facebook RSS # #

24.11.2017 23:25

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-07-13 12:04       aktualizacja: 2017-07-13 13:09       WIADOMOŚCI
  A A A

Fundusz w grze. Sejmowe komisje za projektem ws. Funduszu Dróg Samorządowych

Fundusz w grze. Sejmowe komisje za projektem ws. Funduszu Dróg Samorządowych
Fot.PAP/L.Szymański
Sejmowe komisje: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego opowiedziały się za projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych.  Za projektem głosowało 24 posłów, 3 było przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

W trakcie dyskusji na posiedzeniu komisji posłowie opozycji krytykowali m.in. sposób procedowania projektu z pominięciem konsultacji społecznych oraz brak oceny skutków wprowadzenia nowej opłaty paliwowej. Mirosław Suchoń (Nowoczesna) zgłosił wniosek o przesunięcie prac nad projektem do przyszłego tygodnia. „Jeżeli proces ma odbywać się racjonalnie to nie może odbywać się w takim tempie. Nie jesteśmy przygotowani legislacyjnie do składania poprawek” – zwrócił uwagę. Jak dodał, komisje powinny także wysłuchać przedstawicieli środowiska transportowego, które nie mogło wypowiedzieć się podczas debaty sejmowej.

Do tego wniosku przychylił się Stanisław Żmijan (PO). Polityk podkreślił, że projekt powinien być skonsultowany ze stroną społeczną. „Nie wyobrażam sobie żebyśmy dzisiaj, w gronie połączonych komisji, rozpatrzyli go bez udziału reprezentacji tych dwóch środowisk – samorządów i przedstawicieli transportu drogowego. Nie możemy udawać, że wszystko jest jasne i oczywiste. Państwa intencja nie jest transparentna” – ocenił.

Według Żmijana, podwyżka cen paliw najdotkliwiej dotknie rolników. „Zatankowanie kombajnu jednorazowe to jest o 300 zł więcej. Nie trzeba nie wiadomo jakiego analityka żeby wiedzieć, że będzie to umieszczone w cenie zboża, a zatem mąki, a zatem makaronu, a zatem chleba. Jedną ręką daliście 500 plus, drugą ręką wyjmujecie” – stwierdził.

Krystyna Skowrońska (PO) postulowała, by rząd wydał oficjalne stanowisko w sprawie projektu. „Dzisiaj wszystkie kluby opozycyjne zgodnie podnosiły, ze podniesienie ceny paliwa powoduje wpływ na gospodarkę. Chciałam wnieść o przygotowanie dla posłów pełnej opinii przez rząd oceny skutków regulacji. Dopiero w tym momencie można odpowiedzialnie rozmawiać”- zaznaczyła.

Andrzej Maciejewski (Kukiz’15) zawnioskował o wysłuchanie publiczne proponowanych przepisów w dniu 27 lipca. „Projekt jest bardzo złożony, on nie jest zerojedynkowy i warto, żeby strona społeczna, tym bardziej że mamy już zacząć debatować nad szczegółami, miała okazję się wypowiedzieć. Żeby nie było zarzutów, że posłowie lekceważą samorządowców i branżę transportową, która sygnalizuje wiele słusznych uwag” – powiedział.

Zgłoszone wnioski zostały odrzucone. Odnosząc się do zarzutów posłów opozycji, wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit stwierdził, że wszystkie argumenty przeciwko projektowi zostały wyartykułowane podczas posiedzenia Sejmu. „Nikt nic nowego do tej dyskusji nie wniesie. Transportowcy będą powtarzać, że te 5 proc. wzrostu na paliwie pogrąży ich firmy, samorządowcy będą mówić że długo czekali na tę ustawę. Tu nie będzie żadnych niespodzianek” – ocenił.

Jak zapewnił, resort infrastruktury jest w stałym dialogu z przedsiębiorcami. „Zdaję sobie sprawę, że każde obciążenie, wzrost kosztów, jest dotkliwe. Biorąc pod uwagę stawkę, o której mówimy, czyli 20 gr z VAT, a tak naprawdę VAT jest zwracany przedsiębiorcom, rzeczywiście na każdą działalność gospodarczą będzie to wpływało. Ale proszę się też cofnąć rok, dwa - ile wówczas kosztowało paliwo i trzeba było sobie jakoś radzić” – powiedział.

Komisje odrzuciły propozycję poprawki zgłoszoną przez Suchonia, która polegała na dodaniu w art. 1 zapisu o wprowadzeniu opłaty drogowej. „W opisie, co reguluje ustawa, brakuje jednej rzeczy – wprowadzenie nowego podatku. Ta opłata drogowa to jeden z najważniejszych skutków tej ustawy. To poważne niedopatrzenie, powinniśmy przestrzegać reguł dotyczących tworzenia prawa” – apelował Suchoń.

Przyjęto natomiast poprawki zaproponowane przez sejmowe biuro legislacyjne, m.in. o charakterze technicznym.

Projekt ustawy przewiduje zmianę zasad współfinansowania dróg zarządzanych przez JST poprzez utworzenie Funduszu Dróg Samorządowych, który będzie organem rządowym, zarządzającym systemem dofinansowania budowy i modernizacji dróg gminnych, powiatowych oraz mostów na drogach wojewódzkich.

Fundusz Dróg Samorządowych ma działać na analogicznych zasadach jak Krajowy Fundusz Drogowy. Połowę środków FDS będą stanowić wpływy z nowo wprowadzanej opłaty drogowej, której stawkę ustalono na poziomie 20 gr za litr paliwa. Z szacunków projektodawców wynika, że opłata drogowa zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie.

dap/ woj/
TAGI: DROGI , PRAWO
 
KOMENTARZE: 0 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25