2018-01-24 14:07
aktualizacja: 2018-01-24 14:07
RIO
Suma pożyczek. RIO: wartość kredytów krótkoterminowych w roku budżetowym ogranicza przyjęty limit zobowiązań
Fot. Fotolia
Możliwość zaciągania kredytów krótkoterminowych w roku budżetowym ograniczona jest przyjętym limitem zobowiązań - przypomniała RIO w Opolu.
Jedna z gmin w woj. opolskim zwróciła się do RIO z prosbą o wyjaśnienie, czy określając w uchwale budżetowej limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych należy ująć sumę wszystkich zaciągniętych w roku budżetowym kredytów krótkoterminowych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu.
Izba przypomniała też, że do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, w tym na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, niezbędne jest upoważnienie udzielone organowi wykonawczemu przez organ stanowiący na podstawie art. 212 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, stanowiące fakultatywny element uchwały budżetowej.
RIO podkreśliła, że w związku z tym, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki (art. 211 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), nie uwzględnia się w nim tych zdarzeń finansowych, jak np. zaciąganie i spłata kredytu krótkoterminowego, które pozostają obojętne w stosunku do planowanych rocznych wielkości.
mp/
Jedna z gmin w woj. opolskim zwróciła się do RIO z prosbą o wyjaśnienie, czy określając w uchwale budżetowej limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych należy ująć sumę wszystkich zaciągniętych w roku budżetowym kredytów krótkoterminowych na sfinansowanie przejściowego deficytu budżetu.
W odpowiedzi RIO stwierdziła, że przy założeniu, że "spłacony kredyt krótkoterminowy nie sumuje się z zadłużeniem z tytułu nowego kredytu krótkoterminowego, możliwość zaciągania kredytów krótkoterminowych w roku budżetowym ograniczona jest przyjętym limitem zobowiązań, rozumianym jako maksymalna możliwość zaciągania zobowiązań w danym roku budżetowym".
Jednocześnie Izba przypomniała, że suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.
Jednocześnie Izba przypomniała, że suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.
Izba zwróciła przy tym uwagę na kwestię "przejściowego deficytu", wskazując, że może zostać on sfinansowany kredytem krótkoterminowym w rachunku bieżącym jednostki.
RIO podkreśliła, że kredyt krótkoterminowy służy do zapewnienia płynności w ciągu roku budżetowego w sytuacji przejściowego braku środków pieniężnych, wynikającego z różnicy pomiędzy wpływającymi dochodami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a wykonanymi wydatkami budżetu tej jednostki (por. L. Lipiec - Warzecha, Ustawa o finansach publicznych. Komentarz., Warszawa 2011, s. 481)".
RIO podkreśliła, że kredyt krótkoterminowy służy do zapewnienia płynności w ciągu roku budżetowego w sytuacji przejściowego braku środków pieniężnych, wynikającego z różnicy pomiędzy wpływającymi dochodami budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a wykonanymi wydatkami budżetu tej jednostki (por. L. Lipiec - Warzecha, Ustawa o finansach publicznych. Komentarz., Warszawa 2011, s. 481)".
Izba przypomniała też, że do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, w tym na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, niezbędne jest upoważnienie udzielone organowi wykonawczemu przez organ stanowiący na podstawie art. 212 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, stanowiące fakultatywny element uchwały budżetowej.
RIO podkreśliła, że w związku z tym, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki (art. 211 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), nie uwzględnia się w nim tych zdarzeń finansowych, jak np. zaciąganie i spłata kredytu krótkoterminowego, które pozostają obojętne w stosunku do planowanych rocznych wielkości.
mp/
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
finansista:
Z wyjaśnienia Rio nie wynika cokolwiek(dalej nie wiadomo).
COPYRIGHT
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.- Nie ma przeszkód. Specjalny dodatek za pracę przy wyborach
- Na ratunek gminie. Wójt Staroźreb apeluje do mieszkańców o pomoc w spłacie zadłużenia gminy
- MEN dał wzór. Resort edukacji opracował wzory uchwał w sprawie ustalenia sieci szkół
- Wzór wniosku. Jest formularz w sprawie dofinansowania na stołówki
- Zmiany w wyborach. Nowela Kodeksu wyborczego w Dzienniku Ustaw