facebook RSS # #

24.09.2018 20:20

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-03-05 15:59       aktualizacja: 2018-03-05 16:22       PRAWO
  A A A

Aktualne dane. Konieczne jest bieżące aktualizowanie danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków

Aktualne dane. Konieczne jest bieżące aktualizowanie danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków
Fot. Fotolia
Starostowie powinni weryfikować dane z ewidencji gruntów i budynków w okresach częstszych niż co 10-15 lat - podkreśliło Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego.

Organizacja przyjęła stanowisko ws. potrzeby bieżącego aktualizowania danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków prowadzonych przez starostwa powiatowe.

„Niezwykle pożądanym - z punktu widzenia interesów gmin - jest zabezpieczenie środków finansowych na weryfikację i sprawdzenie danych ewidencyjnych, aby starostowie inicjowali weryfikację danych ewidencji gruntów i budynków w okresach częstszych niż wyznaczone ramami rozporządzenia. Tylko (…) tego typu działanie przyczyni się do prawidłowego naliczenia zobowiązań podatkowych” – podkreślono w przyjętym stanowisku.

Gminy zobowiązano przepisami do naliczania i pobierania podatków od nieruchomości stanowiących ich dochód własny. Są przy tym związane danymi prowadzonymi przez starostów w ewidencjach gruntów i budynków. Tym samym aktualność danych zawartych w tej ewidencji rzutuje bezpośrednio na wysokość należności podatkowych, a tym samym na wysokość dochodów gmin.

W rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków przewidziano, że starosta zapewnia przeprowadzenie okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych. Chodzi o zgodności tych danych z treścią dokumentów źródłowych stanowiących podstawę wpisu do ewidencji (pkt 1) oraz zgodność treści mapy ewidencyjnej ze stanem faktycznym w terenie (pkt 2). 

Weryfikację, o której mowa w pkt 1 rozporządzenia, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 10 lat, obejmując nią co najmniej 10 proc. dokumentów źródłowych, które stanowiły podstawę dokonanych zmian w operacie ewidencyjnym. Starosta zarządza sprawdzenie wszystkich danych ewidencyjnych obrębu, jeżeli w wyniku weryfikacji, wyjdą na jaw istotne nieprawidłowości w prowadzeniu ewidencji. 

Natomiast weryfikację, o której mowa w pkt 2 rozporządzenia, przeprowadza się w każdym obrębie co najmniej raz na 15 lat, obejmując nią cały obszar obrębu.

Według Zrzeszenia Gmin Województwa Lubuskiego, wskazane obligatoryjne terminy weryfikacji danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków powodują, że ze względu na brak środków finansowych, prace są wykonywane stosunkowo rzadko, „a bynajmniej w odstępach czasu nie przystających do realiów urbanistycznych”. 

„Na przestrzeni 10 - 15 lat dochodzi bowiem do szeregu zmian zabudowy gruntów, które niejednokrotnie na skutek zaniechań ich właścicieli, nie znajdują odzwierciedlenia w ewidencji – ze szkodą dla gmin” – podkreślono w stanowisku zrzeszenia. 

kic/
TAGI: PRAWO
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25