facebook RSS # #

19.01.2020 06:26

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2014-08-12 10:36       aktualizacja: 2014-08-12 15:52       WIADOMOŚCI
  A A A

Łódź steruje. Komputer da pierwszeństwo tramwajom i autobusom

Łódź steruje. Komputer da pierwszeństwo tramwajom i autobusom
Ruchem pokieruje komputer
Fot.PAP/G.Michałowski

Na ponad 230 skrzyżowaniach w Łodzi zamontowany zostanie elektroniczny system sterowania ruchem, dający pierwszeństwo przejazdu pojazdom komunikacji miejskiej.


Zakończenie budowy planowane jest na koniec przyszłego roku.


Jak poinformował we wtorek Piotr Grabowski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, wartość kontraktu na montaż systemu sterowania ruchem zawartego przez ZDiT z firmą SPRINT wynosi ok. 78 mln zł.


Przedstawiciel wykonawcy Marcin Duzinkiewicz podkreślił, że będzie to pierwszy w Polsce obszarowy system sterowania ruchem o tak dużym zasięgu, obejmujący większość skrzyżowań na najbardziej zurbanizowanym terenie miasta.


Montaż systemu na 230 skrzyżowaniach będzie wymagał zbudowania 50 km kanalizacji kablowej i 1,5 tys. studni oraz położenie 500 tys. km miedzianych kabli. Na łódzkich ulicach zamontowanych zostanie ok. 2 tys. świetlnych sygnalizatorów. Na przystankach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów.


Na głównych ulicach zamontowanych zostanie też dziewięć tablic o zmiennej treści. Według Grabowskiego będą na nich wyświetlane informacje o utrudnieniach w ruchu, korkach itp. Na skrzyżowaniach będzie działać ok. 130 kamer do podglądu i 30 kamer do systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne. Umożliwi to pomiar prędkości pojazdów na kolejnych odcinkach drogi.


Nad sprawnością działania systemu czuwać będą pracownicy nowego centrum operacyjnego. "W działającym obecnie centrum operatorzy monitorujący największe skrzyżowania w mieście mogą na bieżąco decydować, np. o zmianie kolejności zmiany świateł, która ma upłynnić ruch.


W centrum, które dopiero zbudujemy, system będzie obsługiwany przez komputer. Zadaniem operatorów będzie jedynie kontrolowanie prawidłowości jego działania" – zaznaczył rzecznik ZDiT.


Jak podkreślają twórcy projektu, jego podstawowym celem jest uprzywilejowanie w ruchu miejskim tramwajów i autobusów. Wszystkie pojazdy MPK na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego oraz na aktualnie modernizowanej, przecinającej Łódź ze wschodu na zachód trasie W-Z wyposażone zostaną w nadajniki GPS.


Wysyłane przez nie sygnały odbierane będą przez sensory umieszczone na trasach komunikacji publicznej, które następnie skomunikują się ze sterownikiem na skrzyżowaniu i "zawiadomią go" o zbliżającym się pojeździe. Sterowniki przełączą sygnalizację świetlną, aby umożliwić priorytetowy przejazd tramwajowi lub autobusowi.


Przedstawiciele firmy SPRINT podkreślili, że montaż systemu będzie wymagał przeprowadzenia w mieście wielu prac ziemnych.


Wykonawca projektu wspólnie ze ZDiT przygotowuje harmonogram robót, które rozpoczną się na początku września. Oddanie do użytku systemu sterowania ruchem planowane jest na koniec 2015 r. (PAP)


 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 29 25
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Rafał Szafrański
Tel.: (22) 509 27 03
Kom.: 722 202 428
r.szafranski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25