facebook RSS # #

21.10.2017 03:04

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-05-16 15:50       aktualizacja: 2017-05-16 16:48       WIADOMOŚCI
  A A A

Matura w regionach. GUS: w ciągu 10 lat zdawalność matur w kraju spadła o 12 pkt. proc.

Matura w regionach. GUS: w ciągu 10 lat zdawalność matur w kraju spadła o 12 pkt. proc.
Fot.PAP/T.Żmijewski
Średnia zdawalność matur w kraju w 2015 r. zmniejszyła się o 12 punktów procentowych w porównaniu z 2005 r. Największy spadek odnotowało województwo wielkopolskie – wynika z danych GUS. Z okazji półmetka tegorocznych egzaminów maturalnych przypominamy, jak prezentowała się ich zdawalność w poprzednich latach.

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego pochodzących z Banku Danych Lokalnych, średnia zdawalność egzaminu dojrzałości w kraju w 2015 r. wyniosła 74 proc. Wynik przekraczający tę liczbę uzyskało osiem regionów.

Najlepiej z maturą poradzili sobie absolwenci szkół średnich w woj. małopolskim, gdzie egzamin dojrzałości zdało za pierwszym podejściem 77 proc. abiturientów. Małopolska uzyskała najwyższy w kraju wskaźnik zdawalności także w poprzednich latach. W 2010 r. wyniósł on 83 proc., a w 2005 r. aż 90 proc.

Zdawalność na poziomie 76 proc. odnotowano w 2015 r. w woj. śląskim i lubuskim. Z kolei w woj. mazowieckim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i opolskim maturę zaliczyło 75 proc. abiturientów.

Najniższy odsetek zdawalności matur (70 proc.) dotyczył w 2015 r. województwa zachodniopomorskiego. Wynik poniżej średniej uzyskały także województwa: warmińsko mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, dolnośląskie, wielkopolskie i lubelskie.

W porównaniu z rokiem 2005 zdawalność matur w kraju w 2015 r. spadła średnio 12 punktów procentowych. Największy spadek, o 14 punktów procentowych, odnotowało woj. wielkopolskie.

W 2015 r. absolwenci szkół średnich musieli przystąpić obowiązkowo do egzaminów pisemnych z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego oraz wybranego przedmiotu dodatkowego. Musieli także przystąpić do dwóch egzaminów ustnych - z języka polskiego i obcego.

Aby zdać maturę, trzeba uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z przedmiotów obowiązkowych. W przypadku przedmiotów do wyboru nie ma progu zaliczeniowego. Prawo do poprawki w sierpniu mają maturzyści, którzy nie zdali jednego obowiązkowego egzaminu.

Zdawalność egzaminów maturalnych w regionach, w procentach:

Województwo 201520102005
łódzkie748287
mazowieckie758287
małopolskie778390
śląskie768289
lubelskie738088
podkarpackie758187
podlaskie758188
świętokrzyskie758087
lubuskie768284
wielkopolskie738187
zachodniopomorskie708083
dolnośląskie738285
opolskie758284
kujawsko-pomorskie738386
pomorskie738283
warmińsko-mazurskie718084

Oprac. na podst. Banku Danych Lokalnych GUS

dap/ woj/
TAGI: EDUKACJA
 
KOMENTARZE: 3 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-05-17 17:43:57
Stary belfer: Pani Redaktor/ Panie Redaktorze,
absurd. Odsetek uczniów, którzy zdają maturę szacuje się przed egzaminem. Przed, nie po maturze! Łatwość egzaminu ustalają egzaminatorzy przygotowując listę zadań, w oparciu o przyjęte założenia. Jeśli więc zdawalność spada, to znaczy że taka była wola Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Dodam, że cieszy mnie to, powinna być jeszcze mniejsza. To jednak trzeba robić rozważnie i w długim okresie, by nie wprowadzić znaczących różnic łatwości między kolejnymi rocznikami.
Mam nadzieję, że obecne władze CKE i Ministerstwa utrzymają dotychczasowy kierunek zmian i za pięć lat zdawalność spadnie o kolejne 5 punktów procentowych.
 
2017-05-17 09:39:40
Jota50: Takie amatorskie analizy i sensacyjne doniesienia nie mają zupełnie sensu, jeśli egzaminy w Polsce nie są prowadzone w oparciu o standaryzowane i porównywalne między poszczególnymi rocznikami arkusze egzaminacyjne. A nie są. Z drugiej strony próg zdawalności matury na poziomie 30% sprawdzanej egzaminem wiedzy kompromituje i państwo i system edukacyjny. Nie zmienią tego żadne zmiany nazw szkół, ich organizacji i przesuwania między nimi uczniów. Ale to wiedza trudniej dostępna, także dla tych, którzy maturę już kiedyś zdali...
Przypomnieć też wypada, że kiedyś ten egzamin zwany był egzaminem dojrzałości. Czy dziś ma to jakiekolwiek znaczenie?
 
2017-05-17 08:15:22
Starsza: Bo nikt nie jest zainteresowany rozwojem czterech wyższych umiejętnosci umysłowych: to myślenie, poznanie, wola i sądążenie o podmiotowych wyborach ucznia. Wiąże się ten proces albo jego brak z okresem kryzysu rozwojowego. Mamy dzisiaj problemy nie tylko w gimnazjach ale i w liceach. Tylko formy zachowań są różne w zależności od wieku. To problemy dydaktyczne i metodyczne nauczycieli, bo teraz o wszystko oskarża się rodziców.

newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25