facebook RSS # #

21.08.2018 15:38

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-04-26 07:15       aktualizacja: 2018-04-26 16:44       ROZMAITOŚCI
  A A A

Biały i czerwony. Rusza kampania „Nasza historia ma dwa kolory. Nie pisz na fladze”

Biały i czerwony. Rusza kampania „Nasza historia ma dwa kolory. Nie pisz na fladze”
Fot. PAP/ T.Gzell
Ponad połowa Polaków wywiesza flagi z okazji świąt narodowych. Rusza kampania społeczna, której celem jest upowszechnianie wiedzy dotyczącej poprawnego używania barw i symboli narodowych oraz traktowania ich z należytym szacunkiem.

2 maja przypada Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. W tym dniu ruszy też kampania społeczna „Barwy wspólne” przygotowana przez Grupę LOTOS we współpracy z Narodowym Centrum Kultury oraz partnerami: programem Niepodległa, TVP i Polskim Radiem. Jak mówią organizatorzy, ta data kojarzy się z flagą przede wszystkim ze względu na symbolikę – „to właśnie 2 maja w PRL był dniem, kiedy Polacy zmuszani byli do zdejmowania flag po Święcie Pracy”.

Z badań przygotowawczych dla programu „Niepodległa” zrealizowanych w 2016 r. wynika, że okazywanie szacunku symbolom narodowym jest dla 94 proc. badanych najważniejszą postawą patriotyczną. Jednocześnie 93 proc. Polaków deklaruje, że darzy szacunkiem symbole narodowe, a 59 proc. badanych potwierdziło, że wywiesza flagi z okazji świąt narodowych.



- Symbole narodowe są wartością, która łączy Polaków ponad podziałami - powiedział wiceszef MKiDN Jarosław Sellin na konferencji prasowej prezentującej kampanię "Barwy wspólne”. Sellin wyjaśnił, że kampania ma "przybliżyć Polakom historię symboli narodowych i zachęcić do prawidłowego z nich korzystania". - Do głównych celów kampanii należą podtrzymywanie szacunku społecznego dla symboli narodowych, budowanie zdrowego poczucia dumy z polskości – podkreślił wiceminister kultury.


Biuro programu "Niepodległa" zachęca wszystkich Polaków do wywieszania flagi na domach, balkonach i w oknach.

Dyrektor ds. marketingu grupy LOTOS Witold Pasek podkreślił, że „szacunek dla flagi i symboli narodowych jest czymś, co powinno być wpisane w kod zachowań osób, firm i instytucji". Dodał, że grupa LOTOS wraz z NCK chce "prosić o chwilę refleksji nad barwami i flagą".

- Nie ma nic złego w tym, że ktoś chce połączyć swój patriotyzm lokalny, ale (...) nie powinien pisać tego na fladze narodowej. Nie wchodźmy z tymi dopiskami w przestrzeń publiczną. Flaga i barwy narodowe podlegają ochronie prawnej, ale nie chcemy wychodzić z jakimkolwiek negatywnym komunikatem. Przypominamy czym jest flaga i mówimy dlaczego jest taka ważna. Prosimy także, by jej nie upiększać - mówił Pasek.

100 lat polskiej flagi

Polska flaga, czyli dwa równe prostokąty o proporcji 5:8 i biało-czerwonych barwach, jest najmłodszą flagą w Europie i w przyszłym roku będziemy świętować jej stulecie.

Polska flaga odwzorowuje kolory godła polskiego. Alfred Znamierowski, specjalista w dziedzinie heraldyki i weksylologii powiedział, że biel i czerwień to "kolory orła i czerwieni tarczy herbowej, które mamy od 1295 roku". Natomiast herb polski jest jednym z pięciu najstarszych na świecie.

W ramach kampanii wyemitowana zostanie seria spotów telewizyjnych i radiowych pod hasłem „Nasza historia ma dwa kolory. Nie pisz na fladze.” Inicjatywa Grupy LOTOS, Narodowego Centrum Kultury, programu Niepodległa oraz TVP i Polskiego Radia realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości.

Spot dostępny jest tutaj.

Na podst. PAP, MKiDN

amk/
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25