facebook RSS # #

21.02.2018 05:11

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-11-07 17:53       aktualizacja: 2017-11-07 16:26       RZĄD
  A A A

Zielone światło dla Centralnego Portu Komunikacyjnego

Zielone światło dla Centralnego Portu Komunikacyjnego
Fot.PAP/L.Szymański
Rząd przyjął we wtorek uchwałę ws. koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lotnisko ma przyjąć pierwszych pasażerów w 2027 r. i kosztować ok. 30-35 mld zł. Port ma obsługiwać rocznie do 100 mln osób.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild zarekomendował wybudowanie lotniska w Stanisławowie, w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Szczegóły projektu zawarto w zatwierdzonej przez rząd uchwale ws. sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”.

Lotnisko ma powstać niedaleko autostrady A2 i w pobliżu tras kolejowych łączących Warszawę z Łodzią. „Port będzie oddalony od stolicy o ok. 40 kilometrów. Dzięki rozbudowie sieci kolejowej między Warszawą i Łodzią obszar ten będzie najlepiej skomunikowany w Polsce” – czytamy w komunikacie rządowym.

W ocenie Wilda, planowany obiekt przejmie ruch cywilny z Lotniska Chopina, które niedługo straci swoją przepustowość i nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu lotniczego.

Rząd zapewnił, że nowe lotnisko będzie jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. „Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów” – podkreślono w komunikacie.

Z informacji rządowej wynika, że do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez osiem lat.

Według pełnomocnika Rady Ministrów, CPK będzie funkcjonować jako węzeł transportowy oparty na zintegrowanych ze sobą węzłach lotniczych i kolejowych, spójnych z układem sieci drogowej.

Rząd zapewnił, że będzie to „rentowny, innowacyjny węzeł transportowy, który wprowadzi nas do pierwszej dziesiątki najlepszych portów lotniczych świata i doprowadzi do intensywnego rozwoju pasażerskiego transportu kolejowego oraz zapewni trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej”.

W komunikacie zaznaczono, że częścią planowanego przedsięwzięcia ma być także przebudowa autostrady A-2 oraz budowa Autostradowej Obwodnicy Warszawy. Rząd przewiduje też, stworzenie prawnych i instytucjonalnych warunków do ulokowania w pobliżu lotniska nowego miasta. W nowej miejscowości miałyby mieścić się parki biznesu, centrum targowo-wystawiennicze i kongresowe obsługujące region Europy Środkowej, a także inne centra konferencyjne oraz obiekty biurowo-administracyjne.

W ocenie rządu, realizacja planowanego przedsięwzięcia wymaga przyjęcia programu wieloletniego, który zapewni niezbędny poziom finansowania inwestycji z budżetu państwa.

„Konieczne będzie także przyjęcie specjalnej ustawy, przyspieszającej proces inwestycyjny oraz zakładającej usprawnienia proceduralne. Niezbędne będzie też wszczęcie procedur środowiskowych mających na celu uzyskanie wykonalnych, prawomocnych decyzji środowiskowo-lokalizacyjnych” – podkreślono w komunikacie.

Rada Ministrów zauważyła, że bez CPK Polska nie będzie miała konkurencyjnej oferty na rynku lotniczym porównywalnej z państwami Europy Zachodniej, a nasz kraj będzie skazany na bycie w drugiej lidze.

W komunikacie rządu zaznaczono też, że rozwój transportu lotniczego przyśpiesza wzrost gospodarczy, a porty lotnicze przyczyniają się do tworzenia miejsc pracy i zwiększają atrakcyjność biznesową państwa

Samorządowcy z gmin sąsiadujących z terenem, gdzie ma powstać nowe lotnisko we wczesniejszych rozmowach z Serwisem Samorządowym wyrażali zaniepokojenie koncepcją budowy CPK. „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego może być pewną szansą na rozwój gminy. Jednak obawiamy się uciążliwego hałasu generowanego przez samoloty” - mówił burmistrz Błonia Zenon Reszka.

Sławomir Kamiński, pełnomocnik wójta gminy Jaktorów, zwracał uwagę, że budowa lotniska może wiązać się z pogorszeniem stanu dróg lokalnych. „Mamy całkiem dobre drogi. Dlatego boimy się, że podczas budowy lotniska ulegną one zniszczeniu”- zaznaczył.

Samorządowcy dostrzegali też korzyści jakie dawałoby sąsiedztwo lotniska. „Na pewno będzie to bodziec do dynamicznego rozwoju całego regionu. Szansę widzę szczególnie w rozbudowie infrastruktury i przedsiębiorczości. Myślę, że niebawem pojawią się przedsiębiorcy, którzy będą chcieli inwestować w naszej gminie” – oceniał wójt gminy Wiskitki Franciszek Miastowski.

Mateusz Mikowski

mm/ woj/
TAGI: RZĄD , TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-11-09 09:00:51
Optymista: Niedowiarki. Do tego portu z całego trzójmorza będa przylatywac pasażerowie, by lecieć dalej w świat a w przyśzłości w kosmoa. Co tam jakaś tam Atlanta,Pekin, Dubaj,Chicago, Tokio, Dallas, Hongkong, jakis tam Londyn, Paryż, Frankfurt, Zurich , Rzym i można jeszcze tak długo. Do tych wszystkich lotnisk można będzie doleceć tylko z centralnego portu imieniem ..... no właśnie kogo ?????? Chopin chyba za sałby. A obecne lotiska wókół Warszawy : Modlin, Radom, Łódź, Chopin sie zlikwiduje z przeznaczeniem na tereny budowlane i będzie kasa.
 
2017-11-08 13:20:12
dziara: Nie należę do krytykantów potępiających wszystko w czambuł, ale zastanawiam się czy ktoś to dobrze policzył. Mianowicie największe lotnisko świata Port lotniczy Atlanta - Hartsfield-Jackson wg danych za 2012 obsłużyło 95 462 867 pasażerów, nawet nie 100 mln. A tu ktoś mówi o tak astronomicznej liczbie. Poza tym 100 mln pasażerów wiąże się z faktem, że co 90 sekund odbywa się ruch na dwóch samolotach, tzn. jeden startuje a inny w tym czasie ląduje.
Gratuluję pomysłu,tylko czy to się ziści.
 
2017-11-08 07:46:19
BMK: Port zacznie przynosić dochody w roku 2217. Gigantyczne pomniki, które oprócz tego, że kosztują ogromne pieniądze nie mają sensu. Zwykli budować je sobie, na swoją chwałę dyktatorzy.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25