facebook RSS # #

25.03.2017 12:40

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-03-10 15:05       aktualizacja: 2017-03-13 18:03       WIADOMOŚCI
  A A A

Wysoko najedzony. „Pracowity” czy „nic nie robi” - Czytelnicy komentują pracę sekretarzy

Wysoko najedzony. „Pracowity” czy „nic nie robi” - Czytelnicy komentują pracę sekretarzy
Fot. Fotolia
Sekretarz to taki „wysoko najedzony”, za nic nieodpowiadający osobnik. W większości urzędów udają, że są ważni, ale wójt szybko pokazuje im miejsce w szeregu – pisze samorządowiec.

W minionym tygodniu opublikowaliśmy rozmowę z dr Rafałem Budziszem z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Wykładowca wyjaśnił w niej, że pozycja sekretarza nie jest sprecyzowana przez ustawę, a jego szczegółowe obowiązki określa wójt.

Dr Budzisz odniósł się również do danych NIK, zgodnie z którymi w latach 2010-2012 wymieniono 67 proc. sekretarzy. Według niego zmiany te były spowodowane rotacją wyborczą. Jak dodał, większość sekretarzy liczy się z tym, że po wyborach samorządowych mogą zostać zwolnieni.

Państwa opinie na temat pozycji sekretarzy w urzędach są podzielone. Publikujemy najciekawsze komentarze.

Sekretarz pisze do nas: „W mojej gminie na stanowisku sekretarza pracuję od 1990 roku. Z każdym z burmistrzów miałam i mam poprawne relacje. Pracy i obowiązków też mam sporo, a głównie przypisałam je sama, bo to ja przygotowałam sobie zakres obowiązków (…). Jak się spotykam z koleżankami czy kolegami z naszego powiatu, to wszyscy mają konkretne, wymierne zakresy obowiązków i również pracują na swoich stanowiskach od wielu lat” .

„Jeżeli wójt chce mieć spokój w urzędzie to pozostawia sekretarza. W moim przypadku miałem 4 burmistrzów, obecny przed ostatnimi wyborami złożył mi propozycję dalszej współpracy, pomimo że miałem 67 lat. Teraz po uzgodnieniu z nim, pomimo jego prośby go opuszczam, ponieważ wychowałem i wskazałem następcę. Sekretarz ma być pracowity, lojalny, apolityczny, mieć autorytet i być przyzwoitym człowiekiem (…)" – dodaje Kazimierz.

Kobu komentuje: „U nas sekretarz nie został wymieniony, siedzi w urzędzie i nic nie robi, a ważny jak mało kto”.

Z kolei samorządowiec podkreśla: „Sekretarz to taki +wysoko najedzony+, za nic nie odpowiadający osobnik. W większości urzędów udają, że są ważni, ale silny wójt, burmistrz, prezydent szybko pokazuje mu jego miejsce w szeregu. Generalnie strata publicznych pieniędzy na tego typu stanowisko”.

Za wszystkie komentarze dziękujemy. Jaką rolę odgrywa sekretarz w urzędzie według Państwa? Zachęcamy do dalszej dyskusji samorzad@pap.pl.

Czytaj: Rola sekretarza. Nie jest określona przez prawo, to wójt określa jego obowiązki

dap/Serwis Samorządowy PAP
TAGI: PRACA , SEKRETARZ
 
KOMENTARZE: 21 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-03-17 12:21:07
patologie: Kierownik urzędu ma prawnie zapewnioną możliwość doboru najbliższego otoczenia-swojego zastępcy, asystentów i doradców-na te stanowiska nie obowiązuje wymóg wyłonienia kandydata wyłącznie w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, jak to ma miejsce w pozostałych stanowiskach urzędniczych, w tym także sekretarza (art. 11 ust. 1 u.p.s.). Ustawodawca, wprowadzając wymóg otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowiska urzędnicze, a także zamykając ścieżkę awansu wewnętrznego ze stanowisk pomocniczych i obsługi, miał na celu ograniczenie działań korupcyjnych w zakresie naborów. Obowiązek zapewnienia konkurencyjnego naboru z samej nazwy oznacza, że każdemu należy zapewnić równe szanse, nie mogą występować tu na żadne formy korupcji (faworytyzmu, nepotyzmu, klientelizmu, kumoterstwa), czy też nieuzasadnionych, osobistych uprzedzeń-o czym też stanowi ukształtowane orzecznictwo oraz na co szczególnie zwraca uwagę CBA. Zatem o braku neutralności i bezstronności w procesie doboru najbliższego otoczenia można mówić jedynie w stosunku do tych stanowisk, do których ustawodawca tego nie zastrzegł. Ustawa o pracownikach samorządowych pośrednio wręcz nakłada na pracowników samorządowych dalej idący od neutralności politycznej obowiązek zachowania bezstronności (art. 24 ust. 2 pkt 2 u.p.s.), a więc nieulegania jakimkolwiek wpływom. Pracownika samorządowego w trakcie wykonywania obowiązków służbowych obowiązuje lojalność wobec pracodawcy, jakim jest urząd gminy, a nie wobec osoby piastującej aktualnie funkcję wójta, czy burmistrza, będącego jednocześnie przyszłym kandydatem na wójta czy burmistrza. Sekretarz powinien być zatem kompetentny, bezstronny, neutralny, apartyjny. Takiego ostatnio mieliśmy, ale nowy burmistrz (polityk) "wymienił" go na powiązaną z nim politycznie osobę, bo mu wmówiono, że ma prawo dobierać sobie sekretarza i w ogóle "zespół". Obecna sekretarz nic nie potrafi i niewiele robi, głównie siedzi w internecie, albo biega z aparatem za burmistrzem i robi mu (nie gminie) nieustanny pijar.
 
2017-03-17 10:43:37
Gosia: Nasza Pani Sekretarz to jedna z najbardziej pracowitych osób w Urzędzie. Kompetentna, uczynna , na wskroś uczciwa i porządna osoba. Szkoda, że pewnie po kolejnych wyborach przejdzie na emeryturę. Może jednak zostanie?
 
2017-03-16 18:41:54
Krystyna: Wychowanie następcy _ przecież wybór jest konkursowy!!! A jeśli mówimy o lojalności, autorytecie i przyzwoitości to co niektórym proponuje głową w ......znam kilku sekretarzy _ pełen szacunek ..... ale również znam takich którzy nie mają ani milimetra przyzwoitości. Niestety przez ostatnie lata demokracja nie ma nic wspólnego z demokracją. Ot i nasz kraj.... Układ ....układ..... . a co najbardziej mnie grali.... Wszystko biegnie w złym kierunku.Pracownik Samorządowy.
 
2017-03-16 09:19:00
proacownik adm: do pracownika ug
Człowieku! to ten twój Sekretarz to jest od wszystkiego i od niczego! To zwolnijcie wszystkich ludzi i niech sam pracuje skoro jest taki wszechstronny!
 
2017-03-15 15:05:19
pracownik ug: A ja życzę wszystkim takiego sekretarza jaki jest u nas w gminie. Prowadzi całą kontrolę zarządczą. Jest przewodniczącym Komisji Inwentaryzacyjnej. Prowadzi sprawy oświaty (jest bezbłędny w tej materii). Prowadzi sprawy GKRPA i PN. Odpowiada za pomoc materialną. No i oczywiście za organizację Urzędu. Ponadto koordynuje wszystkie projekty unijne "miękkie", sprawy związane z EBOI oraz EOD. Jest jeszcze masę innych drobiazgów, które również prowadzi. Współczuję wszystkim, którzy muszę patrzeć na niekompetencje swoich sekretarzy. Pozdrawiam.
 
2017-03-14 19:05:13
haha: Sekretarz ma być apolityczny a jaka jest rzeczywistość to każdy wie, żenada.
 
2017-03-14 13:28:34
mieszkaniec: U nas sekretarzem została osoba z rodziny wójta, nic nie robi , robią za nią stażyści, którymi się wyręcza. Najlepiej jej wychodzi uczestniczenie w różnych uroczystościach.
 
2017-03-14 07:38:57
obserwator: Sekretarz to dobrze wykształcony, z doświadczeniem urzędnik samorządowy. Często po wyborach jest przez szefów zamieniany na nieudacznika tylko dlatego, że jest jego kolegą. Sekretarz ma mieć mocną pozycję i odpowiadać za sprawne funkcjonowanie urzędu, a przede wszystkim znać przepisy.
 
2017-03-13 17:12:51
kij: A może już czas na korpus urzędników komunalnych na wzór służby cywilnej, gdzie sekretarz byłby z konkursu kierownikiem urzędu.
 
2017-03-13 15:09:01
pracownik gminy: W naszej gminie skarbnik zachowuje się jak główny księgowy-skupia się na głównie na wydatkach przy podpisywaniu i zatwierdzaniu dokumentów oraz na sprawozdaniach (oby tylko grały finansowo), ale totalnie nie ogarnia całego budżetu gminy, zwłaszcza strony dochodowej. Od lat sporządza sprawozdania z zobowiązań, ale w ogóle nie analizuje co przedstawiają kwoty w tych sprawozdaniach (z czego wynikają, jakich zdarzeń i lat dotyczą, etc.). Jak podlegli pracownicy przychodzą do niego z problemami, których rozwiązanie leży ponad nimi, to udaje zapracowanego i odsyła z braku czasu, ale na plotkowanie i oczernianie innych czas znajduje. Przez to w podległym mu pionie od lat dochodziło do mobbingu, przedawnienia nieściągniętych roszczeń i strat dla gminy. Jak pojawiały się kontrole, to najpierw infantylnie się tłumaczył, że o niczym nie wiedział (chociaż sporządzał sprawozdania i brał pieniądze za nadzór) i przerzucał winy na podległych pracowników. Jak ostatnia kontrola już wprost napisała, że to on odpowiada za stwierdzone zaniedbania, to dla utrzymania się na stołku wmówił nowemu, młodemu, nie znającemu się na finansach szefowi, że i on za to odpowiada, bo podpisywał podsuwane mu przez niego sprawozdania i każdy, kto mówi że skarbnik jest winny wkopuje też kierownika jednostki.
 
2017-03-13 13:48:33
sekretarz: Sekretarz to w naszej gminie taki kadrowy z pensją wójta. Do wszystkiego się miesza, wszystkim dyryguje, a niczego nie dopilnuje do końca. Byle do emerytury.
 
2017-03-13 12:50:51
KORUPCJA w naborach: nepotyzm, klientelizm, kumoterstwo jako forma KORUPCJI w procesach naborów na urzędnicze stanowiska finansowane z publicznych pieniędzy jest "ścigana" przez NIK i CBA
 
2017-03-13 11:55:12
antykorupcyjność w naborze: Komisja ds. naboru powinna być bezstronna (bezstronność to dyrektywa sprawiedliwości, w myśl której decyzja powinna być podejmowana na podstawie obiektywnych kryteriów, a nie osobistych przekonań, uprzedzeń, preferencji lub w wyniku wpływu innych osób), aby zapewnić prawnie przewidzianą konkurencyjność. Członkowie komisji powinni składać na okoliczność każdego naboru stosowne oświadczenia. Nie jest możliwe zapewnienie właściwej konkurencyjności i bezstronności w procesie naboru, jeśli osoba nadzorująca nabory lub członek komisji jest powiązany z burmistrzem lub kandydatem politycznie, rodzinnie lub też w inny, korupcyjny sposób.
 
2017-03-13 11:14:12
do ABBA: Od protokołowanie narad kierownictwa urzędu czy zebrań pracowników to jest sekretarka, nie sekretarz. Sekretarz jest głównie od zapewnienia właściwej organizacji pracy w urzędzie i od HR. Ponieważ procesy naborów, awansów wewnętrznych, staży, podnoszenia kwalifikacji, wynagradzania i nagradzania, itp. muszą być otwarte i konkurencyjne, zapewniające kodeksową zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, to sekretarz (jako nadzorujący i odpowiadający za nie) powinien być apolityczny i posiadać odpowiednią udokumentowaną wiedzę na ten temat-aby zapewnić ich rzetelność i bezstronność.
 
2017-03-13 09:40:53
beton: Kiedyś to byli Sekretarze. Mieli pieniądze, wpływy i mogli wszystko załatwić.
A dzisiaj???
Zarobki przeciętnego kierowcy TIRa, fałszywi koledzy i niewielkie możliwości.
I tak o wszystkim decyduje WODZU.
 
2017-03-13 09:38:11
ABBA: Do samorządów wciąż dochodzą nowe zadania, zatem naprawdę można określić zadania sekretarza, np. w zakresie czuwania nad terminowym udzielaniem informacji publicznej, weryfikacji oświadczeń majątkowych, prowadzenia książki skarg i wniosków, organizacji wyborów ławników, samorządowych, do sejmu i senatu, na sołtysa, do rad osiedla itp., ponadto, protokołowanie narad kierownictwa urzędu czy zebrań pracowników, pomoc w załatwianiu spraw spornych w urzędzie, wnioskowanie o staże i roboty publiczne, prowadzenie BIP-u, prowadzeniem naborów do pracy, organizowanie służby przygotowawczej oraz egzaminów końcowych, oraz nadzór nad całością organizacji pracy w urzędzie. Zawsze można ten zakres określić szczegółowo. W końcu to jest sekretarz (podobnie jak sekretarka - powinien mieć przypisany zakres zadań).
 
2017-03-13 09:24:59
niezbędne wysokie kwalifikacje: Jak sekretarz-osoba zatrudniona w drodze naboru na umowę o pracę miałaby nadzorować zadania, zwłaszcza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i właściwej organizacji pracy, jeśli sam nie posiadał by odpowiednich kwalifikacji? Sekretarz w zamiarze ustawodawcy jest neutralny menagerem-samorządowcem, który w okresie zmienności kadencji ma zapewnić prawidłowość realizacji zadań urzędu, skąd niezbędne są do tego adekwatna wiedza, doświadczenie i kwalifikacje.
 
2017-03-13 09:03:29
sekretarz: Patologie mozna znaleźć wszędzie. Jestem na stanowisku sekretarza od poczatku i wierzcie mi, nie mam czasu na nudę i tylko szkoda, ze nie zawsze mogę pracownikom poswięcić tyle czasu ile potrzebują.
w wiekszości małych gmin to sekretarz jest "robolem" od wszystkiego oparciem i mózgiem.
 
2017-03-12 16:54:59
za co: Wysokie wynagrodzenie powinno być za wysokie kwalifikacje. W art. 5 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych ustawodawca zapisał, że kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Dlatego też osoba na stanowisku sekretarza powinna posiadać kwalifikacje z zakresu zarządzania organizacją i zarządzania zasobami ludzkimi. Zwłaszcza w procesie zarządzania zasobami ludzkimi występuje cały szereg zadań, do których niezbędna jest wiedza z zakresu HR i Prawa pracy-od naboru, poprzez nagradzanie, motywowanie i dyscyplinowanie, po zwolnienie przy jednocześnie zachowanej zasadzie prawa pracy równego traktowania w zatrudnieniu. Odpowiednie kwalifikacje na stanowisku sekretarza są niezbędne, albowiem zadania te podlegają kontroli przez organy nadzorujące (RIO, NIK, CBA, Inspekcja Pracy) i odpowiedzialności (Sądy Pracy, Prokuratura, etc.).
https://cba.gov.pl/pl/aktualnosci/3610,Zatrzymani-wojt-sekretarz-i-kontroler-NIK.html
 
2017-03-12 16:40:40
prawo: Ustawodawca w art. 5 ustawy o pracownikach samorządowych zapisał m.in., że nabór kandydatów na wolne stanowisko sekretarza przeprowadza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od zwolnienia stanowiska, obsadzenie stanowiska sekretarza nie może nastąpić w drodze powierzenia pełnienia obowiązków, podlega on bezpośrednio kierownikowi urzędu i ten może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Bezwzględnie zakał też Sekretarzowi tworzenia partii politycznych i przynależności do nich. Oznacza to, że wójt, burmistrz nie może "dobierać" sobie osoby z układu politycznego na stanowisko sekretarza, gdyż zaprzeczałoby to obowiązku zapewnienia konkurencyjności w procedurze naboru oraz nakazowi apolityczności. W ust. 4 ustawodawca także wskazał, że kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Zrobił to po to, bo zdawał sobie sprawę, że wójt, burmistrz wybrany w drodze wyborów powszechnych tej wiedzy prawdopodobnie nie będzie posiadał, a jest ona niezbędna, by prawidłowo i zgodnie z przepisami prawa realizować zadania z tym związane. Dlatego też kandydat na sekretarza powinien posiadać co najmniej kwalifikacje z zakresu zarządzania organizacją i HR.
 
2017-03-11 08:26:32
Iza: Nasza nowa Sekretarz została ściągnięta z innej gminy przez nowego burmistrza. Ma wiedzę jak dziecko z piątej klasy. Do tego zero bystrości umysłu-jak pracownicy przychodzą do niej z merytorycznymi sprawami, to mają wrażenie, jakby jej wzrok błądził w poszukiwaniu rozumu i na koniec pyta pracownika, jak to zrobić. Masakra jakaś. Same problemy przez nią. Do pomocy ściągnęła sobie swoją ciotkę, którą zrobiła kierownikiem jednej z komórek. Nie ma pracownika, który by ją dażył sympatią nie licząc luż rozwiązania problemu. Ciągle siedzi na fejsie, albo lata za burmistrzem. Niech sekretarz zarabia nawet 10 tys., nie patrzę nikomu do kieszeni, ale niech dostaje kasę za rzetelną, dobrze wykonaną pracę i odpowiednie kwalifikacje. Najgorsze jest jej przekonanie, że jest mądra, jaka ona zapracowana jest i zarobiona. Wszyscy się śmieją z niej i burmistrza, bo tajemnicą Poliszynera jest, że są parą. Nie tylko w urzędzie. W całej Gminie.

newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich  Związek Miast Polskich  Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.21