – w tych obejmujących do 300 tys. mieszkańców – 40 proc., a powyżej 300 tys. – 50 proc. Prezydentowi Warszawy miałby przysługiwać dodatek funkcyjny w wysokości 55 proc. wynagrodzenia zasadniczego.

Wójtowie mniejszych gmin mogliby więc liczyć na dodatek rzędu 455 - 574 zł, a w większych byłoby to od 910 do 1148 zł. W gminach powyżej 100 tys. mieszkańców dodatek funkcyjny wynosiłby nawet 1722 zł, a w miastach na prawach powiatu nawet 4593 zł. Dla starosty ZMP przewidziało dodatek w wysokości od 5 do 15 proc. w zależności od liczby mieszkańców.


Wysokość wynagrodzenia zasadniczego podlegałaby corocznej aktualizacji.

W myśl projektu radni ustalaliby wysokość dodatku specjalnego i nagrody rocznej. Ta ostatnia miałaby też być powiązana z wielkością zarządzanej JST. Dla stanowiska wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w gminie byłoby to od 50 do 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego; w miastach na prawach powiatu: od 50 do 200 proc. Dla stanowiska starosty miałoby to być od 50 do 100 proc. wynagrodzenia zasadniczego.

Zygmunt Frankiewicz, prezes Związku Miast Polskich, przekazał w środę projekt nowelizacji na ręce Pawła Szefernakera, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji. „Będzie trzeba odnieść się do konkretów, po tym jak projekt zostanie przeanalizowany” – skomentował wiceminister.

aba/
TAGI: PŁACE
 
KOMENTARZE: 12 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2019-02-07 08:50:45
samorządowiec: Propozycja dodatku funkcyjnego ro jakiś żart. Kierownik w gminie , dyrektorzy podległych jednostek mają dodatki funkcyjne do 2 tys.. a wójt 500 zł.
 
2019-02-06 09:43:08
pracownik samorządowy: Biedni wójtowie, zastępcy i skarbnicy. Straszne to są zarobki zwykłych pracowników. Za niedługo nikt nie będzie chciał pracować w samorządzie bo więcej dostaje się już w dyskoncie, ale byle tym na górze dobrze się działo. O tych na dole nikt nie pomyśli, jeszcze po rękach mają całować za to "piękną" pensje.
 
2019-02-01 14:23:54
Zastępca wójta : A co z zastepcami? Ktoś zapomniał, że zastępcy to często bardzo merytoryczne osoby i specjaliści, którzy wykonują masę pracy w urzędach i sam wójt lub burmistrz, prezydent bez nich by sobie nie poradził! A dziś naprawdę stawki z rozporządzenia są śmieszne w stosunku do zakresu i odpowiedzialności!
 
2019-02-01 11:32:23
gmina: a co z wynagrodzeniami dla skarbników, bo zarobki w gminach do 15 tysięcy mieszkańców są już od lat zablokowane a ich kwota uwłaczająca. Patrząc na odpowiedzialność, te same przepisy co w dużych miastach tylko zarobki nie te. Okazuje się że dyrektor szkoły zarabia więcej niż skarbnik. Także forma powołania jest chyba do zmiany.
 
2019-02-01 10:39:26
MIESZKANIEC GMINY: Temu projektowi daleko do "nowego modelu wynagradzania" i daleko również do normalnego modelu wynagradzania, który mówi o wynagradzaniu wg zasady "od każdego według jego umiejętności i zdolności, każdemu według jego pracy". Wynagrodzenie dla włodarzy powinno się składać z dwóch różnicowanych części:stałej - za to że został wybrany i za wykonywanie zadań stałych oraz części zmiennych: za wykształcenie, staż pracy, ilość mieszkańców gminy, powierzchnię gminy, dochody własne gminy (nie mylić przychodami, wynagrodzenie powinno być powiązane z krotnością najniższego wynagrodzenia pracownika na stanowisku urzędniczym, bo wszyscy ci pracownicy spełniają wymagania formalne potrzebne do piastowania stanowiska wójta, natomiast wielu wójtów nie mogło by pracować na tych nawet najniższych stanowiskach w podległych im Urzędach.W gminach zagościła by odrobina obiektywności na 30 lecie SAMORZĄDNOŚCI.My zwykli mieszkańcy gmin jesteśmy nadal osobami myślącymi, oczekujemy pomocy od ekspertów, a nie wyręczania nas w myśleniu, które zmierza do wykluczenia.
 
2019-02-01 09:08:41
skarbnik: A kto konsultował to z wójtami.ZMP wypowiada się w
sprawie ich wynagrodzeń, to chyba jakaś pomyłka.
Co ZMP wie o pracy wójtów?
 
2019-02-01 08:43:11
skarbnik: Proszę mi powiedzieć czym różni się zarządzanie gminą wiejską około 10-11 tysięcy mieszkańców w na przykład województwie dolnośląskim od gminy przykładowo w świętokrzyskim?
W naszym województwie gmina wiejska miała niejednokrotnie budżet większy od sąsiedniej gminy, gdzie burmistrz miasta (bo miasto)zarabiał więcej? i automatycznie pensja skarbnika też jest niższa? To ma być wg "prezydentów" miast lepszy układ?!Albo powinien to być wskaźnik tzw."ważony", wynikający z liczby mieszkańców (ilość załatwianych spraw) , powierzchni i....wielkości budżetu! Burmistrz miasta ok.11 tys. i budżecie ok.20 milionów zarabia więcej (a teraz, bo województwo!) niż wójt gminy wiejskiej też ok. 11 tys.mieszkańców ale budżecie blisko 40 milionów! I pensje skarbników też różnią się mimo różnicy w wielkości budżetów i ilości prac większej w gminie wiejskiej. Gdzie tu sens?
 
2019-02-01 08:14:58
ja: z dodatkiem dla włodarzy w miastach na prawach powiatu to już przesada, należałoby to zsumować powiat+gmina a nie dawać dwa razy więcej. Inna kwestia, że średnia województwa nie odzwierciedla tego co jest w danej gminie. W dolnośląskim są gminy gdzie do tej podanej średniej płacy dużo brakuje. I inna kwestia za co jest nagroda roczna? To wszystko są publiczne pieniądze. Włodarze również dostają 13tki. Przy takich pensjach, biorąc pod uwagę budżet gminy, dynamikę rozwoju należałoby się zastanawiać czy istnienie niektórych gmin ma w ogóle sens.
 
2019-02-01 08:04:34
om: Wygląda to w miarę sensownie. Choć wg mnie warto oprócz liczby mieszkańców uwzględnić także wielkość budżetu gminy, wartość jej majątku.
W artykule nie napisano też co z zastępcami w/b/p. Są to obecnie najgorsze stanowiska w samorządzie (przynajmniej z punktu widzenia osób mających właściwe kompetencje do ich sprawowania). Ktoś napisał w komentarzu, że osoby na stanowiskach "politycznych" nie muszą mieć żadnych kompetencji i często ich nie mają. Powiedzmy, że zgoda. Ale jeśli chcemy, aby te kompetencje były, to nie możemy proponować takich pensji jak obecnie.
Ja np. nie byłem, nie jestem i odmawiam zostania zastępcą (proponowano mi), ponieważ taki "awans" oznaczałby dla mnie obniżkę. Moja praca i kompetencje są lepiej wyceniane na stanowiskach niższych w hierarchii. Oczywiście to absurd.
 
2019-02-01 07:48:43
Realista: Maksimum 3 x najniższego wynagrodzenia w urzędzie na stanowisku urzędniczym (niekierowniczym).
Może wtedy zaczęli by dbać o podległych im pracowników.
 
2019-02-01 07:24:02
pracownik samorządowy: Jak pracownikom-wykwalifikowanym specjalistom płacą niskie pensje, to jest ok, ale jak to im są płacone niższe pensje, to larum na całą Polskę.
 
2019-01-31 18:28:21
zasady: Nauczycielskie pensje tez powinny być zróżnicowane w zależności od tego, gdzie są zatrudnieni, podobnie jak zarobki samorządowców. Ta mediana jest bez sensu, bo w samym województwie są bogatsze i biedniejsze gminy, ni można tego uśredniać. Poza tym wszystkie powiaty niezależnie od liczny ludności maja do zrealizowania takie same zadania, w tym także zlecone przez rząd, to jaka stawkę przyjąć do realizacji tych zadań?

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25