facebook RSS # #

26.04.2017 17:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-06 14:01       aktualizacja: 2017-03-06 14:08       WIADOMOŚCI
  A A A

Bez gotówki. Prawie trzy czwarte Polaków chciałoby płacić kartą w urzędzie

Bez gotówki. Prawie trzy czwarte Polaków chciałoby płacić kartą w urzędzie
Fot. Fotolia
Prawie trzy czwarte Polaków chciałoby płacić kartą w urzędzie, tymczasem jedynie ok. 10 proc. samorządów oferuje obywatelom taką możliwość – informuje MR.

Z broszury opublikowanej przez Ministerstwo Rozwoju wynika, że popularność płatności bezgotówkowych wśród Polaków rośnie. Dane NBP pokazują, iż udział tego typu transakcji w ogólnej liczbie płatności detalicznych w porównaniu z gotówką szacuje się obecnie na ok. 35 proc. Dla porównania, pięć lat temu wynosił on niespełna 20 proc.

Czego chce petent?

Według resortu, możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych w urzędzie jest jednym z oczekiwań nowoczesnego społeczeństwa. Z kolei badanie przeprowadzone w 2015 r. przez Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia wykazało, że 70 proc. ankietowanych nigdy nie opłacało w ten sposób czynności administracyjnych, ponieważ nie miało takiej możliwości.

Jak wskazano w publikacji, rozpoczęcie przyjmowania opłat w formie bezgotówkowej przekłada się na pozytywne postrzeganie urzędów jako innowacyjnych i przyjaznych mieszkańcom. Wprowadzenie możliwości elektronicznej realizacji spraw urzędowych i opłacania ich w sposób bezgotówkowy, przez 24 godziny na dobę, zwiększa komfort obywateli, którzy nie muszą już przychodzić do urzędu.

Takie rozwiązanie wiąże się również ze sprawniejszą obsługą petentów, usprawnieniem prac urzędów, bezpieczeństwem transakcji i obywatela, oszczędnością czasu oraz kosztów.

Ponadto płatności bezgotówkowe zwiększają przejrzystość obrotu gospodarczego, pozwalając na zmniejszenie szarej strefy, w której dominują płatności gotówkowe. Tym samym zwiększają się dochody budżetowe z tytułu zwiększonych podatków na poziomie lokalnym i centralnym.

Mity związane z płatnościami bezgotówkowymi

Jak podkreśla MR, wokół płatności bezgotówkowych w urzędzie wyrosło wiele mitów. Jednym z najbardziej utrwalonych jest teza o występowaniu barier prawnych w przyjmowaniu tego typu płatności przez urząd. Kwestie te uregulowano natomiast w Ordynacji podatkowej.

W społeczeństwie zakorzeniło się także przekonanie, że wprowadzenie płatności bezgotówkowych to skomplikowany i czasochłonny proces. Tymczasem wystarczy nawiązanie współpracy z bankiem posiadającym ofertę dla sektora publicznego lub z agentem rozliczeniowym bądź skorzystanie z modelu zakładającego wyposażenie instytucji publicznych w terminale POS i WebPOS. Obsługa płatności bezgotówkowych nie jest skomplikowana również z tego względu, że nie wymaga przeliczania gotówki i wydawania reszty.

Można spotkać się z opiniami, że transakcje bezgotówkowe są obciążone wyższym kosztem obsługi niż transakcje gotówkowe. Ten mit wynika z wyobrażenia, że koszty związane z gotówką nie istnieją, podczas gdy za przyjmowanie płatności kartami akceptant musi uiszczać prowizję u agenta rozliczeniowego.

W rzeczywistości podmioty gospodarcze i konsumenci ponoszą również koszty związane z obrotem gotówkowym, jednak koszty te są trudne do skalkulowania. Obecnie NBP przeprowadza kompleksowe badanie kosztów gotówki i elektronicznych instrumentów płatniczych, którego wyniki powinny być znane na przełomie 2017-2018 roku.

Dowiedz się więcej

Broszura edukacyjna MR, przygotowana w ramach rządowego programu pt. „Od papierowej do cyfrowej Polski”, skierowana jest do przedstawicieli samorządów. Ma na celu zwiększenie wiedzy pracowników urzędów w miastach i gminach o płatnościach bezgotówkowych oraz przekazanie im praktycznych rad i informacji ułatwiających wkroczenie w świat płatności bezgotówkowych.

Więcej informacji na temat wdrażania płatności bezgotówkowych, w tym materiał pt. „Na co zwrócić uwagę przy zawieraniu umowy na akceptację bezgotówkowych instrumentów płatniczych w terminalach płatniczych?”, można znaleźć pod adresem: www.mr.gov.pl/bezgotowka.

Jaki jest Państwa stosunek do płatności bezgotówkowych w urzędzie? A może mają Państwo już związane z tym doświadczenia?

Zachęcamy do dzielenia się z nami swoimi opiniami w komentarzach do tego artykułu (poniżej przez Dodaj swój komentarz) lub mailem samorzad@pap.pl.

dap/Serwis Samorządowy PAP
TAGI: ROZWÓJ
 
KOMENTARZE: 4 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-03-13 06:50:24
Campe: To n-ty artykuł jaki czytam na ten temat bez chociażby wzmianki o różnicy jaka w tej kwestii istnieje między administracją samorządową a rządową. Czy ktokolwiek kiedykolwiek zapytał MF dlaczego administracja rządowa nie może ponosić kosztów płatności elektronicznych? Nawet jeśli per saldo jest to tańsze niż utrzymywanie kasy?
 
2017-03-07 17:58:32
Piotr Szuba: Witam! W Urzędzie Miejskim w Strzelcach Opolskich (Gmina Strzelce Opolskie - ok. 30.000 mieszkańców) możliwość płacenia kartą funkcjonuje od 2016 r. Przygotowując zestawienia transakcji stwierdzam, iż ta forma płatności cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców :-)

Osobiście polecam wdrożenie w jednostkach samorządowych płatności bezgotówkowych, chociaż z doświadczania wiem, że wymaga to trochę zaangażowania i zrozumienia zagadnień technicznych związanych z bezgotówkowym obiegiem pieniądza - ALE WARTO!!! (Na terminalach POS mamy profile do konkretnych płatności, dzięki czemu opłaty "wpadają" na konkretny rachunek bankowy).

W związku z tym, iż mamy już wdrożone płatności kartą i pewne z tym tematem doświadczenia - chętnie podzielę się wiedzą (praktyczną) przy uruchamianiu usługi - jako pracownik samorządowy ww. urzędu. Można dzwonić :-) Mój numer telefonu +48 605 724 654.
 
2017-03-07 12:25:36
Zadowolony: W Urzędzie Miasta Krobia (13 tys. mieszkańców) woj. wlkp są terminale od stycznia br. Jestem zadowolony, że mogę płacić podatek i opłatę skarbową. Sam skorzystałem. Jest to dla mnie wygodne. Popieram tezy wygłoszone w artykule. Jak się chce, to można.
 
2017-03-07 09:10:48
Tomek: W Urzędzie Miejskim w Gdańsku z płatności kartą płatniczą w 2015 roku skorzystało prawie 8 tysięcy Klientów na kwotę ponad 1 mln 300tyś więc zainteresowanie spore. Ale idziemy dalej i 1 marca uruchomiliśmy szybkie płatności on-line przez naszą stronę https://oplaty.gdansk.pl/
polecam!!!! On-line w Gdańsku się opłaca !!!!

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich  Związek Miast Polskich  Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.21