facebook RSS # #

24.06.2017 07:43

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-06-16 12:00       aktualizacja: 2017-06-16 12:02       WIADOMOŚCI
  A A A

Prosta obsługa. Zmiany w elektronicznym wniosku o wydanie dowodu osobistego

Prosta obsługa. Zmiany w elektronicznym wniosku o wydanie dowodu osobistego
Fot. Fotolia
Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Centralnym Ośrodkiem Informatyki opracowało nową e-usługę umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie lub wymianę dowodu osobistego w formie elektronicznej.
 

Jak podkreśla resort cyfryzacji, dla urzędnika obsługującego proces wydawania dowodów osobistych najważniejsza zmiana dotyczy sposobu obsługi wniosku elektronicznego.

Wniosek złożony przez obywatela zostanie przesłany automatycznie bezpośrednio do RDO (nie trzeba już ręcznie przepisywać danych z wniosku) i oznaczony numerem oraz statusem WPROWADZONY.

Według ministerstwa, przyjęty sposób obsługi ułatwi i przyspieszy wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego.

Więcej informacji na temat e-usługi znajduję się w instrukcji w załączniku.

Jak informuje resort cyfryzacji, aby skorzystać z nowego formularza, należy wejść na portal Obywatel.gov.pl, kliknąć w baner i zalogować się Profilem Zaufanym (eGo).

Po zalogowaniu obywatel kierowany jest bezpośrednio do wniosku. Musi w nim zaznaczyć powód wniosku o nowy dokument, wskazać urząd, w którym chce go odebrać oraz załączyć zdjęcie. Reszta danych ładuje się automatycznie.

W nowej wersji wniosku dołączone zostało specjalne pole, w którym można się zorientować czy załączone zdjęcie mieści się w określonych ramach. Jeśli nie, trzeba je wymienić na inne.

Można też zobaczyć jak będzie wyglądał awers dowodu. Jeśli zgadzają się dane, wniosek wymaga jedynie podpisania Profilem Zaufanym (eGO) i gotowe.

Jak informuje ministerstwo, w tym roku wnioski o nowy dowód osobisty składać będzie w sumie 8 milionów obywateli. Ponad 5 milionom osób upływa 10-letni termin ważności ich dotychczasowych dokumentów. Pozostałe 3 mln to osoby, które o nowy dowód będą wnioskować z innych powodów, takich jak np. zagubienie, zniszczenie czy kradzież.

W kolejnych miesiącach liczba dokumentów, które tracą ważność kształtuje się następująco (dane w tys.):

• czerwiec - 356
• lipiec - 401
• sierpień - 534
• wrzesień - 601
• październik - 676
• listopad - 552
• grudzień - 435.

W przyszłym roku liczba dowodów, którym upływa ważność sięgnie około 2,5 mln. Nowy wniosek elektroniczny ma ułatwić ten proces nie tylko obywatelom, ale też urzędnikom w gminach.

Źródło: MC, COI
jma/
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-06-16 13:45:33
PESEL_RDO_USC: Instrukcja czysto techniczna. A jak ma wyglądać weryfikacja czy wnioskodawca podpisał wniosek profilem zaufanym/podpisem kwalifikowanym? Swoim a może znajomego? Mam zerknąć na ePUAP czy będzie dołączona informacja we wniosku w RDO? Ostatnio dostaliśmy wniosek z ePUAPu bez jakiegokolwiek podpisu. A jak zweryfikować czy podpis opiekuna jest prawidłowy? Rodzica jeszcze sprawdzę w PESEL, a jak opiekunem jest ktoś inny to jak to zweryfikować?
A co z pierwszym dowodem dla małoletniego składanym przez rodzica? Jak sprawdzić czy dane dziecka są tego, którego dołączone jest zdjęcie? To tak na szybko co mi się nasunęło.
Ogólnie na plus, że nie trzeba przeklepywać ręcznie ale brakuje dokładnych szczegółów.
newsletter

TAGI

PARTNERZY 
  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.22