facebook RSS # #

18.07.2019 11:29

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2014-06-10 16:57       aktualizacja: 2014-06-12 06:24
  A A A

System na finiszu. ePUAP od nowa zapowiada dyrektor CPI Piotr Czyż

System na finiszu. ePUAP od nowa zapowiada dyrektor CPI Piotr Czyż
Jesteśmy na końcowym etapie projektu
- mówi Piotr Czyż
Fot.CPI
Duża część problemów do tej pory zgłoszonych przez samorządy nie będzie poprawiona do uruchomienia nowego ePUAP-u. Nie planujemy inwestować w zmianę systemu, który za chwilę zostanie zastąpiony nową, lepszą wersją – mówi Piotr Czyż, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych przy MAC.

ePUAP - to zmora użytkowników. Co Pan na to?

Piotr Czyż, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych: - Mam świadomość, że w ePUAP-ie występują w błędy, a katalog błędów nieobsłużonych, związanych z działaniem systemu, jest duży.

W rozmowach z pracownikami samorządowymi oraz właścicielami systemów, którzy mogliby korzystać z profilu zaufanego zwracano uwagę na dwa ważne elementy.

Po pierwsze, że nie ma zadeklarowanego poziomu świadczenia serwisu dla ePUAP, a co za tym idzie użytkownikom trudno jest opierać się na ePUAP czy profilu zaufanym, kiedy nie mają pewności, że system będzie dostępny na odpowiednim, zadeklarowanym poziomie. Po drugie to brak certyfikacji bezpieczeństwa, w tym niezgodność ze specyfikacją SAML, czy też problemy z zamykaniem sesji przy wylogowaniu.

MAC i CPI szykują nowy ePUAP. Użytkownicy chcieliby wiedzieć, co się w nim zmieni, czy nadal będą błędy i utrudnienia w korzystaniu z systemu?

- W nowej wersji zostaną wyeliminowane błędy, które do tej pory zgłoszono, a nie zostały obsłużone. Pracujemy również nad zmianą szaty graficznej systemu. W projekcie zadanie to nazywamy zmianą ergonomii – sam jestem ciekaw efektu finalnego tego zadania oraz tego, jak zostanie on oceniony przez naszych użytkowników.

Chodzi tu zapewne o zgłaszane wciąż uwagi, że system jest nieintuicyjny…

- Sam to sprawdziłem - wiem, że przejście przez proces zakładania profilu zaufanego może sprawić trudności, nie mówiąc o problemach związanych z codziennym używaniem systemu. Stąd te zmiany, nad którymi pracujemy. Wcześniej wykonano analizy i badania, aby te zmiany miały sens.

Oprócz zmian funkcjonalnych w ePUAP – dołożenia nowych funkcjonalności, wyeliminowania błędów, podniesienia bezpieczeństwa – pracujemy też nad wydzieleniem profilu zaufanego na oddzielną infrastrukturę sprzętową i logiczną.

Umożliwi to wykorzystanie profilu przez większą liczbę systemów oraz użytkowników przy jednoczesnym zapewnieniu większej niezawodności pracy PZ profilu zaufanego i prędkości jego działania. Ponadto wydzielenie profilu z infrastruktury ePUAP umożliwi uzyskanie jego certyfikacji bezpieczeństwa, o co również będziemy się ubiegać.

Na jakim etapie jest obecnie projekt ePUAP2?

- Jesteśmy na końcowym etapie realizacji projektu. Umowy z dostawcami wg planów zakończą się w lipcu br. Potem rozpocznie się faza integracji, testów wydajności i bezpieczeństwa oraz certyfikacji, która potrwa ok.oło czterech miesięcy. Po tym czasie ministerstwo, – właściciel biznesowy systemu, podejmie decyzję o uruchomieniu jego nowej wersji.

Zgłosiły się do nas jednostki, które chcą być włączone w testy. Już dzisiaj chcą zobaczyć system, aby wiedzieć, czego się spodziewać za chwilę. Rozmawiamy o tym, jak będą wyglądały kolejne wersje, jak będą eliminowane błędy, które mogą się pojawić, jak będzie wyglądała współpraca na etapie utrzymania nowego systemu. Jesteśmy w stałym kontakcie z samorządowcami.

Sporo pracy jest jeszcze przed nami, jednak spodziewamy się, że nowy ePUAP zostanie uruchomiony w czwartym kwartale tego roku. Chcemy to zrobić bezpiecznie, po przeprowadzeniu szeregu kompletnych testów. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której uruchomimy system przetestowany, prawidłowo działający, na którym – wreszcie - będzie można normalnie pracować.

Największe wyzwania są już za nami, teraz trzeba trzymać kciuki, żeby udało się zrealizować projekt w założonych terminach.

Nie to jednak jest najważniejsze dla użytkowników…

- Zdaję sobie sprawę, że dla nich najważniejsze jest, żeby ePUAP działał bez błędów.

Właśnie, skąd się te błędy biorą?

- Najczęściej wynikają z obciążenia, w dniach największego skupienia spraw załatwianych przez ePUAP. Największe problemy z wydajnością występowały w tym roku 10 stycznia i 9 lutego, marzec był spokojny. W kwietniu po raz pierwszy klienci wysyłali przez platformę sprawozdania budżetowe dla Ministerstwa Finansów, w tym czasie również odnotowaliśmy dużo większe obciążenie, które spowodowało wystąpienie problemów.

Została przekroczona przez serwery warstwy aplikacyjnej granica umożliwiająca poprawną i sprawną obsługę użytkowników (standardowy ruch to ok. 3000 sesji użytkowników/s, system ePUAP wyskalowany został na 5000/s, ruch otrzymany w dniu 9 kwietnia przekraczał 9000 sesji/s. Maj, i czerwiec po przeprowadzaniu działań naprawczych, był już okresem bez problemów wydajnościowych.

Proces powinien uwzględniać plan wykorzystania systemu ePUAP względem możliwości przetwarzania danych, wydajności i ilości obsługiwanych użytkowników dla profilu zaufanego.

Jak będzie wyglądał system od 2015 roku, żeby tych problemów uniknąć?

- Nowy ePUAP, jeśli chodzi o liczbę użytkowników, będzie inaczej wyskalowany. Będzie po pierwsze pojemniejszy, a po drugie - zupełnie inne niż teraz są założenia związane z inwestycjami w oprogramowanie i sprzęt.

Oczywiście, to nie wszystko, należy wdrożyć proces zarządzania pojemnością, który powinien uwzględniać plan wykorzystania systemu ePUAP względem możliwości przetwarzania danych, wydajności i ilości obsługiwanych użytkowników dla profilu zaufanego oraz integrowanych z nim systemów.

A co z obecnym ePUAP-em? Czy do końca roku użytkownicy będą się z nim męczyć, czy możliwe jest wprowadzenie poprawek teraz?

- Trzeba odpowiedzieć wprost: duża część problemów do tej pory zgłoszonycha przez samorządy nie będzie poprawiona do momentu uruchomienia nowego ePUAP-u. Nie planujemy inwestować w zmianę systemu, który za chwilę zostanie zastąpiony nową, lepszą wersją.

Czyli ponad pół roku będą jeszcze problemy? Przecież tak się nie da wywiązywać z obowiązków, które samorządy muszą realizować?

- Jesteśmy w trakcie identyfikacji zgłoszeń krytycznych. Zastanawiamy się, jak je na czas tego półrocza rozwiązać lub obsłużyć. Tworzymy listę takich najbardziej problemowych zgłoszeń i regularnie wraz z właścicielem biznesowym ePUAP (MAC) ją przeglądamy. Lista ta pozwala na obsłużenie najbardziej priorytetowych zgłoszeń

Skąd czerpane będą przykłady do listy?

- Mamy wiele kanałów komunikacji. Główną drogą kontaktu jest Serwis Desk ePUAP w CPI, część błędów zgłaszana jest mailowo do mMinisterstwa aAdministracji i Ccyfryzacji. Pojawiają się też głosy ze strony samorządów.

W MAC działa grupa do spraw elektronizacji usług administracji w ramach Linii Współpracy, to również forum do dyskusji, co należy zmienić w ePUAP. Planowane jest także w MAC powołanie Rady Użytkowników systemu ePUAP.

Dziękuję za rozmowę.

Katarzyna Kubicka-Żach
Serwis Samorządowy PAP
 
KOMENTARZE: 10 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2015-01-12 10:28:46
Starsza: jestem zdania że podstawowym narzędziem komunikacji jest słowo a nie intuicja programisty.To skandal z powodu bezrozumia twórców programów. Gdy byłam już dawno na konferencji Eti w Gdańsku to informowano nas że programiści chcą nasze potrzeby określać z innym rozumieniem że programiści chcą diagnozować moje potrzeby w/g zewnętrznej diagnozy gdzie kieruje się moje oko i wzrok!!!!To jeszcze gorzej jak w czasach stalinowskich nareszcie odkrył prof Romanienko z Saratowa, że każdy urzędnik rości sobie prawo to czytania moich myśli i potrzeb w/g swojej podmiotowej oceny znaczeń w/g kryterium obrazu!!!!! To powrót do filozofii z 17 i 18 wieku!!!!Nikt nie może diagnozować mnie w/ g swojego kryterium obrazowego!!!!! to ja jako podmiot powinnam znależć przedmiot moich potrzeb za pomicą znaczenia slówa a jezeli tego znaczenia nie znam to musze mieć kogoś kto mi w EPUAP wyjaśni!!!! wracamy ze swoim obrazowym myśleniem do średniowiecza a ROZUMU wszystkim niby tworzącym nowe obrazowe teorie ABSOLUTNIE BRAKUJE nie tylko w systemie edukacji!!!
 
2014-07-18 08:40:21
K: Do Pana G; Pany, by chciał, żeby urzędnik wykonywał pracę programisty, a ja bym chciał, żeby pracę programisty wykonywał programista, pracę urzędnika urzędnik, ślusarza ślusarz, pociągiem kierował maszynista a wyroki w imieniu RP wydawał sędzia. Niech każdy wykonuje pracę, do której został przygotowany.
 
2014-07-17 09:18:58
poziomka: Ekipa kolesia ze zdjęcia od ePUAP to "oszuści" pierwszej wody. Wcześniej SLA było 99,9% teraz jest 72%. Wzieli 2xwięcej kasy na utrzymanie a w ciąż im mało - nic nie potrafią robić poza braniem gigantycznych pensji. Ten koleś powinien siedzieć tak jak jego popszednicy a nie porządnym ludziom kity wciskać.
 
2014-06-13 13:59:48
G.: Tak ta ilość sesji paraliżuje w odniesieniu do oczekiwanej skali użycia ePUAP. Proponowałbym również skupić się na uproszczeniu definiowania wzorów i formularzy do wysyłki dokumentów elektronicznych. Dziś żaden urzędnik na 100% nie da rady zrobić własnego wzoru dokumentu i formularza do publikacji na ePAUP. Nawet w najprostszym wydaniu, choćby na podstawie prostego wzoru opartego o pismo ogólne jest to awykonalne.
 
2014-06-11 12:41:28
Łukasz: Jeśli idzie o ilość sesji to zgodnie z tym co napisali poprzednicy - porażka. Systemy postawione na maszynie za 50000 zł, zawierające stosowne akceleratory optymalizujące pliki tudzież posiadające dobre systemy cache`owania, posiadające aplikacje webowe napisane w najzwyklejszym php z dodatkami jquery (a nawet na nowej symphony z bundlami, mimo że ogólnie potrafi to spowalniać) obsłużą ilości sesji wielokrotnie wyższe. Wszystko kwestią aplikacji oraz jej optymalizacji. Poza tym o czym my mówimy - te np. 10000 sesji to nie ciągła transmisja. Czy mówimy tu o sesjach zestawionych pomiędzy klientem a frontendem epuapu? Przecież przetwarzanie zasadniczej informacji odbywa się pomiędzy maszynami bazodanowymi a frontendem w obrębie szybkiej sieci wewnętrznej tudzież macierzy, gdzie te ilości są dalece niepoważne, a sesja przez net http/https jest utrzymywana jedynie pomiędzy frontendem a użytkownikiem i jej obciążenie jest chwilowe.

Nie rozumiem dlaczego zaproszono do wykonania tego wielkiego ogólnopolskiego projektu takie molochy jak IBM ze swoim Tivoli, skoro można było logi zorganizować na autorskiej aplikacji. Prawda jest taka, że ten system mógł kosztować 1/10 swojej wartości, podobnie jak koszt jego utrzymania, ale okradanie obywateli aby napchać kieszenie firm komercyjnych jest na porządku dziennym. Jeśli chcemy robić dobrą informatykę, to na poziomie centralnym musi być komórka specjalistów mających plan, komórka grupy programistów mających pojęcie o tym co jest wdrażane. Nie może się to odbywać na zasadach komercyjnych zakupu zwykłego programu - oddają ci produkt i się martw albo wykup support za 10 mln rocznie... Powinni się dobrać do D*** tym którzy marnują nasze podatki i jeszcze nakazują prawem korzystanie z takiego bubla.
 
2014-06-11 10:07:08
Marcin: Śmieszne jak wywala się kolejne ciężkie miliony na badziew który nie nadaje się do użycia. A wystarczyłoby czerpać z już sprawdzonych rozwiązań. Idealny przykład to wdrożenie aktywnych formularzy w PDF-ach dla urzędów skarbowych. Proste i przyjemne w użyciu. Dlaczego nie zrobić takich samych dla JST?
 
2014-06-11 09:48:26
Marcin Bartoszewski: Zgodnie z Unijną polityką e-spójności (e-cohesion) wszystkie programy operacyjne muszą od swoich Beneficjentów przyjmować wnioski w formie elektronicznej. Wszyscy politycy chwalą sukcesy nowej przyszłej perspektywy 2014-2020. Z racji tego że Beneficjentami tych programów są nie tylko podmioty publiczne ale i prywatni przedsiębiorcy większość generatorów formularzy wniosków o dofinansowanie miało założoną integrację z epuap, tak aby Beneficjenci nie byli zmuszeni do kosztownego zakupu certyfikatu kwalifikowanego (małe przedsiębiorstwa). Temu miał służyć profil zaufany wymieniony w ustawie o informatyzacji jako zamiennik Certyfikatu Kwalifikowanego. Pracę nad generatorami są w zaawansowanym stadium a moduły integracyjne gotowe. Konkursy Unijne mają ruszyć już lada moment (na przygotowanych systemach) a okaże się że nie można skorzystać ze starego systemu epuap do podpisywania dokumentów bo błędy uniemożliwiajace integrację z systemem nie zostaną poprawione (np. błąd polegający na rozwalaniu podpisu niekwalifikowanego załączonego do dokumentu wysłanego celem podpisania w epuap). Dokumentacji na temat integracji jest mało i jest mało przejrzysta jak dla mnie. Zanim nowy epuap2 będzie i będzie dostępna kompletna dokumentacja minie sporo czasu. Operatorzy generatorów wniosków o dofinansowanie i płatność dla Programów Operacyjnych niestety będą zmuszeni do wymuszenia na swoich Beneficjentach zakupu Certyfikatów Kwalifikowanych i chciałbym żeby ewentualnie ci mali Przedsiębiorcy (do 5 pracowników) którzy będą musieli kupić za 300zł podpis kwalifikowany wiedzieli kto tak naprawdę za tą sytuację jest odpowiedzialny.
 
2014-06-11 09:28:02
bartosh44: Na taki system krytyczne obciążenie na poziomie 9000 sesji to śmiech na sali. Takie koszty utrzymania systemu ogólnopolskiego gdzie jest 38mln mieszkańców i obsługa 3000 sesji to totalna porażka. Epuap miał obsługiwać niemalże wszystkie instytycje publiczne i ich petentów. W Polsce mamy 2 479 urzędy gmin (miejskich i wiejskich). A gdzie inne podmioty jak Starostwa, Urzędy Marszałkowskie, Szkoły, jednostki podległe Urzędom, Ministerstwa. To co zakładając że każda gmina musi używać epuap to jednocześnie może z każdej gminy wejść po jednej osobie a na resztę instytucji już nie starczy. Przecież to z prostych rachunków wychodzi że to jest za mało. Jak można kogokolwiek zmuszać do obsługi tego systemu skoro nie był on gotowy na przyjęcie petentów tych instytucji. Dla mnie to porażka.
 
2014-06-11 09:15:00
beton: w roku 2013 utrzymanie starego ePUAP'u kosztowało 17 mln złotych (dodatkowe 15 mln zainwestowano w ePUAP2). ale 17 baniek to za mało, żeby naprawić błędy zgłoszone do starego ePUAP. na co więc poszły te pieniądze? na nową serwerownię i sprzęt, który umożliwia obsługę użytkowników w iście porażającej ilości 5000/s (normalnie kosmos... allegro napisane w większości w PHP wymięka)? czy do kieszeni ludzi, którzy nie mają zielonego pojęcia jak naprawić błędy? czy ktoś w ogóle ma sensowną dokumentację techniczną do tego gniota? gdzie są dziś wysokiej rangi urzędnicy, którzy podpisali się pod odbiorem tego 'systemu'? COMARCH powinien zostać wykluczony z przetargów dla administracji publicznej na kolejne kilka lat za stworzenie takiego bubla i to za taką kasę.

ePUAP2? super:) tylko jeżeli dla integratorów będzie to oznaczać gruntowne zmiany we własnych modułach służących do integrowania lokalnych systemów z ePUAP2 to potrzebna będzie chyba zmiany kadry - nie wiem czy starczy ludzkich nerwów i odporności, by dwa razy przedzierać się przez dżunglę do tego samego miejsca.
 
2014-06-11 09:08:34
bartosh44: Na taki system krytyczne obciążenie na poziomie 9000 sesji to śmiech na sali. Takie koszty utrzymania systemu ogólnopolskiego gdzie jest 38mln mieszkańców i obsługa 3000 sesji to totalna porażka. Epuap miał obsługiwać niemalże wszystkie instytycje publiczne i ich petentów. W Polsce mamy 2 479 urzędy gmin (miejskich i wiejskich). A gdzie inne podmioty jak Starostwa, Urzędy Marszałkowskie, Szkoły, jednostki podległe Urzędom, Ministerstwa. To co zakładając że każda gmina musi używać epuap to jednocześnie może z każdej gminy wejść po jednej osobie a na resztę instytucji już nie starczy. Przecież to z prostych rachunków wychodzi że to jest za mało. Jak można kogokolwiek zmuszać do obsługi tego systemu skoro nie był on gotowy na przyjęcie petentów tych instytucji. Dla mnie to porażka.

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25