facebook RSS # #

22.07.2018 22:02

Polska Agencja Prasowa Serwis Samorządowy
 
2018-03-29 09:02       aktualizacja: 2018-03-29 14:10       WIADOMOŚCI
  A A A

Ratować PKS-y. Adam Struzik o likwidacji PKS na Mazowszu

Ratować PKS-y. Adam Struzik o likwidacji PKS na Mazowszu
Fot. PAP/ M.Kulczyński
- Sprawa likwidacji linii PKS wymaga pilnego wyregulowania na poziomie ustawodawczym, rządowym - ocenia marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Z końcem czerwca tego roku trzy PKS-y na Mazowszu należące do firmy transportowej Mobilis - w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim - mają zakończyć działalność. W związku z tym od 1 lipca mieszkańcy z tych rejonów zostaną pozbawieni publicznego środka transportu do szkół, szpitali, miejsc pracy itp.

Jak poinformował w komunikacie prasowym przewoźnik, powodem zakończenia działalności tych PKS-ów jest nierentowność przewozów szkolnych, jak i lokalnych, wynikająca między innymi z braku uregulowań prawnych, które zapewniałyby stabilne podstawy do inwestowania i rozwoju.

Na środowym posiedzeniu Sejmiku Województwa Mazowieckiego radni mazowieccy mieli przyjąć stanowisko dotyczące konieczności podjęcia działań w zakresie finansowania publicznego transportu zbiorowego. Jednak postanowili skierować sprawę do komisji sejmikowej.

- My nie możemy dzisiaj złożyć deklaracji, że w zamian za likwidowane komercyjne przedsiębiorstwa transportowe zdołamy teraz powołać jakąś własną firmę – podkreślił podczas posiedzenia Sejmiku Adam Struzik. - Niestety, samorządy lokalne same sobie z takim problemem nie poradzą. Potrzebne jest wsparcie państwa zarówno na poziomie prawnym, jak i finansowym. Uważamy, że to wymaga pilnego wyregulowania na poziomie ustawodawczym, rządowym.

Marszałek zasugerował rozwiązanie, żeby powiaty otrzymywały odpowiedni udział w podatkach, np. część CIT i PIT na ten cel lub budowę systemu refundacji dla deficytowych przewozów osobowych.
- Dzisiaj my, jako samorząd, dopłacamy tylko do ulgowych przewozów; trzeba zbudować system również dla samorządów powiatowych - zaznaczył marszałek. Jego zdaniem wtedy te samorządy mogłyby zbudować strukturę przewozów dla linii międzypowiatowych.

Struzik zwrócił też uwagę na to, że samorząd województwa Mazowieckiego w ramach wojewódzkiego planu transportowego w całości odpowiada za transport kolejowy. - Mamy dwie spółki kolejowe - Koleje Mazowieckie, które przewożą rocznie 63 mln pasażerów, a druga spółka to jest Warszawska Kolej Dojazdowa, która przewozi 8 mln pasażerów - powiedział. Jak podkreślił, do obu tych spółek mazowiecki samorząd wojewódzki dopłaca prawie 260 mln zł rocznie.

Radny mazowiecki Jerzy Wielgus (PiS) ocenił, że dyskusja sejmiku powinna w większym stopniu dotyczyć tego, jak rozwiązać problem w tych częściach Mazowsza, w których od czerwca zostaną zlikwidowane PKS-y. - W jednym z punktów ustaw o samorządzie gminnym oraz powiatowym mówi się, że jego zadaniem jest organizacja transportu pasażerskiego – powiedział Wielgus. - Czyli to samorząd powinien poczuć się w obowiązku i zorganizować transport. Nie znam sytuacji Mobilisu. Ale wiadomo, że przewozy nie są w pełni opłacalne, bo koszty nie zwracają się z samych biletów. Powinny być więc dopłaty z samorządów, żeby to mogło się opłacać.

Według radnego Wielgusa o dofinansowanie z budżetu państwa byłoby trudno, „bo Unia Europejska miałaby problem, że dofinansujemy w sposób niewłaściwy podmioty gospodarcze”.

Na Mazowszu działa obecnie 17 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej (PKS-ów). Większość skupia się na wykonywaniu przewozów o zasięgu lokalnym: gminnym, powiatowym, w części również międzypowiatowym. Przedsiębiorstwa te prowadzą również często stacje dystrybucji paliw oraz stacje diagnostyczne.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP, UMWM
TAGI: TRANSPORT
 
KOMENTARZE: 1 PRZEJDŹ NA FORUM

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

 
2018-03-30 09:28:06
samorządowiec: Radny Wielgus jak widać nie ma pojęcia o pomocy publicznej, bo skoro byłaby zabroniona z budżetu państwa to tak samo z budżetu województwa. Jednocześnie znane są zasady organizacji publicznych przewozów, gdzie można dopłacać przedsiębiorcom (z pkt widzenia pomocy publicznej nie ma znaczenia czy prywatnym czy publicznym), to tzw. rekompensata, która może nawet uwzględniać pewien zysk przedsiębiorstwa.
 
newsletter

TAGI

PARTNERZY 


  Związek Gmin Wiejskich  

KONTAKT
Polska Agencja Prasowa SA
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (+48 22) 509 22 22
Faks: (+48 22) 509 22 34
REDAKCJA SERWISU SAMORZĄDOWEGO PAP
ul. Bracka 6/8, 00-502 Warszawa
Tel.: (22) 509 23 67
Faks: (22) 509 23 72, (22) 509 22 20
e-mail: samorzad@pap.pl
e-mail klubowy: klub@pap.pl
DZIAŁ SPRZEDAŻY I OBSŁUGI KLIENTA
Adam Michrowski
Tel.: (22) 509 29 47
Kom.: 516 363 056
a.michrowski@pap.pl
PAP Copyright © PAP SA 2013 .
Redakcja  |  O portalu  |  Licencje  |  Polityka Prywatności  |  v 1.4.25