facebook RSS # #

16.08.2018 15:44

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-06-07 13:46       aktualizacja: 2018-06-07 15:45       ŚRODOWISKO
  A A A

Fundusz na flotę. Kurtyka: auta elektryczne sprawdzą się w instytucjach, tam gdzie są duże przebiegi

Fundusz na flotę. Kurtyka: auta elektryczne sprawdzą się w instytucjach, tam gdzie są duże przebiegi
Fot. PAP/R.Guz
W ciągu dwóch lat 10 proc. floty samochodowej samorządów ma być zelektryfikowana  - przypomniał wiceminister energii Michał Kurtyka. Dodał, że tworzone jest narzędzie, które pomoże miastom w realizacji tego zadania.

Michał Kurtyka, który w czwartek uczestniczył w zorganizowanej przez PAP debacie „Polska droga do elektromobilności" przypomniał, że ustawa o elektromobilności przewiduje, że do 2025 r. 50 proc. floty samorządów i urzędów centralnych ma być zelektryfikowana. Wskazał przy tym, że już do 2020 r. 10 proc. tej floty powinna być wymieniona. „Obowiązek dotyczy wszystkich urzędów" - dodał.

Pytany przez dziennikarzy o średni koszt takiego pojazdu wiceminister powiedział, że z perspektywy instytucji ważniejsze od ceny zakupu są koszty eksploatacji, które w przypadku aut elektrycznych są znacznie niższe. „Jeżeli mamy pojazd benzynowy, który w najlepszym razie będzie palił 5-7 litrów w cyklu miejskim, to w przypadku auta elektrycznego ten ekwiwalent wynosi od 5 do 8 zł w zależności od wydajności samochodu. To jest kilkakrotnie mniej" - tłumaczył Kurtyka.

Według niego auta elektryczne dobrze sprawdzą się tam, gdzie będą duże przebiegi. „Tam gdzie ilość kilometrów przejechanych w roku jest bardzo duża ten rachunek z punktu widzenia rachunku ciągnionego już dzisiaj dla samochodu elektrycznego się opłaca" - zaznaczył wiceminister.

Kurtyka przypomniał też, że rząd pracuje nad narzędziem, które pomoże samorządom w realizacji tego zadania. „Wczoraj przez trzecie czytanie w Sejmie przeszła ustawa, która tworzy instrument współfinansowania dla samorządów w realizacji tego obowiązku. W związku z tym mamy do tego środki, mamy zasoby i mamy racjonalną ścieżkę wytyczoną w czasie. I wydaje się, że w miarę jak będą malały koszty tych pojazdów, będzie ona coraz bardziej uzasadniona rachunkiem ciągnionym" - mówił wiceszef resortu energii.

W środę Sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną, z której finansowane mają być projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce. Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. - do FNT. Opłata wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. W Ocenie Skutków Regulacji projektu ustawy wskazano, że w 2019 r. rząd planuje dzięki nowelizacji zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł. Natomiast w ciągu 10 lat przychody FNT mają wynieść 6,75 mld zł.

Nowe prawo pozwoli też na tworzenie przez samorządy stref czystego transportu w miastach, do których można ograniczyć wjazd pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym, np. poprzez pobieranie opłat. Podczas prac nad ustawą wprowadzono do niego zmianę, która stanowi, że opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Będzie mogła być ona pobierana w godzinach 9-17. Posłowie tym samym zrezygnowali z dobowej opłaty w wysokości 25 zł.

mp/    
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25