facebook RSS # #

15.12.2017 09:29

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2017-12-07 15:20       aktualizacja: 2017-12-07 15:25       WIADOMOŚCI
  A A A

W oczach petenta. CBOS: polski urzędnik jest życzliwy i kompetentny

W oczach petenta. CBOS: polski urzędnik jest życzliwy i kompetentny
Fot. Fotolia
Niespełna 6 – na tyle średnio w 10-stopniowej skali jest oceniana jakość obsługi interesantów w urzędach. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS, opinia Polaków na temat obsługi petentów jest najwyższa z dotąd odnotowanych przez ośrodek.

Według wyników badania "Oceny funkcjonowania polskich urzędów i urzędników", opinia o pracy urzędnika częściej jest pozytywna niż negatywna. Trzy czwarte badanych uważa, że większość z pracowników administracji publicznej cechuje życzliwość wobec interesantów (75 proc.), 73 proc. osób sądzi, że na ogół znają się oni na swojej pracy, są kompetentni, a 58 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że większość urzędników pracuje rzetelnie, dokładnie i sumiennie wykonuje swoje obowiązki. Z kolei ponad połowa uważa, że pracują oni z zaangażowaniem i poświęcają dużo uwagi interesantom (51 proc.).

Respondenci najlepiej ocenili godziny obsługi interesantów w urzędach – blisko dwie trzecie badanych (65 proc.) uznaje je za odpowiednie.

Niespełna 60 proc. respondentów (58 proc.) wskazuje, że obecnie wiele spraw urzędowych można załatwić za pomocą internetu. Z kolei 55 proc. ankietowanych wyraża pogląd, że urzędy są nakierowane na rozwiązywanie problemów obywateli i sprawną obsługę klientów.

Według CBOS, na ocenę funkcjonowania urzędów wpływają przede wszystkim osobiste doświadczenia badanych. Załatwienie swojej sprawy "od ręki" sprzyja pozytywnym ocenom. Napotykane trudności w załatwieniu sprawy lub jej niezałatwienie powodują natomiast – co oczywiste – więcej negatywnych ocen w tych wymiarach.

Jak wynika z opublikowanego raportu, respondenci pytani ogólnie o zmiany w funkcjonowaniu polskich urzędów, najczęściej (44 proc.) dostrzegają, że w ostatnich latach nastąpiła poprawa w tym zakresie.

Pogorszenie funkcjonowania urzędów dostrzega 11 proc. badanych, natomiast 37 proc. nie widzi żadnych zmian w ich pracy. Blisko co dziesiąty (9 proc.) respondent nie potrafił zająć w tej sprawie stanowiska.

Najpoważniejszym zarzutem, jaki Polacy kierują pod adresem urzędników, jest załatwianie spraw głównie po znajomości lub przez protekcję - z tą opinią nie zgadza się jednak 40 proc. badanych.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

jma/
TAGI: GMINA
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2017-12-08 09:58:57
andrzej masny: Straszne słowo - petent. Zupełnie jak w czasach minionego PRL. U nas w Urzędzie używa się "przyjaznych" określeń: klient lub mieszkaniec. Niby to samo ale jakże inna wymowa... Pozdrawiam
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich     Związek Powiatów Polskich

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Tel.: (22) 509 22 25
Faks: (22) 509 22 72
pap@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25