facebook RSS # #

16.08.2018 08:44

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-05-09 10:32       aktualizacja: 2018-05-10 09:48       RZĄD
  A A A

Kartą w urzędzie. Już w co drugim urzędzie w Polsce zapłacimy bezgotówkowo

Kartą w urzędzie. Już w co drugim urzędzie w Polsce zapłacimy bezgotówkowo
Fot. Fotolia
Do programu płatności bezgotówkowych w pierwszym roku jego funkcjonowania przystąpiło ok. 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. - Już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu –podkreśla ministerstwo przedsiębiorczości i technologii.

Ponad rok temu wystartował program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowany przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) we współpracy z ministerstwem przedsiębiorczości i technologii. Jego celem jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci.

Jak ocenił resort, „program okazał się dużym sukcesem – już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu”.

- Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Pozytywne efekty programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli – powiedział Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

Do programu upowszechniania płatności bezgotówkowych mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe. W przypadku policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Z danych KIR wynika, że w pierwszym roku do programu przystąpiło 1 414 urzędów – to ok. 50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1165 urzędami.

- W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Do końca marca br. policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 53,6 tys. płatności na kwotę 6,7 mln zł – podał resort przedsiębiorczości i technologii.

Aktywizującym elementem programu był konkurs, kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem ministerstwa przedsiębiorczości i technologii. Jego celem było wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności.

W konkursie, rozstrzygniętym w kwietniu, zwyciężyło pięć urzędów, w których udział płatności zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet w ogólnej liczbie transakcji – gotówkowych i zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet – wykonanych na rzecz urzędu w I kw. 2018 r. był najwyższy. Są to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Miejski Kościana.

Polacy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych, choć gotówka nadal pozostaje najczęstszym sposobem regulowania należności. Polacy w portfelach mają 39,1 mln kart płatniczych, w tym ok. 80 proc. posiadających funkcję zbliżeniową.

W 2017 r. za pośrednictwem systemu Elixir wykonano ponad 1,7 mld przelewów, z użyciem kart przeprowadzono ponad 3,86 mld transakcji bezgotówkowych. W 2016 r. odnotowano 3,2 mld kartowych transakcji bezgotówkowych.

- Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym – tłumaczył Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR. - Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, wspierany przez KIR – dodał Dariusz Marcjasz.

Systematycznie przybywa także terminali płatniczych. Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys.

Więcej na ten temat:

KIR: systematycznie przybywa urzędów, w których można płacić bezgotówkowo

Kartą w urzędzie. Coraz więcej samorządów rozważa wprowadzenie obsługi bezgotówkowej

amk/
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25